OP5 Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Vilken DAT skulle ni rekomendera i en rimlig prisklass att ha till sin videoredigering för intankning av material? Skall alltså inte användas för inspelning. Och var köper man bäst den? gärna på nätet... 0 Citera
Christian van Caine Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Finns många bra DAT, men parametern "rimlig prisklass" decimerar gruppen till mellan få & noll tyvärr. Hoppas jag inte förutsätter för mycket nu, av din fråga att dömma gissar jag att du bör ha ganska begränsad budget, & man får inte många bra DAT:ar under 10000. Att dessutom använda den för inspelning (förutsätter mobilt) gör att jag bara kan rekomendera en DAT över huvud taget, Forstex PD-4. Den kostar dock över 45000. Personligen skulle jag aldrig återgå till DAT på fältet igen, & än mindre för det priset. Har du så stort behov av en att du måste köpa en? Nästan ingen kör längre med sånna på professionell nivå längre, & de flesta amatörer/semi-pro kör hellre flash dom åsså eftersom det är mycket mycket billigare & i många fall bättre. Jag brukar själv antingen hyra DAT via MUG här i GBG eller, när jag kan, lån lite studiotid från nån av mina musik-kontakter. ...har iof en pissig portabel Sony i studion, men med så dålig ljudkvalitet kan man bara göra lofi-effekter :-( 0 Citera
OP5 Postad 30 november 2007 Författare Postad 30 november 2007 som jag skrev så skall jag som sagt inte använda den för inspelning över huvud taget. än mindre på fältet. Det borde väl göra utbudet betyligt större... 0 Citera
Luzer Postad 2 december 2007 Postad 2 december 2007 Har du mest några band du vill logga in "sen gammalt" och inte tänkt använda DAT i fortsättningen (vilket jag rekomenderar då det finns många lika billiga bättre alternativ) så är det ju billigast att hyra en dat nån dag / eftermiddag för en billig penning och logga in allt du har. Och de flesta "stationära" datar duger skulle jag säga, då det inte riktigt finns några stationära datar som jag känner till av dålig kvalite. Har du även spdif (digitalt) in på datorn så kör du det och slipper en onödig d/a - a/d omvandling, du behöver heller inte bry dig om att ställa inspelningsvolym på intankningsapparaten. Kolla med uthyrningsfirmor för ljud/film där du bor och säg vad du ska ha den till så tror jag dom kan rekomendera vad dom har. 0 Citera
Jonyverse Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Jag brukar titta in på TVs webshop för beg. utrustning då och då. Det brukar förr eller senare dyka upp något man kan ha nytta av. Jag har sett DATar till vettigt pris förut där. http://www.svt.se/teknikshop 0 Citera
Christian van Caine Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Jag har blivit varnad för att köpa just DAT där. Vet inte med säkerhet om man ska ta varningen på blodigt allvar, det är folk jag litar på, & orsaken är att dom inte är kända för sin respekt mot prylarna & DAT:ar är ganska ömtåliga generellt. Själv är jag dock sugen på att köpa en schysst reel-to-reel där :-) Skulle den inte vara i bästa sckicket så är sånna lätta att laga! OP5: Well, en bra DAT brukar ligga runt 15000, & är ganska dyra även begagnade. Dom är billigare på SVT, men du får ingen som helst garanti & DAT är fullt med mycket små rörliga delar som är svindyra att laga. Speciellt en Sony & en Fostex har varsina stora personliga favoriter, men minns tyvärr inte modellbeteckningen eftersom det inte var jag som hyrde in dom. 0 Citera
Christian van Caine Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Haha, bara måste nämna; känns lite sjukt! Jag har jobbat med DAT sen 98 i en mängd olika sammanhang, men den absolut bästa & vackraste inspelningen var fanemig från ett bröllop genom kyrkans egna utrustning när jag jobbade som evenemangsfilmare! Hade ingen aning om att det hela spelades in på separat ljudsystem, det var när ett band jävlades för oss som vi upptäckte att det fanns krispig backup :-) Var inte så blodigt som det kanske lät eftersom vi alltid tog gott om säkerhetsåtgärder, men det är trist när den bästa & klaraste positionen skiter sig tekniskt. Personligen var jag bara grinig för att jag aldrig fick möjlighet att ta reda på vad i &%#¤& som kunde ge sån kvalitet på ett sketet DAT! 0 Citera
OP5 Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 OK. tack för svar. Följdfråga. "Har du även spdif (digitalt) in på datorn så kör du det och slipper en onödig d/a - a/d omvandling, du behöver heller inte bry dig om att ställa inspelningsvolym på intankningsapparaten." Är det en speciell digitalljudingång? Tror inte jag har den på datorn men det borde väl gå att köpa och sätta in i PCI... Har alla dattar den som utgång? 0 Citera
Luzer Postad 9 december 2007 Postad 9 december 2007 OK. tack för svar. Följdfråga. "Har du även spdif (digitalt) in på datorn så kör du det och slipper en onödig d/a - a/d omvandling, du behöver heller inte bry dig om att ställa inspelningsvolym på intankningsapparaten." Är det en speciell digitalljudingång? Tror inte jag har den på datorn men det borde väl gå att köpa och sätta in i PCI... Har alla dattar den som utgång? Alla DATar jag känner till har spdif ut, som är digitalt stereo ut ja. Har du det inte på datorn så är det ju billigast att ändå köra analogt, men det borde finnas små usb historier som har spdif kan jag tycka. Eller så skaffar du något halvbilligt ljudkort med spdif, kanske inte för billigt dock :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 10 december 2007 Postad 10 december 2007 Jag känner till en hel del som inte har det. Väldigt många portabla saknar det & alla gamla. Orsaken var att man inte skulle kunna kopiera av CD-skivor lossless, men med tiden byttes det ut mot en spärr så man inte kan kopiera en DAT mer än två gånger digitalt på konsumentmaskiner. Professionella maskiner är inte snöpta. Kolla noga med den du ska köpa, som sagt, det kan du inte räkna med tyvärr. Har du ett SoundBlaster Live-kort eller uppåt så har du S/P DIF både in & ut, har du nåt annat får du kolla på specarna. 0 Citera
OP5 Postad 12 december 2007 Författare Postad 12 december 2007 ok. tack igen. nästa fråga från en okunnig, krävs det en särskilld sladd för att köra in via SP dif eller funkar det med vanlig röd/vit signalkabel? 0 Citera
Jonyverse Postad 12 december 2007 Postad 12 december 2007 Det finns både optisk och "koaxiell" sp/dif. För den optiska köper du en snabel på Clas Ohlson el liknande ställe. För den elektriska (koaxiella) går det aldeles utmärkt med en vanlig röd-vit, åtminstone om du håller sladdlängden på nån meter som den brukar vara. En "gul" sladd för video är antagligen lite bättre. Men på korta längder är det ingen större skillnad mätmässigt. en videosladd går bra upp till 10m. 0 Citera
OP5 Postad 13 december 2007 Författare Postad 13 december 2007 Har provat att tanka in lite från en DAT via analog ingång in i datorn till ett Wavelabb liknande program. Jag trodde jag ställt in allt rätt, men när jag lyssnar på det så knastrar och sprakar ljudet som bara den så fort nån säger nåt, även om ljudnivån inte är i närheten av att peaka. Varför? är det ljudkortet som har problem? är det sampel/bitraten som kan vara fel? Inspelningen på DAT banden är perfekt och högtalarna är kollade. 0 Citera
Luzer Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Du har alltså dubbelkollat genom att lyssna direkt från DATen så du inte fått digitalfel på bandet vid inspelning, har hänt mig med gamla slitna proffsdatar även fast de visat att "allt är grönt" på inspelning. Låter det bra där så är det antagligen linjeutgången på daten eller linjeingången på datorn det är något knas med, om du inte spelat in med för mycket gain vill säga. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.