Macho.Man Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Om man bara ska köpa en bok om hur man skriver manus (lägger upp, förbättrar sitt sätt att skriva etc), vilken ska man välja då? OBS! Ingen nybörjarbok tack. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SolitaryMan Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Bibeln får väl ändå anses vara Syd Fields "Screenplay - The Foundations of Screenwriting". Nybörjarbok? Tja, den är väldig grundläggande, men ger dig allt du behöver för att skriva ett manus enligt Hollywoods standardformulär. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Ingen nybörjarbok? Det är lite svårt med sånt när det gäller manus. Man lär sig ju formaten för hur man skriver ner ett manus. Är det tekniken när du skriver format du vill förbättra, för annars gäller ju alla sorters böcker och andra inspirationskällor för kreativt skrivande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macho.Man Posted July 1, 2004 Author Share Posted July 1, 2004 Tack jag beställer på Syd Fields bok på momangen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossa Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 Jag är också stolt ägare av Syd fields bok. En väldigt bra bok som tar upp allt tycker jag. Jag tror att han möjligtvis kan ha skrivit en till bok som kanske är mer som en fortsättningsbok för att man ska utvecklas...? Vet inte riktigt men du kan alltid gå in på hans hemsida och kolla.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
produceratv Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Annat tips är också: STORY Skrivet av Robert McKey Endast engelsk utgåva. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Utöver Syd Field skulle jag också rekommendera "Att skriva för film" av Kjell Sundstedt. Då får du en bra bok om svensk skapande av film, vilket antagligen är en tänkt plattform att börja på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts