Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I princip samma mansu men med lite ändringari stavfel och liknande:)

Första delen handlar om Simo Häyhä, en ung mna som rekryteras som reservist under tiden som förhandlingar mellan Finland och Sovjet kör fast. LÄget ser bra ut fram Till Sovjetunionen anfaller Finland på alla fronter. Då börjar allvaret.

6 sidor( första delen)

Genre: Action, drama

Fisnka vintekriget.pdf

Postad

Jag tycker det verkar bra men skulle vilja ha med lite till på just sjukhuset. Om jag inte är helt fel underrättad så var dom flesta sjukhussängar vita till färgen och tavlan med KOMA 7 Dagar borde hänga på sänggaveln vid fotändan. Sen om han har några militära utmärkelser på vapenrocken så skulle man kunna dröja kvar lite just där så man ser att det är inte vem som helst som ligger i sängen. I stället för att tona ut kunde man tänka sig att man ser hans huvud och vi vandrar ner mot hans hjärta och hör samtidigt hjärtslag, Samtidigt som bilden går ut i oskärpa och ljudet övergår i granatsprängningar kanske till och med i samma rytm som hjärtslagen tittar vi upp ifrån en snödriva och ser allt elände som du beskriver. Det gör inget om det står ett gevär intill sängen som en extra markering och plantering. Han är ju trots allt den berömda prickskytten och geväret kommer ju tillbaka.

Music

Postad

För lite scener vid sjukhuset tycker väl jag också ;)

Du skulle ju kunna ha det så att han krashar precis innan hans "flashbacks" börjar? En massa sjuksköterskor springer in och börjar ta hand om honom, hjärtslagsmaskinen (EKG) piper och allt blir kaotiskt - Men kameran närmar sig mannens ansikte och det blixtrar till med bilder från kriget, snabbare och snabbare tills det övergår helt till kriget.

Då vill man ju se hur det går för honom och vad han varit med om.

Får väl lägga till att jag tyckte manuset var väldigt bra skrivet :) Men nu har jag tappar hela mitt manusomdöme då vi så sällan får se bra skrivna manus här :)

Postad

EKG fannsa knappast på 40-talet;) MEn jag ska verkligen ta till mig det där om er scener vid sjukhuset. VAr rädd att folk skulle bli mindra intresserade om man hade för länge. Men så var det tydligen inte:) Mycket bra idé med hjärtslagen och granatljuden. Ska ta till mig allt till nästa version:)

• 2 veckor senare...
Postad

om vi börjar från början...

"Vi ser ett sjukhus" -man skriver aldrig vi. ett sjukhus räcker gott och väl för att "vi" ändå ska fatta.

"ser ut att sova djupt" -hur ska vi kunna veta att han "ser ut" att sova djupt? endera sover han eller inte.. :)

kanske lite mycket platsbeskrivningar i början. men eftersom det var ett grovmanus ,okej. annars är det enkelt att skriva ett sjukhusrum och de flesta förstår vad som finns där. bara relevanta objekt bör tas upp.

"En hatt ligger på ett bord och Simos hand sträcker sig efter den och tar upp den och sätter den på huvudet." - Simos sätter på sig en hatt. --så kan man förenkla den meningen tex. samma sak fast kortare.

sen föreslår jag att du skippar dialogen när du skriver om ditt grovmanus och bara skriver vad karaktärena vill med sin dialog. inte skriver ut den direkt. också mer gestaltningar. film är ett vissuellt medium. dialogen känns onödig så här långt. prova att skriva helt utan dialog. och bara gestaltningar av karaktärena. och se om du kan få fram en spännande historia. se till att få med alla delar så vi kan fatta storyn också. se om den håller. annars ser det bra ut. bara att kämpa på.. att skriva om!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...