Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hörlursingång kanske man kan leva utan. Jag har hört att man kan koppla hörlurar till någon annan utgång, om det var s-video ut eller liknande. Det ska då inte vara någon förstärkning på ljudet. Fungerar det och fungerar det bra?

Postad

Svideo kan jag garantera dig att inte funkar :)

Du kanske kan koppla hörlurarna till linje ut, om du har någorlunda lättdrivna lurar, typ 60-70 Ohm så kanske du hör tillräckligt. Men nån som har bättre elkoll får gärna rätta mig om jag har fel.

Postad

Tänker absolut inte tala emot föregående talare, men tillägga att det GÅR att koppla in luringar i line...men inte ens med dom mest lättsmiskade hifi-luringar kan du få mycket mer än en enretsamt låg signal.

Kopplade hoppfullt in mina Beyer 250 i linen på min då nya Yamaha SY-1 analogsynth innan jag fick iväg den till studion för en massa år sen, men gav raskt upp & fick rota fram ett av mina KORG pedalbord istället som luringsförstärkare.

Off topic så måste jag säga att det endå var mycket roligare att kunna spela med effekter, men vad är det egentligen du vill koppla upp & finns det inte form av luruttag alls eller finns det nån annan anledning att du inte vill använda vad som (i så fall) finns?

Um, eftersom det låter lätt efterblivet i min lilla anekdot att inte koppla upp pedalbordet direkt bör jag nog nämna att jag inte hade använt det på länge & min dåvarande flickvän hade städ-dille...så det tog mig en timma att hitta det...;)

Postad

Hej,

En s-video innehåller bara bilden och dess synk-signaler. Men du har säkert även en ljudutgång. I vissa fall har man tryckt ihop allt i en kontakt och lämnat med en kabel som ger s-video, composit och höger o vänster ljud ut (gul, röd o vit RCA).

Den röda och vita är ljudet och de signalerna behöver förstärkas för att kunna driva ett par lurar. Det finns färdiga förstärkare att köpa ett alternativ är att bygga en men det kräver lite pillande. En förutsättning är att din kamera skickar ut ljud och bild när man spelar in.

Annars kan man ha en liten mixer mellan mic och kameran med en hörlursutgång.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...