Gå till innehåll

Ensam (4 min)


Andreas Sjoeberg

Recommended Posts

Högerklicka och spara.

http://www.lakemt.se/filmer/ensam.wmv

 

Format: .Wmv

Längd: 3 min, 39 sek

Storlek: 38.6 mb

Utrustning: Hemmabyggt steadycam, DVX100Be, Adobe premiere Pro.

 

Tänkte jag skulle dela med mig utav en film vi gjorde till kyrkan i våras där temat var "känner du dig också lite ensam?" Slutet är väl inte det mest genomarbetade måste väl sägas. Tyck till, vad borde vi gjort annorlunda?

 

http://www.lakemt.se/bilder/mattea.jpg http://www.lakemt.se/bilder/matteb.jpg http://www.lakemt.se/bilder/mattec.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Tack :) Undra om bandet heter Grits med låten Ooh Aah? Inte helt hundra. Pokerscenen skulle kunna klippas lite snyggare det håller jag helt med :)

 

Tänkte kan vara lite kul för er och veta att "Hej det är jag... Johannes... Johannes Gustafson... din lillebror?.." Att det var ett skämt mot en härlig kompis, Han var med i filmen som killen som träffades av frisbee och även redigeringen men han fick aldrig se början :P Han blev ganska paff på mötet och undrade om han hörde rätt :P

 

En annan rolig sak var att publiken hade svårt att veta om de skulle skratta eller tycka det var tragiskt :P Tragikomik är ett intressant fenomen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att det hela såg mkt bra ut. Visst pokerscenen hade kunnat vara kortare. Det stämmer att gruppen heter grits (som förövrigt är en jävligt äcklig amerikansk frukost)

Skön känsla i filmen. Det ända negativa jag har att säga är väl att jag tycker att du hade kunnat jobba lite mer med texten. Den ser lite väl basic ut för att vara en så annars välgjord film....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Helt ok. Det du kan behöva tänka lite på är filmvinklarna.

 

Det ser automatiskt amatörmässigt ut att inte filma i ögonhöjd om fokusen ska ligga på personens ansikte. Ta poker scenen som exempel. Den var även väldigt lång.

 

Jag gillade dock första klippet i frisbee scenen.

Lysande är också när han lastar in i bagaget på bilen. Där har du lyckats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt ok. Det du kan behöva tänka lite på är filmvinklarna.

 

Det ser automatiskt amatörmässigt ut att inte filma i ögonhöjd om fokusen ska ligga på personens ansikte.

 

Mycket bra att du påpeka det, har faktiskt aldrig tänkt på det! :)

 

bOm ensamheten skulle botas med att gå med i pingstkyrkan, tycker jag börjar likna svart humor.

/nils

 

Hehe nae det är väl inte att promota pingstkyrkan som filmen går ut på. Det är väl mer att alla är välkomna till kyrkan, eller borde åtminstone vara det. :) många ser ju ensamhet som något negativt och tragiskt, medan andra värderar den egna tiden högt, så det är nog relativt vad som är ensamt och inte ensamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev faktiskt lite tårögd. Sorglig film.

Tycker absolut inte att pokerscnene var för lång. Den var precis lagom lång. Visar att ensamheten kan göra en lite vickad i huvudet. Däremot kanske man kunde ha klippt upp halva. Att man efter halva scenen sen klipper bort när han "byter om" och istället filmar klipp där han sitter som andra personer.

 

Ljudet är bra. Dock är killens "hallå" lite konstigt och tonvalet är lite tillgjort. Musikvalet var perfekt.

Sen som dom andra säger, kameravinklarna kan bli bättre. Texten i sig är helt okej. Varför göra det krångligt? Enkelt och amatörmässigt är inte nödvändigtvis en dålig sak.

 

Dock att det ger reklam för kyrkan gillar jag personligen inte.

Annars är den en toppenfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra film!

 

Jag tycker inte pokerscenen är för lång, bara det att den kan bli lite tråkig. Att försöka skifta mellan närbilder och helbilder är ett enekelt sätt att göra det mer spännande.

 

Jag skulle tex ta mycket mer närbilder på huvudpersonen eftersom åskådaren ska komma närmare honom och verkligen känna det han känner.

 

Slutet, som du skriver, känns lite hastigt gjort. För att stärka budskapet ännu mer skulle jag tex skriva mer fakta i slutet. Om jag inte skulle läst att den var en film till kyrkan skulle jag nog inte fatta ett skvatt av budskapet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...