Gå till innehåll

Samma titel som en parodi?


dave

Recommended Posts

Välkommen till forumet, dave!

 

Först och främst: skriv tydliga rubriker. "Kan man?" och "Får man?" ger ingen information om vad du efterfrågar. Skriv hellre något i stil med "Samma titel som en parodi?".

 

För det andra: Posta i rätt forum. Detta är ett forum för filmteknik där vi diskuterar teknik. Flyttas till Filmcafé.

 

För det tredje: För att svara på din fråga, det beror. Ta kontakt med de som gjort filmen och fråga. Endast de kan ge dig svar för vad som gäller för den filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen Dave!

 

Angående samma titel så bör man ju göra som Pace skrev, men om det gäller stora filmer så brukar de ha överseende. Då tänker jag på tex. StarWars. Det har gjorts hundratals fanfilms och LucasArts är hjelt okej med det, det tycker bara det är rolig.

 

En viktig sak när man gör parodi är att om man börjar tjäna pengar på det blir det genast mycket allvarligare!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dave]Så man kan göra en Sagan om ringen parodi med den titlen?[/citat]

 

haloj, om det är en parodi så kan man ju ha en rolig titel=)

 

typ *Crouching Tiger Hidden Bilbo" "Dude, Where is my ring" "Alien vs Frodator" "One Flew Over the Gandalf's Nest" tänkte ett tag men bah.. blev inte så roligt som jag trodde. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att du mer ska intressera dig för manuset.

Titeln kommer allt eftersom man arbetar med filmen. =)

 

Och nej.. Det handlar väl mest om etik och moral?

Skulle du vilja att någon gjorde en fejkad läsk gjord på ap-päls och döpte den till Sprite?

När du då går till affären och köper Sprite så får du just den läsken med ap-hår.

Naturligtvis kan man inte sno namn hur som hellst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

[citat=Ufosxm]Skulle du vilja att någon gjorde en fejkad läsk gjord på ap-päls och döpte den till Sprite?

När du då går till affären och köper Sprite så får du just den läsken med ap-hår.

Naturligtvis kan man inte sno namn hur som hellst.[/citat]

 

Jag tvekar ju på att nån skulle missta dave's Sagan om ringen för att vara orginalet. Det är ju säkert lugnt att ta den titeln om man bara gör en liten film. Och för övrigt finns det en jäkla massa filmer som heter likadant, men det är en annan historia...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill släppa parodin alls så skulle det förmodligen ta hus i hemma om du döpte den som samma som originalet, plus att jag skulle allt tycka det är en smula fantasilöst & tråkigt. Möe bättre att förlöjliga namnet lika möe som resten av filmen!

Att dessutom välja namn typ Sagan Om Fisringen, Screw Towers, Return Of The String & liknande skulle absolut få mig nyfiken! :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...