Jump to content

Svenskar blundar för verkligheten!

John

Recommended Posts

Någon mer än jag som tycker att vi svenskar blundar för den verklighet vi lever i?

Jag har märkt att så fort man skriver någonting som handlar om vapen (Då menar jag inte Hollywood action) I Sverige så säjer alla, "är inte det där lite väl otroligt”? "Det där skulle aldrig kunna hända i Sverige..."

Men det händer i Sverige. Folk blir skjutna varje dag.. Senast i förgår blev en kompis till mig erbjuden att köpa en Glock 17 på gatan i Sthlm, han såg den också...

Min kusin har ägt minst fem olagliga vapen... I min verklighet, i mitt Sverige är det inte ett dug konstigt med vapen... Maffia uppgörelser händer, också i Sverige... Kolla bara på efterlyst en kväll så får ni se. Inte för allt för längesedan så skjöts en äldre Jugoslavisk man mitt på gatan i Skärholmen...

Sen om jag inte missminner mig så har det ståt rätt mycket om en barnflicka som sköt två personer i en liten by.. Någon mer än jag som hört det????

Ett lik efter en Ryss hittades i ett dike, uppenbarligen skjuten... Jag kan rabbla upp hur mycket som helst....

Vad är det för fel med att göra film om sånt i Sverige?

Jag tror att saker bara blir värre om man blundar för dom...

Berätta för mig vad ni tycker...

Om ni tycker att jag har fel så får ni gärna säga det också!

Jag kan nog inte hålla med dig. Snarare är det väl så att alla taffliga polisfilmer som gjorts i Sverige har fått Svensson att tro att han lever i ett brutalare samhälle än vad det är. Att brottsligheten i Sverige blir grövre och bara ökar och ökar är en myt (kolla med någon som pluggar kriminologi).

Titta på alla Beck rullar och polisfilmer (en av Sveriges få genre, förutom drama och relationskomedi) som bara maler på om grov brottslighet.

Vad jag saknar är lite härliga gangsterfilmer, som tar våld och brottslighet med en klackspark. Inte tror jag att de gör världen bättre, men de är ofta förbaskat roliga.

Kan hålla med dig.. Jag tycker att svensk polisfilm suger för det första... jag menar inte att sverige är så hemskt som de säger i dom, det jag menar är att, de flesta jag pratar med tycks tro att det inte händer nått sånt i sverige alls... Och så är det ju så att om man ska göra en film om brotslighet i sverige så bör det vara Jönsonligan eller en tråkig beck dragare.

Sen så tror visst alla att polisen löser alla brott i sverige.. de löser en större del ja, men det finns fortfarande ouplösta brott, jag menar inte heller att det rusar omkring folk som i amerikansk action och viftar med vapen, jag menar bara att det finns mer än vad man tror... De kanske inte används i grova brott, men de finns... Jag lovar de finns... Jag vill inte göra Hoolywod film i Sverige, bara gör svensk film om den undrevärlden... Se det ur en svenskt synvinkel, och självklart ska det vara underhållande och inte ta sig självt på för stort allvar...

Och sen vem har sagt att all film speglar verkligheten? Inte jag i alla fall, även om det kanske ser ut så med den här tråden... Kan bara inte förstå vad det ärså otroligt med en kille som drar pistol i Sverige... Det kan hända!!!

Själv skulle jag gärna se att det gjordes mer film i sverige som inte alls speglar verkligheten. Nu tycker jag att de är alldeles för rädda för våld, skottlossningar, biljakter, explosioner och annat. Visst, det är dyrt att spela in... men jag tror inte att det är hela anledningen. Jag tror att de är för rädda att det blir orealistiskt.

Se på en film som "bad boys 2" till exempel. Inte realistiskt på ngt sätt, men jäkligt underhållande! Skulle vilja se svensk film med den synen på action...

[citat=John]Sen om jag inte missminner mig så har det ståt rätt mycket om en barnflicka som sköt två personer i en liten by.. Någon mer än jag som hört det????[/citat]

Det hände i Knutby ja, Sveriges mest uppmärksammade mord genom tiderna om jag inte minns fel. Eller kanske Palme-mordet var större.

[citat=Nicklas]Själv skulle jag gärna se att det gjordes mer film i sverige som inte alls speglar verkligheten. Nu tycker jag att de är alldeles för rädda för våld, skottlossningar, biljakter, explosioner och annat. Visst, det är dyrt att spela in... men jag tror inte att det är hela anledningen. Jag tror att de är för rädda att det blir orealistiskt.

Se på en film som "bad boys 2" till exempel. Inte realistiskt på ngt sätt, men jäkligt underhållande! Skulle vilja se svensk film med den synen på action...[/citat]

Kopps.. Visserligen inte så mycket våld, skottlossningar, biljakter, explosioner som bad boys 2, men ändå..

Ja så sant Fredzilla. Gillar Kopps och även Smala Sussie för just att de vågar strunta i realismen. Film brukar, även orealistisk, spegla verkligheten eftersom det är människor ute i verkligheten (den s.k ialla fall) som skriver dem. Det är ju filmteori som kan diskuteras i oändlighet....vad som är verklighet, speglad verklighet eller fiktion etc. Jaja, blabla.

Skulle själv vilja göra något om den "undre världen". Gärna relativt realistiskt brottsmässigt sett, men ändå mer eller mindre enbart uppfunnet i min fantasi. Alltså trovärdig miljö, men inte riktigt verklighetsbaserat.

som vanligt tjatar jag på. Nu sätter jag punkt för i natt och den här tråden ;) . . .