Gå till innehåll

War in Final Cut Pro 3


Tobbger

Recommended Posts

Jag har börjat lite smått på en slags demo-reel som visar vad man kan göra för att få en vanlig film att bli en krigsfilm i Final Cut Pro 3. Nu tror ni att en moderator gör felet att posta i fel forum, men detta är en film utan handling och visar också en del saker som det pratats om här i detta forum.

 

Som sagt så är den inte riktigt klar utan jag ska fylla på med ännu mer fräscha, Band of Brother-wannabe effekter. Än så länge har jag bara hunnit med två. Om ni vill ha bättre kvalité så är det bara att säja till! :)

 

http://zed.cbc.ca/go.ZeD?CONTENT_ID=145954&page=content&user=Tobbger

 

War look (första effekten)

Första effekten är ett filter som jag helt enkelt döpt till "war look". Mitt i filmen rullar filtret över och ni får se ändringarna. Jag höjde "whites" och "mids" medan jag sänkte "blacks". Sen är det bara att leka med mättnad och du får till som jag. Om du vill ha lite mer av det gröna så är det bara att ändra lite i RGB-korigeringen.

 

Muzzle flashes (andra effekten)

Andra effekten är helt enkelt muzzle flashes. Det kan verka skickligt att ha gjort det utan någon som helst tutorial. Men i själva verket så är det busenkelt. Du skaffar bara en bild på en mynningsflamma (Matt Hawkins Muzzle Flash Archive) och gör den svarta bakgrunden transparent med hjälp av exempelvis Adobe Photshop. Sen sparar du filen i filtypen TGA (Targa) och importerar till programet. Förmindska den efter vapnets storlek och klipp den till en bildruta. Jag fick till en otroligt skarp mynningsflamma vilket varken ser realistiskt eller bra ut. Så gör den pytte-lite suddigare och öka kontrasten. Det gjorde inte jag eftersom att det där var första försöket (gjorde det den dagen då jag kom på hur man kan göra) men efter flera försök så har jag fått till bra. Kan posta en exempelfil någon gång.

 

Okej, filmen kommer att bli förlängd eftersom, bara så ni vet. Det kommer mer effekter och jag fyller då ut med liknande mini-tutorials som här ovan. Observera att de här mini-guiderna bara är för Final Cut Pro 3 och 4. Men också Final Cut Express 1 och 2 samt Final Cut HD.

 

Vill också bara säja att musiken kommer ifrån Ufosxm här på forumet, som har blivit lite av GurkoWorks kompositör. Han får kommentera den saken! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånt här gillar jag. Fler turtorials från folk som sitter där hemma och pillar i PPro, Final Cut, AE och allt vad det kan vara. Berätta hur just NI gjorde era effekter och löste era problem. Det är därför vi är här, för att lära av varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...