Jump to content

Ska jag fortsätta med ideen?  

6 members have voted

1. 1. Ska jag fortsätta med ideen?

• ja, självklart för fan!
      6
    • Nä tycker jag inte
      0
    • skriv mindre nästa gång!!!
      0

Recommended Posts

Posted

Tja

Jag vet att det ser mycket ut men fly för gods skull inte, jag lovar att ni har inte läst något liknande på länge och ni kommer inte bli besvikna. Jag ska skriva ett filmmanus till mitt projektarbete. Kommer nog bli ett manus för en kortfilm. Jag har ideen och det mesta av handlingen fortfarande i huvudet men jag hoppas ni kommer att förstå min ide till manus. Jag skulle uppskatta vad "film folket" här på voodoofilm tycker om ideen och skriv gärna kommentarer om ni har nått att fråga. Jag ska försöka skriva ett manus inspererad främst av humor från balkan, det ska helst bli en svartkomedi i liknelse till Emir kusturicas filmer. Storyn handlar 4 män som är vänner och som jobbar i pay toll/patarina(ungefär som tull fast tar betalt av fordon som passerar stationen) i Makedonien.Jag tänker mig att börja manuset med en engelsk berättar röst som förklarar fenomenet pay toll/patarina, många som jobbar på såna stationer bor i stora hus som dem har byggt själva, det underliga med detta är att deras lön är inte mer än ca 250 euro. Hur kan dem då försörja sin familj och ha pengar över till att köpa ett hus åt sina föräldrar osv. Jo, för det första så jobbar dem 4-5 st på varje station alla mer eller mindre har bra kontakt utanför jobbet och har jobbat tillsammans länge, så tillit och manlig vänskap saknas det inte.

Dem jobbar alltid i natt skift och eftersom den lokala polisen är mutad så kan dem jobba ostört. Dem tar betalt för alla sorters fordon(bil,motorcykel,lastbil osv), dem lägger alltid ner en ca 1/5 av pengarna som betalas i egen ficka. Sen så vet jag hur dem ska tjäna till sig dem riktigt stora pengarna men vill inte ta upp det för det är en sann händelse, hände min kusin. Jag har då tänkt att allt utspelar sig en och samma natt förutom deras öden som inträffar samma dag fast på ljusa dagen. En natt blir dem tagna på bar gärning av polisen(razzia) som kom från huvudstaden, där till kunde inte dem bli mutade. Alla fyra blir tagna, men deras öden kommer att skiljas t e x en av dem blir åklagad för sitt brott och av panik tar ut alla sina pengar från sparkontot och flyr ensam utan familj till utlandet. En annan lyckas köpa ur sig knipan och får sitt jobb tillbaka fast på en annan station med en mindre status(han har inga vänner kvar, alla i hans hemkvarter vet om sanningen så ingen pratar ned honom längre hans familj börjar tappa tillit osv). Jag har klart för mig hur deras öden ska sluta men ni får gärna komma med på tips och ideer om ni har något att framföra.

En kort sammanfattning: Jag vill jag göra ett manus där 4 män i Makedonien en dag förlorar den ytliga säkerhet de hade genom att lura systemet för att sedan bli bestulna på allt dem uppskattar i livet samt hur de 4 vännerna möter sina öden olika, på ett komsikt. Jag har emir kusturica som stor förebild och hans filmer har inspererat mig till detta manus. Jag hoppas ni försår min ide till en svarkomik, om ni vet om emir kusturica och hans filmer tror jag ni förstår min vision och var jag vill komma. Jag har budskapet klar för mig. Men än en gång skriv gärna mycket feedback, är nybörjadre och jag uppskattar andras åsikter.

Budskap: Brott lönar sig aldrig, speciellt när det är enkelt att begå och när man väl tror sig har vunnit mot sanningen och rättvisan så finns det följder man får ta som t e x att du går miste om någon i ditt kamratskap eller respekten från nya kollegor/familj. Folk kollar inte på dig som dem gjorde förut osv. Jag ska avsluta deras öden på ett komiskt sätt, alla fyra vännerna kommer att skiljas åt och ha olika öden, där slutar manuset.

mvh Vasil, förlåt att det blev långt och ännu längre när jag skrev till min vädjan att så många så möjligt ska läsa det jag har skrivit för att ge feedback. SORRY!!

"Jag har nu efter en lång tids paus börjat skriva manuset, jag har gjort min inledning. Det är första gången jag skriver ett filmmanus, så jag skulle uppskatta all hjälp/kritik. Jag bör nämna att min dialog skrivs på svenska men är tänkt att översättas på makedonska/serbiska på film".

The effect of paytolling better inledning.pdf

Posted

Tyckte idén var jättebra. Du har en bra ide och fortsätt spinn på den! Min fråga är bara hur du ska filma detta, men det kanske du lyckas på något sätt. fortsätt med de du gör!

Posted

Låter bra!

Detta har inte med saken och göra men dina "dem" stör jag mig på. Lär dig att skilja på "dem" och "de";)

Vet att folk kommer skriva att det inte har med saken att göra och att jag är en besserwisser, men jag måste tillägga det...

Posted

Jag har tänkt på hur jag ska göra det till film, jag är själv makedon och har ju en kusin som jobbar på sådan station så om det ska bli film någon gång får jag dra ner till makedonien. Men det är inte säkert att mitt manus ska bli film, det funkar liksom inte utan bra skådespelare(från makedonien) och lagom med pengar. Först och främt ska jag bli klar med mitt manus till mitt projektarbete, sen får vi se vad som händer.

tack för kommentarerna;)

Posted

Låter som en intressant idé. Försök skriv ner hela historien på en A4:a så du får en bra överblick och kan snabbt se om den funkar och blir realistisk och så och kan snabbt justera ologiska grejer.