Gå till innehåll

Okomprimerat


Technician

Recommended Posts

Tjabbs !

 

Vad jag har förstått är att kameran komprimera allt innan den lägger filmen på dv-band ,men komprimera den även det sedan när man för över det via firewire till datorn ??

för då komprimerar den det 2 gånger = sämrebild

går det att föra över det komprimerade dv bandet till datorn via firewire utan att komprimera det en gång till ??

i såfall hur ? finns det något program som kan ta emot det utan att komprimera eller oförstörande komprimering ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Vad jag vet så gör det det, men alla sägaer olika så jag vet inte. Däremot gör det inte de då man för över till en annan kamera. Måste höra med nån expert.

 

Vill tillägga med det nya HDVformatet komprimeras det om och inte bara det, det konverteras till ett helt annat format. Detta medför förluster. Men hur stora det är vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har utfört lite tester nu, efter 20 generationen av överföring via FireWire mellan kamera och dator med samma klipp fram och till baka, har jag inte sett någon förlust vid noggran granskning.

 

Använde Final Cut Pro.

 

Gjorde också ett test med flit välja rekompress vid export till en Self contained. Redan efter 5e generationen såg jag störningar likt DVDkomprimering. Efter 10e fanns det ingen mening med att fortsätta, tydliga försämringar i bilden och större blockstörningar, ingen acceptabel bild för en vanlig tittare.

 

Hoppas nu bara det geller generellt i att DVformatet är förlustfritt mellan kamera och dator med FireWire.

 

Någon annan som kan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, men däremot provade jag rekompressa då jag exporterar till QuickTime från Final Cut Pro, skumma var att jag fick olika resultat från tidlinan och direkt från previevklippet. Från previevklippet märktes blockstörningar redan efter 5 genarationer, efter 10 oaceptabel bild. Exporten vid tidslinan var försumbar vid 10 generationen, lite suddigare dock. Men väljer man att inte rekompressa fanns inga skillnader.

 

Mätte också med waveformmonitor (mätinstrument för hur färger och kontrast ser ut exakt) i FCP. Ingen skillnad eller förändringar. Men vid rekompress såg man förändringar i första generationen. Men hur vida man ska lita på det instrumentet vet jag inte, men antar att det är enda settet att se minsta ändringar i bilden. Växlade mellan exakt samma bildruta mellan generationerna. Tror jag ska skriva en artikel om detta, har ägnat alldeles för mycket tid åt detta eviga testande, mellan olika altenativ. Bara testande, nä nu får jag sluta, måste producera nåt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...