Gå till innehåll

Flickan som föll (Manus från en ny medlem)


hola

Recommended Posts

Hej på Er!

 

Jag är en ny medlem som är ganska grön i manusvärlden. Jag har skrivit en hel del noveller tidigare, men detta är mitt första manusförsök.

 

Det är ett kortfilmsmanus på 12 sidor som handlar om Hanna, 17år, råkar ut för något otrevligt när hon är på väg hem från en fest, och hennes sätt att hantera situationen.

 

Jag är ganska hårdhudad och är inte rädd för rak, ärlig kritik, så läs och tyck till!

Flickan som föll-kortfilmsmanus-version3.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste hela manuset och blev riktigt imponerad. Egentligen hade jag bara tänkt titta lite på början, men jag kunde inte sluta efter att jag väl börjat skriva. Man kan ju inte tro att detta är första gången du skriver manus, för du håller en professionell nivå. Och detta är helt ärlig kritik.

 

Dock fattade jag inte riktigt varför hon misshandlade honom, fick man reda på det? Om man fick det måste jag ha somnat i just den sekunden, för jag märkte ingenting av det. För övrigt var det en bra story, lite sorglig och lite konstig. Men sådana här manus skall vara konstiga och sorgliga, så det är inget illa.

 

Betyg: 5/5.

 

Riktigt bra. :)

 

P.S. Varför står det att filen har visats 0 gånger, när jag har tittat på den tre gånger?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Crabe, och tack för din snabba respons. Jag hade väntat mig att det skulle ta en vecka eller iallafall ett par dagar innan första reaktionen trilla in, men tji fick jag.

 

Det var roligt att läsa att du gillade manuset, jag har sett det lite som en formövning i manusskrivande och det verkar ju funka rent tekniskt. Jag började skriva på manuset efter att ha blivit kontaktad av en kille som läst min novell Flickan som föll på noveller.nu och var intresserad av att göra film på den. Men nu har jag inte hört av honom på ett tag, så jag tror att den kommer stanna på min byrålåda, dvs. min hårddisk.

 

Hursomhelst, du hade lite undringar kring varför hon gav sig på mannen på sjukhuset. Jo så här ligger det till: Efter festen blir hon antastad/våldtagen/utnyttjad (jag skriver så för att jag inte vill att det skall vara helt tydligt vad hon blivit utsatt för) av mannen som plockade upp henne på busshållplatsen och detta leder till att hon i panik slår honom medvetslös med en sten hon lyckas greppa i kampen. När hon sedan kommer till honom på sjukhuset får han vara utlopp för all hennes frustration över dem som trycker ner henne (pappa, killen på festen osv.), alltså inte enbart för hans gärningar. Är jag begriplig?

 

Om detta inte framgår tydligt får jag fundera på hur detta skall tydliggöras... hmmm...

 

Tack en hemsk massa för dina snabba och intressanta kommentarer

Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah (ett bra ah alltså), gillar flytet i replikerna, låter naturliga och jag får flashbacks av min jobbiga mamma.

Lite trist då det inte finns något att klaga på… Skulle kanske vara det att pappan skriver ner saker på en lapp men han tar den inte med sig, det är lite lustigt men jag förstår varför det händer.

Historian i sig är lite… för mig är den inte engagerande, tycker att det börjar bra men slutet är lite otydligt. Visst, vi ”ser” hur hon blir knuffad och liknande men det skulle nog kunna göras lite tydligare utan att bli övertydligt. Känns inte som om det vi har ”sett” är tillräckligt för att motivera, söka upp mannen och döda honom… men detta är förstås bara mina personliga åsikter.

Manuset var bra, bra repliker, inga frågetecken, inga felstavningar eller andra irritationsmoment. Enda felet var väl att det inte var en historia som föll mig i smaken men det är ju inte ditt fel. Så nu får du skriva flera manus att posta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Shelly

 

Jag får erkänna att jag har tänkt lite fram och tillbaka på det där med att han skriver ner namn och plats på en lapp utan att ta den med sig. Faktum är att en förre detta chef till mig ofta gjorde så, men det är klart, hon kan ju höra honom säga det... Hmm, jag får fundera på det här.

 

Du efterlyste fler eller längre scener som förklarade hennes handlande. Jag har gjort manuset otydligt på det sättet med flit, dels är jag livrädd för att vara övertydlig och dels vill jag helt enkelt inte att det skall vara tydligt. Vad han gör med henne är inte nödvändigtvis avgörande för hur hon handlar, han får vara måltavla för hennes frustration och ilska på övriga karaktärer i filmen. Min förhoppning är att den skall tolkas på olika sätt av olika människor. Jag vet inte. Kanske är det för mycket att begära av en så kort film (jag tror att den skulle vara mellan 7 och 9 minuter). Fast du skriver att manuset inte är engagerande och det vill jag förstås att det skall vara.

 

Tack för dina kommentarer, de har satt myror i skallen på mig.

 

Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Crabe, och tack för din snabba respons.

 

Varsågod! Men jag heter faktiskt Carbe, inte Crabe. ;)

 

Hursomhelst, du hade lite undringar kring varför hon gav sig på mannen på sjukhuset. Jo så här ligger det till: Efter festen blir hon antastad/våldtagen/utnyttjad (jag skriver så för att jag inte vill att det skall vara helt tydligt vad hon blivit utsatt för) av mannen som plockade upp henne på busshållplatsen och detta leder till att hon i panik slår honom medvetslös med en sten hon lyckas greppa i kampen. När hon sedan kommer till honom på sjukhuset får han vara utlopp för all hennes frustration över dem som trycker ner henne (pappa, killen på festen osv.), alltså inte enbart för hans gärningar. Är jag begriplig?

 

Du är absolut begriplig! Det låter definitivt som en mycket bra story. Och jag tror att man förstår mer när man ser filmen än vad man gör när man läser manuset.

 

Mvh

Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar premissen, men jag tycker inte att det görs så mycket vettigt med den. Efter scen 2 vet jag exakt vad som hänt, och resten av filmen är bara en väntan på slutet. Hannas förhållande till sin far och sin festpolare blir ändå bara bisaker i förhållande till vad som hände med bilkillen, så det blir rätt poänglöst.

 

Jag kan också nämna att replikerna ofta är onödigt långa. I scen 2 skulle du kunna stryka den första meningen i alla Svens repliker, som exempel.

 

Det var även en hel del "tekniska" problem med manuset, men de ids jag inte ta upp.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack för era kommentarer.

 

Jacob: själva grundtanken i filmen är "droppen som får bägaren att rinna över", pappan, killen på festen och handbollsscenen är de som får henne att till slut agera som hon gör. Vad han gör med henne, vad det än är, är inget som skulle få henne att döda honom om det handlade om en isolerad händelse.

 

Det verkar helt klart vara ett problem att denna tanke inte går fram. Hmm, jag får fundera på hur jag kan förtydliga filmens tema.

 

Jag har ingen anning om vilka tekniska detaljer du menar, skulle vara glad om du ville förtydliga dig.

 

Carbe: ledsen att jag missade namnet. Jag tror att du har rätt, det är nog lättare att begripa filmen när den är just det, en film alltså. Iallafall i mitt huvud.

 

Tack igen

Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...