Jump to content

Manus version 4: "Extro" (13 sidor)

massimou

Recommended Posts

Titel: Extro

Voodooversion 4 (Länk till tidigare versioner: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16784 och http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14954)

Då var det dags för ännu en ny version. Har ändrat introscenen och slutscenen. För er invigda har jag även ändrat scenerna mellan Nova och Hanna, så det blir bättre flyt (hoppas jag).

Berätta vad ni tycker om ändringarna. Jättekul att ni vill läsa och tycka till!

Tack!

Extro v4.pdf

Först måste jag bara säga att; Jäklar vad underbart det är med det här forumet att folk är så sjukt hjälpsamma! Om ändå fler människor kunde vara så hjälpsamma! Tack!

Till manuset:

Oops! Ska flytta rubriken för scen 10.

Ang. om Hanna är våldtagen eller inte.. Den delen får jag nog utveckla lite. Men troligen så var Hanna med på det, mer eller mindre (kanske mindre sugen just då bara), och blev inte våldtagen. Hon övertalar sig själv (med lite hjälp av Nova kanske?) att hon blev våldtagen för att motivera att de kidnappar Ola. Hur låter det? Får nog som sagt utveckla just den biten lite med en blick eller två eller någon kommentar.

Måste finnas mer som går att förbättra? Hur kändes slutet nu efter en mindre ändring?

Mycket bättre; ett helt annat flyt, en bättre början och ett riktigt slut.

Jag har väldigt mycket annat just nu men eftersom jag kommenterat det här manuset tidigare så ska jag försöka hitta tid att ge ytterligare synpunkter inom några dagar eller någon vecka. Men som sagt, på det stora hela en klar förbättring.

Sådärja, nu har jag haft tid att kika på det här manuset igen. Här kommer lite blandade kommentarer - mest småsaker.

I scen 2 skall det egentligen vara scenbyte mellan att Ola och tjejen går in på rummet och att de kommer ut, för jag antar att det är ett tidshopp.

I scen 3 känns det som att Hanna borde röka en cigg. (Fast det är grymt jobbigt att spela in...)

I scen 6 undrar jag hur det är med ljuset. Att det skulle komma från en springa i väggen känns inte så trovärdigt. Det är rimligare att det kommer från en springa i dörren (i alla fall omdet är en gammal skev dörr), men då funkar det inte för Hanna och Nova att göra sina obemärkta entréer och sortier.

I scen 6 tycker jag också att Novas replik "Du anar inte vilken chock jag fick när jag kom in i rummet på den där festen och såg dig och Hanna." är helt lyckad, eftersom Ola och Hanna just satt i ett rum på en fest, men Novas replik handlar ju om ett helt annat tillfälle. Man skall inte förvirra publiken i onödan.

I scen 6 vill jag också kommentera de meningsfragment som Ola hör genom dörren. Det funkar bra i textform, men det kommer inte att bli lätt att försöka få till det på film. Ljudet alltså. Skriv åtminstone en dialog utan avbrott men som är kort och koncis som du kan spela in för att ha som reservljud. (För visst hade du tänkt regissera filmen själv?)

I scen 7 har jag svårt att förstå Novas replik "Visste du att du mördade barnet?". Hon lär ju inte ha fått missfall av att ha vanligt sex?

I scen 8 tycker jag att Ola skall svara ja när Nova frågar om de inte skall vara tillsammans igen. Det är naturligtvis en lögn, men Ola har redan fått en hel del stryk och borde vara villig att pröva alla utvägar, och dessutom passar det hans natur att försöka smöra sig ur situationen. Naturligtvis tror inte Nova på honom och spöar upp honom som straff för hans lögner. Ja, du hajar. Det kan bli en rolig liten dialog som dessutom sätter en liten och tillfällig twist på scenen.

I scen 10 (i den del som borde vara 9) så tycker jag att "Nej!" skall strykas från Hannas replik "Nej! Det kan du ju fan inte göra! Vad är det med dig?".

I scen 12 tycker jag att då Nova kör kniven i Hanna så skall inte Hanna bara falla ihop stilla, som en död, för att sedan komma tillbaka. Det är onödigt klyschigt. Låt henne skrika till, rycka till, tappa balansen och försvinna ur bild. Den efterföljande kampen mellan Nova och Ola kan bli tillräckligt dramatisk för att man skall glömma bort Hanna, och det känns inte lika mycket som ett "trick ending" när hon kommer tillbaka.

Angående scen 12 så tycker jag faktiskt också att Hanna skall överleva. I så fall skulle jag även ersätta scen 13 med en scen med både Ola och Hanna. Tex skulle vi kunna se Ola komma gående på en trottar med nedböjt huvud. Han håller på att gå in i en mötande och tittar upp. Det är Hanna. De utbyter ett hastigt ögonkast utan att le. De går vidare åt var sitt håll.

Tja, bara en tanke. Men även om jag tycker att scen 13 i nuläget funkar, så är den lite väl övertydlig.

Det var lite blandande tankar. Lycka till!

/Jakob

I scen 2 skall det egentligen vara scenbyte mellan att Ola och tjejen går in på rummet och att de kommer ut, för jag antar att det är ett tidshopp.

Självklart!

I scen 3 känns det som att Hanna borde röka en cigg. (Fast det är grymt jobbigt att spela in...)

Det här var intressant. Själv har jag inte tänkt mig Hanna som den rökande typen utan en ganska återhållsam tjej. Varför känner du att hon borde röka? Inget mothugg, bara genuint intresse.

I scen 6 undrar jag hur det är med ljuset. Att det skulle komma från en springa i väggen känns inte så trovärdigt. Det är rimligare att det kommer från en springa i dörren (i alla fall omdet är en gammal skev dörr), men då funkar det inte för Hanna och Nova att göra sina obemärkta entréer och sortier.

En springa i väggen låter såklart dumt (och ser nog dumt ut). Vad sägs om att det kommer från ett fönster som inte har blivit ordentligt förtäckt av kvinnorna?

I scen 6 tycker jag också att Novas replik "Du anar inte vilken chock jag fick när jag kom in i rummet på den där festen och såg dig och Hanna." är helt lyckad, eftersom Ola och Hanna just satt i ett rum på en fest, men Novas replik handlar ju om ett helt annat tillfälle. Man skall inte förvirra publiken i onödan.

Det har du helt rätt i. Hur låter: "Fattar du hur chockad jag blev den där gången? Jag kommer för att ge dig en fin julklapp och där ligger du och Hanna som några jävla (onödig svordom?) klistermärken!"?

I scen 6 vill jag också kommentera de meningsfragment som Ola hör genom dörren. Det funkar bra i textform, men det kommer inte att bli lätt att försöka få till det på film. Ljudet alltså. Skriv åtminstone en dialog utan avbrott men som är kort och koncis som du kan spela in för att ha som reservljud. (För visst hade du tänkt regissera filmen själv?)

Mm.. Det där är lurigt. Men jo jag får nog skriva hela dialogen och kanske få skådisarna att höja rösterna (naturligt) då och då. Alternativt att Ola inte trycker örat mot dörren hela tiden, då han vill knyta loss repen, och därmed endast hör mummel ibland. (Ja, jag regisserar själv. Har lite castingbekymmer dock.)

I scen 7 har jag svårt att förstå Novas replik "Visste du att du mördade barnet?". Hon lär ju inte ha fått missfall av att ha vanligt sex?

Inte vanligt sex. Tanken är väl att det ska framgå att det var rätt våldsamt, med ett och annat slag mot magen kanske? (vilket även innebar slutet för Ola och Nova tillsammans). Ska skriva om just det Nova säger där. Känns inte rätt just nu.

I scen 8 tycker jag att Ola skall svara ja när Nova frågar om de inte skall vara tillsammans igen. Det är naturligtvis en lögn, men Ola har redan fått en hel del stryk och borde vara villig att pröva alla utvägar, och dessutom passar det hans natur att försöka smöra sig ur situationen. Naturligtvis tror inte Nova på honom och spöar upp honom som straff för hans lögner. Ja, du hajar. Det kan bli en rolig liten dialog som dessutom sätter en liten och tillfällig twist på scenen.

Intressant. Blir ju inte någon långvarig twist, men det ska jag absolut ta en titt på. Typ att han, med ett stelt leende säger, "Kunde du inte bara frågat från början?" och sen spelar de båda vidare tills precis innan Nova ska kyssa Ola. Då ger hon honom en rejäl omgång. Kul idé.

I scen 10 (i den del som borde vara 9) så tycker jag att "Nej!" skall strykas från Hannas replik "Nej! Det kan du ju fan inte göra! Vad är det med dig?".

Helt rätt.

I scen 12 tycker jag att då Nova kör kniven i Hanna så skall inte Hanna bara falla ihop stilla, som en död, för att sedan komma tillbaka. Det är onödigt klyschigt. Låt henne skrika till, rycka till, tappa balansen och försvinna ur bild. Den efterföljande kampen mellan Nova och Ola kan bli tillräckligt dramatisk för att man skall glömma bort Hanna, och det känns inte lika mycket som ett "trick ending" när hon kommer tillbaka.

Återigen helt rätt. Det är jag som är mindre bra på att skriva intensiva scener. Vill inte ha några konstiga avbrott i den scenen. =)

Angående scen 12 så tycker jag faktiskt också att Hanna skall överleva. I så fall skulle jag även ersätta scen 13 med en scen med både Ola och Hanna. Tex skulle vi kunna se Ola komma gående på en trottar med nedböjt huvud. Han håller på att gå in i en mötande och tittar upp. Det är Hanna. De utbyter ett hastigt ögonkast utan att le. De går vidare åt var sitt håll.

Hmm.. Om vi säger så här: Skulle du himla med ögonen lite lite om du såg den här filmen med det slutet? Skulle det kännas tillräckligt mörkt? Här var jag själv rätt nöjd med hur det bands ihop med början, fastän det är lite övertydligt. Men samtidigt vill jag inte att det ska bli så det bara känns fånigt. Det är ju ett ganska mörkt slut och jag vill ge tittarna en känsla av att det verkligen gick åt helsike för Ola efteråt. Jag erkänner att din poäng är god, så jag ska ta mig en funderare.

Själv har jag inte tänkt mig Hanna som den rökande typen utan en ganska återhållsam tjej. Varför känner du att hon borde röka?

Det finns återhållsamma rökare också... Nä, men för mig handlar det inte om Hannas karaktär, utan om den specifika scenen. Hannas dialog är så härligt nonchalant samtidigt som den är lite skrämmande i sin mystik. Jag kan verkligen se framför mig hur hon sitter i sängen, tittar på Ola och drar ett bloss för att sedan vända bort huvudet och blåsa ut röken. Kanske aska nonchalant på golvet dessutom.

Det känns som att hon i någon mån spelar teater med Ola fram tills han blir drogad, och jag har alltid tänkt att detta inte är vem Hanna "egentligen" är, utan en roll hon lägger sig till med för att lättare stå ut med uppgiften, så då är det inget brott mot karaktären att dra det lite längre.

Ytterligare en anledning är att det alltid är bra att låta karaktärerna ha något att göra medan de pratar, som att äta, leka med en penna eller lägga patiens eller whatever, för att få liv i scenen. Nackdelen med just rökning är att det är så förbaskat jobbigt att få det att klaffa så att inte ciggen ser ut att växa fram och tillbaka i skådisens händer.

En springa i väggen låter såklart dumt (och ser nog dumt ut). Vad sägs om att det kommer från ett fönster som inte har blivit ordentligt förtäckt av kvinnorna?

Ja du, vad är det för ett rum han sitter i egentligen? Jag har alltid tänkt mig ett jordigt källarrum av någon anledning, men hur många sådana hittar man i dagens villor? Ett fönster täckt med svart plast där det läcker in lite ljus är en möjlighet, men då måste du ta ställning till hur länge han sitter därinne och vad som är dag och natt. Det behöver verkligen inte vara något problem, men det är i alla fall något du måste tänka över.

Det har du helt rätt i. Hur låter: "Fattar du hur chockad jag blev den där gången? Jag kommer för att ge dig en fin julklapp och där ligger du och Hanna som några jävla (onödig svordom?) klistermärken!"?

Javisst, det funkar bra. Jag tycker inte att svordomen är onödig, men i allmänhet gäller att just sådant som svordomar kan man få justera en hel del när man repar scenerna med skådisarna och märker vad som passar i flytet. Att Nova svär som en borstbindare gillar jag skarpt. Filmen skulle inte vara densamma annars.

Inte vanligt sex. Tanken är väl att det ska framgå att det var rätt våldsamt, med ett och annat slag mot magen kanske? (vilket även innebar slutet för Ola och Nova tillsammans). Ska skriva om just det Nova säger där. Känns inte rätt just nu.

Den där Ola låter som en rätt hårdhänt typ... Jag känner att jag kanske inte har full koll på vem han är trots allt. Om du gå på ett annat spår så kan du låta Nova ha genomfört en abort som hon nu skyller på Ola, eller så fick hon något annat slags psykbryt som framkallade missfall, och självklart är det Olas fel.

Intressant. Blir ju inte någon långvarig twist, men det ska jag absolut ta en titt på. Typ att han, med ett stelt leende säger, "Kunde du inte bara frågat från början?" och sen spelar de båda vidare tills precis innan Nova ska kyssa Ola. Då ger hon honom en rejäl omgång. Kul idé.

Jo, det har också fördelen att det varierar Olas beteende, och publiken får anledning att ställa oss frågan "hur skall det här fungera", vilket skapar engagemang.

Hmm.. Om vi säger så här: Skulle du himla med ögonen lite lite om du såg den här filmen med det slutet? Skulle det kännas tillräckligt mörkt? Här var jag själv rätt nöjd med hur det bands ihop med början, fastän det är lite övertydligt. Men samtidigt vill jag inte att det ska bli så det bara känns fånigt. Det är ju ett ganska mörkt slut och jag vill ge tittarna en känsla av att det verkligen gick åt helsike för Ola efteråt. Jag erkänner att din poäng är god, så jag ska ta mig en funderare.

Som sagt, jag tycker inte att det nuvarande slutet är dåligt, men det blir lite väl mycket "titta, nu har han lärt sig en läxa" över det hela. Och så är det ju det att jag helst skulle vilja att Hanna överlevde, men att hon är lika förstörd som Ola. Nova har skadat dem bägge för livet. Mörkt så det förslår.

/Jakob

Det finns återhållsamma rökare också... Nä, men för mig handlar det inte om Hannas karaktär, utan om den specifika scenen. Hannas dialog är så härligt nonchalant samtidigt som den är lite skrämmande i sin mystik. Jag kan verkligen se framför mig hur hon sitter i sängen, tittar på Ola och drar ett bloss för att sedan vända bort huvudet och blåsa ut röken. Kanske aska nonchalant på golvet dessutom.

Det känns som att hon i någon mån spelar teater med Ola fram tills han blir drogad, och jag har alltid tänkt att detta inte är vem Hanna "egentligen" är, utan en roll hon lägger sig till med för att lättare stå ut med uppgiften, så då är det inget brott mot karaktären att dra det lite längre.

Ytterligare en anledning är att det alltid är bra att låta karaktärerna ha något att göra medan de pratar, som att äta, leka med en penna eller lägga patiens eller whatever, för att få liv i scenen. Nackdelen med just rökning är att det är så förbaskat jobbigt att få det att klaffa så att inte ciggen ser ut att växa fram och tillbaka i skådisens händer.

Tjaa.. Det skulle ju bidra till en viss humor och att man verkligen tänker "Vad är det frågan om här egentligen?!" Så.. Ja kanske.

Ja du, vad är det för ett rum han sitter i egentligen? Jag har alltid tänkt mig ett jordigt källarrum av någon anledning, men hur många sådana hittar man i dagens villor? Ett fönster täckt med svart plast där det läcker in lite ljus är en möjlighet, men då måste du ta ställning till hur länge han sitter därinne och vad som är dag och natt. Det behöver verkligen inte vara något problem, men det är i alla fall något du måste tänka över.

Helt riktigt att det är en ett gammalt källarrum. Förstår att det inte är helt lätt att få en bra bild av det, men jag har tillgång till det perfekta rummet. Där är det små fönster som ligger precis ovanför marknivå och själva källaren känns riktigt obehaglig (tycker själv det är läskigt att gå in där =) )

Javisst, det funkar bra. Jag tycker inte att svordomen är onödig, men i allmänhet gäller att just sådant som svordomar kan man få justera en hel del när man repar scenerna med skådisarna och märker vad som passar i flytet. Att Nova svär som en borstbindare gillar jag skarpt. Filmen skulle inte vara densamma annars.

Naturligtvis ändras dialoger mer eller mindre vid inspelning. Först då man märker hur orden ligger i munnen på skådisarna.

Den där Ola låter som en rätt hårdhänt typ... Jag känner att jag kanske inte har full koll på vem han är trots allt. Om du gå på ett annat spår så kan du låta Nova ha genomfört en abort som hon nu skyller på Ola, eller så fick hon något annat slags psykbryt som framkallade missfall, och självklart är det Olas fel.

Nu ställde du mig lite. Måste varit trött när jag skrev förra inlägget (för en timma sen, haha). Ola är ingen våldsam person utan bara väldigt äckligt känslokall, självgod och otrevlig. Visst ska det vara så att hon skyller något sådant på Ola. Tanken har till och med slagit mig att hon kanske aldrig ens var gravid utan bara säger det för att hetsa sig själv (och Hanna) mot Ola. Men det lär nog aldrig framgå.

Jo, det har också fördelen att det varierar Olas beteende, och publiken får anledning att ställa oss frågan "hur skall det här fungera", vilket skapar engagemang.

Då skriver vi något sådant.

Som sagt, jag tycker inte att det nuvarande slutet är dåligt, men det blir lite väl mycket "titta, nu har han lärt sig en läxa" över det hela. Och så är det ju det att jag helst skulle vilja att Hanna överlevde, men att hon är lika förstörd som Ola. Nova har skadat dem bägge för livet. Mörkt så det förslår.

"titta, nu har han lärt sig en läxa"-känslan vill jag undvika för allt vad livet är värt. En idé jag fick nu var att Ola skulle se Hanna en dag i rullstol (pga knivskadorna mot ryggen) och hon vänder sig mot honom och ler snett. En variant av ditt förslag alltså. Frågan är om det inte blir lite fånigt med rullstolen, eller? Men dina tankar är som sagt goda..

//Erik

• 2 weeks later...

Läste den här för första gången nu, och jag måste säga att du bygger upp en rätt intressant spänning i inledningen. Fram till och med sida 5 så är den psykologiska nerven mycket bra, men: vad händer sen?

Jo, "sanningen" avslöjas på sidan 6 och sen händer det inte så mycket mer, rent dramatiskt. Det känns som ett allvarligt problem i ditt manus, på nåt sätt urholkas historien och går sedan bara i en enda riktning, snett neråt. Ola har varit dum, och nu är det bara en tidsfråga innan han ångrar sig. Vad i historien är det som utvecklar Ola till den insikten? Att någon slår honom..

Det blir för.. ointressant. Du dödar dramatiken genom att leverera svaren för tidigt, och för tydligt. Och sen bara harvas det på i samma hjulspår fram till att Nova flippar och tar fram en stor dolk som hon har gömt under kläderna. Då blir det bara för dåligt! Och det är synd, för det finns nånting bra i historien som du borde kunna ta till vara på.. Upplägget är som sagt intressant, varför har han hamnat i den här situationen? vad kommer att hända? vad kan han göra åt det? håll publiken på spänn mycket längre!

Sen förstår jag inte riktigt slutet, jag får en känsla av att Ola bara har "drömt" alltihop, men så kanske inte är meningen? Frågan är då: vad vill du egentligen berätta? Vad betyder allt det här?

Hoppas du inte tar kritiken för hårt, vill bara att du ska tänka igenom hela berättelsen och se vad du kan göra för att få den mer levande och intressant.

Först och främst. Jag tar kritiken hårt! Absolut! Men jag tar den på det sättet att jag sporras att göra manuset bättre. Jag är hemskt tacksam för att du/ni hittar fel, för jag vill ju inte filma någonting som inte är bra. Så fortsätt kritisera. Det enda jag begär är en motivering, men det har ju inte saknats hittills, så..

Jo, "sanningen" avslöjas på sidan 6 och sen händer det inte så mycket mer, rent dramatiskt. Det känns som ett allvarligt problem i ditt manus, på nåt sätt urholkas historien och går sedan bara i en enda riktning, snett neråt. Ola har varit dum, och nu är det bara en tidsfråga innan han ångrar sig. Vad i historien är det som utvecklar Ola till den insikten? Att någon slår honom..

Det blir för.. ointressant. Du dödar dramatiken genom att leverera svaren för tidigt, och för tydligt. Och sen bara harvas det på i samma hjulspår fram till att Nova flippar och tar fram en stor dolk som hon har gömt under kläderna. Då blir det bara för dåligt! Och det är synd, för det finns nånting bra i historien som du borde kunna ta till vara på.. Upplägget är som sagt intressant, varför har han hamnat i den här situationen? vad kommer att hända? vad kan han göra åt det? håll publiken på spänn mycket längre!

Personligen tänker jag med vad som händer efter "avslöjandet" på sidan 6 att frågan ska vara mer: Vem är det egentligen som är boven i dramat? Jag är inte ute efter att man först i sista scenen (lite överdrivet) ska förstå vad Ola gjort för fel. Samtidigt förstår jag din kritik och jag tänker försöka ta till vara på det du säger, utan att förlänga filmen för mycket. Jag tar väldigt hårt på att inte vara för tydlig! Jag ska försöka låta större del av filmen gå innan "sanningen" kommer fram, eller kanske rentav aldrig avslöja det alls. Dock lägger jag stor vikt vid att få Ola att framstå som en riktig dålig människa, vilket gör att vissa detaljer ändå känns nödvändiga.. Eller?

Sen förstår jag inte riktigt slutet, jag får en känsla av att Ola bara har "drömt" alltihop, men så kanske inte är meningen? Frågan är då: vad vill du egentligen berätta? Vad betyder allt det här?

Angående slutet, så kan du läsa tidigare här att jbergman kommenterat. Nej Ola har inte drömt det och en annorlunda slutscen är i produktion. Just nu lutar det åt något liknande som diskuterats här tidigare.

För tillfället har jag inte haft jättegott om tid till att skriva så det går lite slött, men kommentera och kritisera hemskt gärna!! Vad jag vill säga? Var inte otrogen och hämnas inte på det sättet Hanna och (framförallt) Nova gör ;)

Ledsen att det tagit tid innan jag kommenterat men det är helt enkelt inte lätt att hitta tid nu... Nåväl.

Eftersom du, som jag förstår det, sitter med ytterligare en revidering tänkte jag undvika detaljer och ge mer allmänna kommentarer. För att vara (över)tydlig så drar jag saker lite till sin spets så det är alltså inte så illa som man kan tro av nedanstående. Och givetvis så är det här inte sanningar utan enbart mina personliga åsikter.

Mitt främsta "problem" med manuset just nu är att jag inte blir riktigt emotionellt engagerad. Visst, jag är lite nyfiken på hur det slutar, men eftersom jag inte har några önskemål när det gäller slutet, så blir jag inte riktigt indragen i storyn. När jag väl vet vad som pågår -- Ola är ett svin och tjejerna ska misshandla honom tills han inser det -- så bryr jag mig inte längre tillräckligt mycket om någon av dem. Därifrån blir det sedan lite av en transportsträcka.

Men jag skulle vilja engagera mig i någon, så låt oss lite kort titta på dina karaktärer:

OLA är en skitstövel. Han lär sig egentligen ingenting på egen hand, utan han blir knäckt av misshandeln. Jag gillar inte honom innan han blir knäckt och gör det inte efter heller. Visst, på sätt och vis lär han sig en läxa, men han lär sig den på fel sätt; genom yttre tvång. Det tråkiga med Ola är att han går från att vara någon jag är emotionellt engagerad i, en skitstövel som jag inte gillar, till någon jag inte bryr mig om när han väl är knäckt.

NOVA är Olas motståndare så av den anledningen borde jag gilla henne. Men hennes lösning, att misshandla Ola, känns inte rättfärdigad så jag gillar inte henne heller. I mina ögon utvecklas Nova inte över huvud taget. Visst, hon eskalerar, men hon förändras inte. Nova råkar ut för samma sak som Ola, går från någon som jag är engagerad i, i och med att hon är Olas motståndare, till någon som jag inte längre bryr mig om i och med att hon spårar ur.

HANNA är den som kommer närmast någon jag kan engagera mig i. Hon är spännande i första scenerna, tillräckligt rättrådig när de väl fångat Ola och hon inser så småningom sitt misstag och försöker ställa det till rätta. Ändå känner jag inte riktigt för henne. Det beror främst på följande:

- Jag gillar inte våldtäktsrepliken. Den försvagar henne. Jag kan utveckla det mer om du vill, men för nu nöjer jag mig med att säga att jag helt enkelt tycker att hela våldtäktsgrejen ska bort. Även för Nova, faktiskt. Och vill du att Ola har "mördat barnet" så ser jag hellre att han gjort det genom att övertala Nova till abort. Även det kan jag utveckla senare om du vill.

- Bristen på spänning när tjejerna väl börjat misshandla Ola gör att jag allmänt tappar engagemang. Det måste verkligen till något för att bibehålla spänningen efter att vi fått situationen klart för oss.

- Hannas motstånd är för litet. Ola är knäckt och vi ser egentligen aldrig att Nova är ute efter Hanna. När Hanna befriar Ola så bryr jag mig inte om ifall Nova kommer eftersom jag struntar i Ola och Hanna känns aldrig riktigt i fara.

Vidare, utöver att jag inte riktigt har någon att engagera mig i, så känns det fundamentalt fel i att Ola blir misshandlad till att lära sig en läxa. Jag förstår att du vill att Ola ska vara knäckt på slutet, att hans beteende mot tjejer ska straffa sig. Jag köper det. Jag köper dock inte riktigt sättet som det sker på.

Efter dessa måhända hårda ord, tänkte jag avsluta med ett försök till konstruktivitet och ge en möjlig lösning på problemen som jag har nämnt.

Först och främst, och viktigast, knäck inte Ola under misshandeln. Låt honom fortsätta vara den listiga player han uppenbarligen är. Låt honom, som jbergman skrev, försöka ljuga för Nova när hon vill börja om. Och, när Hanna kommer för att befria honom, visa oss, men inte Hanna, tidigt då att han inte är knäckt. Låt oss veta att Hanna ovetande håller på att släppa lös någon som troligtvis är farlig för henne. Det kommer att öka pressen på Hanna ordentligt i den scenen.

Och när vi är i den scenen, öka pressen ytterligare mot Hanna genom att göra Nova farligare i scenen precis innan, kanske genom att ge Hanna ett slag efter att de stirrat varandra i ögonen. Om Hanna tror att all fara kommer från dörren och Nova medan hon befriar någon som vi vet kan vara farlig för henne kommer det antagligen att ge den scenen den spänning den behöver.

Och eftersom Hanna nu tagit ställning trots större konsekvenser, hon vet nu att Nova är farlig även för henne och ändå så väljer hon att göra det rätta, så bryr åtminstone jag mig mer om henne. Och jag bibehåller mitt engagemang i Ola också eftersom han fortfarande är en skitstövel som spelar på tjejers känslor.

Vill du fortfarande knäcka Ola så skulle du i så fall göra det när Hanna dör efter att ha räddat Ola i "slutfighten". Låt honom knäckas av insikten att han, bokstavligen, har Hannas blod på sina händer. Och vill du preppa lite för det, så finns det ju en del intressanta möjligheter i scenen där Hanna släpper lös Ola...

Puh, blev rätt långrandigt där. Nå, hoppas du har någon nytta av något av det. Givetvis ska du göra som du vill och som du känner och bara ta till dig av det som du tycker gör din story bättre...

• 3 weeks later...

En hel del intressanta tankar från Fredrik och greenlighted! Det får mig att tänka på viss egenhet hos manuset som uppenbarligen inte alltid faller i god jord, och det är att huvudpersonen halvt om halvt byts ut halvvägs in i filmen. När misshandeln i källaren sätter igång så kan inte Ola påverka händelseförloppet, och istället blir Hanna huvudperson eftersom hennes problem är sådana att de är känslomässigt lättillgängliga. Och ja, det är en svaghet i det att filmen blir aningen ofokuserad. Mitt förslag skulle faktiskt vara att göra Hanna till ensam huvudperson, alternativt göra alla tre till huvudpersoner, ungefär som i Dödsleken av Danny Boyle. Glöm inte bort att varje scen är skriven ur ett visst perspektiv även om du inte varit medveten om det vid skrivandet. Tänk igenom vad dina karaktärer är så kommer det att gå av sig själv.

Sedan undrar jag lite över kommentarerna ovan också. Jag har aldrig uppfattat det som att Ola lär sig en läxa av att han får stryk, utan att han lär sig en läxa för att han märker vilka känslor det kan ge upphov till hos tjejerna. Det är kanske något som borde understrykas i manuset, dvs att vi får se mer tecken på att behandlingen är förvånande i sig, vilket ju Hanna reagerar på.

/Jakob