Jump to content

Vad tänka på, vid köp av beg kamera?

Octavianus

Recommended Posts

drifttid på bandhuvuden; Om kameran både gått som kamera och bandare till datorn är det risk för många timmars drifttid på huvuden; huvuden har begränsad livslängd och är dyra att byta.

Döda pixlar i CCD; med ökad drifttid ökar antalet pixlar som slutar fungera. Det brukar finnas inbyggd kompensation för detta, men till slut fungerar det inte och kameran ger döda pixlar i bild. Kan endast åtgärdas med ny CCD. Dyrt och omständligt att byta på verkstad.

Damm i kameran är inte så bra tecken.

Prova att spela in och sedan titta på dator för pixlarnas skull

1. en helt vit skiva

2. en helt svart skiva

om du har tid även en av varje av Röd, grön och blå skiva.

Drifttiden får du googla dig fram till service-hacks för att utröna hur du trycker på kameran för att få fram den för vanliga dolda displayen.

Antal uppladdningar per batteri. Även med moderna hybridbatteriers teknologi begränsas laddningskapaciteten för varje laddningscykel. Jämför mobiltelefoner. Diskontera ner batterivärde till noll, och räkna med att köpa nya batterier.

Skrapmärken och slag-/tappmärken kan ställa till det. Se efter så att inte motljusskydd är skadat av våld eller slitage.

Kontrollera slitage på linsen och hur väl fokus samt bländare löper vid manuell och elektrisk inställning.

Se att kameran laddar band, klarar av att ställa in vitbalansen på i dagsljus och i konstljus.

Fokusera på en Siemensstjärna på 3m avstånd och zoom in och ut med bibehållen skärpa. Om den inte är skarp är linsen skadad eller bakfokus i behov av verkstad. Det finns även andra testbilder att kontrollera gråskala, färgskalor, upplösning och skärpa. Lite överkurs här.

Kontrollera mikrofon och ljud.

Det är säkert saker jag har glömt; du har i alla fall en början.

Tack för svar

har dock inte tillgång till en dator vid köptillfället, men han skickade ju med en 7" skärm, kan jag koppla in den och kolla efter döda pixlar?

Dom andra sakerna du nämde, hur ska jag kolla dom, jag har ju som sagt inge tidigare preferenser att gämföra med. Får väll gå på känslan.

För att kontrollera alla pixlar måste du ha tillgång till signalen direkt från varje CCD. Det finns en firma som bygger om DVX100 så att du får ut hela signalen från alla CCD utan inblandning av CODEC. HAr glömt bort namnet eftersom jag inte har en DVX100 själv. Men googla.

Du kan titta på en monitor vad som kommer ut från kameran. Gör så gott du kan.

Den här länken googlade jag fram och visar den NTSC versionen av kameran. Men åtkomsten av servicemenyn och bandhuvudens drifttimmar kommer du åt här, samt alla inställningar du kanske ska investera en hel del tid att lära dig.

http://www.temple.edu/fma/referencelibrary/manuals/FouldDVX100menu.pdf

Batteri; börja med voltmeter och belasta sedan batterier i rumstemperatur i kameran med band i drift.

Blanda ALDRIG bandtillverkare. Sony har ett mycket gott rykte om sig och har, om jag minns rätt, ett extra lager skyddande film ytterst på miniDVbanden. Detta gör att bandet inte skräpar på kameran bandhuvuden.

Skaffa en bandspelare (VTR) Sony DSR11 eller motsvarande för uppspelning av band. Ladda alltid kameran med nya band och ta ut dem utan att spela tillbaka dem. Tillbakaspolning gör du på bandspelaren.

Resten får du lära dig med egna misstag och studier. Lycka till

För att kontrollera alla pixlar måste du ha tillgång till signalen direkt från varje CCD. Det finns en firma som bygger om DVX100 så att du får ut hela signalen från alla CCD utan inblandning av CODEC. HAr glömt bort namnet eftersom jag inte har en DVX100 själv. Men googla.
http://www.reel-stream.com/ Men är det inte lite overkill att köpa en sån för ca 16 000 kr enbart för att kontrollera pixlar?