torrone Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Tja undrar om man ska satsa på 3d skola till framtiden? 0 Quote
torrone Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Nä inte jag i alla fall Eftersom du inte finner intresse ja men är det nåt att satsa på i framtiden? 0 Quote
Simon W Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Varför inte prova och se om man gillar det? Gillar man det, och är bra på det, då är det bara att satsa. Om marknaden dessutom eftersöker 3D-animerare är det ju ännu bättre. Det är väl inte svårare än så... 0 Quote
Rabies Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Ja om man är duktig så finns det alltid jobb 0 Quote
torrone Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Det är ju lite risk tagningar, det kommer ju mer o mer program där 3d är redan klar vue 6 tex, tänk så många artister man spar på redan skapade naturscener... ja är faktiskt inte så insatt på hur mycket 3d jobb det finns i sverige. Det är därför ja frågar här.. 0 Quote
Lasse_laser Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 I Sverige finns det nog inte fasligt mycket jobb, men är du beredd att bege dig utomlands och få många nej innan du får ett ja - varför inte? Sen är 3d så stort, så du bör inrikta dig inom det också. Modellerare, animatör, texturerare, landskapsskapare (vad det nu hette igen), inom film eller spel? Jobben beror ju givetvis också på vilken inriktning du väljer. Om du kan tänka dig att börja för ett e-learningföretag i kanske Mjölby istället för att hoppa på Transformers 2 direkt så är chansen större. Lycka till iaf! 0 Quote
Mats Findell Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Nog finns det en hel del 3D-jobb i Sverige. Men dom flesta jobben är nog inte så glamorösa som att göra 3D-scener i filmer. Däremot så använder industrin mycket 3D för att visa nya produkter, animationer för att visa funktioner etc. Själv jobbar jag som marknadskommunikatör på ABB och gör mycket produktbilder och animationer i LightWave 3D. Tidigare köpte jag den här tjänsten från olika reklambyråer och det är inte billigt. Modellering tar nämligen väldigt mycket tid. Är man bra på 3D så tror jag absolut att man kan leva på det. Det finns nämligen inget överflöd av 3D-kreatörer idag. Däremot så finns det många konstruktörer som kör ut 3D-bilder från deras CAD-system men fortfarande så är CAD-arna inte bra på 3D. Perspektivet ser förvrängt ut och ljuset slår onaturligt. Här kan en duktig 3D-kreatör göra underverk. 3D handlar nämligen många gånger om att lura att tro att det är verklighet. Adobes nya Acrobat 3D kommer säkert att öka efterfrågan på 3D. Programmet stöder de flesta 3D-program så att modellerna går att direkt importera med texturer och allt. Jag vet bilindustrin använder Acrobat 3D som ritningar för montörerna. Bildelen kan i Acrobat vridas och vändas så att alla tänbara vyer kan visas. 3D-modeller används även idag som underlag för gjutning av geometriskt komplexa komponenter. Det går helt enkelt inte att göra en ritning i 2D. Satsa du på 3D om du känner för det, för jobb det kommer det att finnas. Men jag tror inte att det är så dumt att även ha en teknisk bakgrund. Det gäller att kunna ritningsläsning om du jobbar för industrin. Sen är det också bra om du har kostnärlig talang för det krävs för att kunna göra verkliga bilder. Glöm inte att 3D också handlar om matematik. Det blir mycket räknande på vinklar och geometrier. Matematiken får du med dig om du läser tekniska linjer. Mats Findell Grängesberg 0 Quote
Danell Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Jobben beror ju givetvis också på vilken inriktning du väljer. Om du kan tänka dig att börja för ett e-learningföretag i kanske Mjölby istället för att hoppa på Transformers 2 direkt så är chansen större. Vad är det för fel på Mjölby nu va? ;) Vänta några år så har jag startat mitt megastora internationella effektföretag där, då får vi se vem som skrattar! :P 0 Quote
Recommended Posts