Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag mötte en amerikansk tv-producent här om dagen. Han är inte stor precis, håller bara på och hjälper till med storyboard och förarbete inom TV branchen, och bland annat arbetar som location producer och manusförfattare. Hur som helst, han var på besök här i Sverige under en kort period och vi for igång ganska snabbt med diskutioner om USA och film och TV. Till slut sade jag att jag själv skriver manus och han blev ganska intresserad. Han frågade om han kunde få läsa ett innan han far tillbaka till USA.

Klart att det är kul att få lite kritik och hjälp av en som arbetar inom denna linje, men frågan är; kan man lita på vem som helst? Finns det en chans att manuset kan bli taget och använt utan tillåtelse? Vad tror ni?

Själv är jag ganska fast vid mina idéer och vill inte ha något snott av mig. Men på samma stund vill jag gärna dela med mina kunskaper och få lite kritik utifall det finns något jag kan lära mig av.

Posted

Instämmer;

posta ett brev till dig själv med manuset i och öppna det ej. Därmed har du etablerat tillkomstdatum.

Normalt för att undvika att drabbas av stämningar tar lektörer endast emot manus med undertecknat Release-form.

Om denna producent vill läsa ditt manus för att kommentera det är det väl okej. Skulle han gå vidare och producera på ditt manus utan ersättning bäddar han illa för sig själv. Dels kan du stämma producenten och dels förstör producenten mer för sig själv än vad som tjänas in på det stulna manuset.

Orsaken till release-form-garderingen är att idéer inte kan skyddas och att det samtidigt skrivs många filmer om samma idéer.

Posted
Annars kan man väl lägga upp manuset här på Voodoo. Då får det ett datum (och ett klockslag).

Tycker jag låter som en bra idé!! Inte för att vi nånsin skulle komma på tanken o sno något? Eller hur, visst skulle vi inte det?? =)

Posted