Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag mötte en amerikansk tv-producent här om dagen. Han är inte stor precis, håller bara på och hjälper till med storyboard och förarbete inom TV branchen, och bland annat arbetar som location producer och manusförfattare. Hur som helst, han var på besök här i Sverige under en kort period och vi for igång ganska snabbt med diskutioner om USA och film och TV. Till slut sade jag att jag själv skriver manus och han blev ganska intresserad. Han frågade om han kunde få läsa ett innan han far tillbaka till USA.

Klart att det är kul att få lite kritik och hjälp av en som arbetar inom denna linje, men frågan är; kan man lita på vem som helst? Finns det en chans att manuset kan bli taget och använt utan tillåtelse? Vad tror ni?

Själv är jag ganska fast vid mina idéer och vill inte ha något snott av mig. Men på samma stund vill jag gärna dela med mina kunskaper och få lite kritik utifall det finns något jag kan lära mig av.

Posted

Instämmer;

posta ett brev till dig själv med manuset i och öppna det ej. Därmed har du etablerat tillkomstdatum.

Normalt för att undvika att drabbas av stämningar tar lektörer endast emot manus med undertecknat Release-form.

Om denna producent vill läsa ditt manus för att kommentera det är det väl okej. Skulle han gå vidare och producera på ditt manus utan ersättning bäddar han illa för sig själv. Dels kan du stämma producenten och dels förstör producenten mer för sig själv än vad som tjänas in på det stulna manuset.

Orsaken till release-form-garderingen är att idéer inte kan skyddas och att det samtidigt skrivs många filmer om samma idéer.

Posted
Annars kan man väl lägga upp manuset här på Voodoo. Då får det ett datum (och ett klockslag).

Tycker jag låter som en bra idé!! Inte för att vi nånsin skulle komma på tanken o sno något? Eller hur, visst skulle vi inte det?? =)

Posted
Tycker jag låter som en bra idé!! Inte för att vi nånsin skulle komma på tanken o sno något? Eller hur, visst skulle vi inte det?? =)

Framförallt kan man inte sno ett manus om man inte kan bevisa att man skrev det först. Det kan däremot den som lagt upp manuset.

Posted

Det är sant, men jag vet inte om jag är riktigt redo att lägga mitt manus offentligt än. Det är dock en bra tanke, jag får fundera mer på det. Skulle ju inte heller göra nåt att få lite respons/kritik från medlemmarna här

Posted

Normalt för att undvika att drabbas av stämningar tar lektörer endast emot manus med undertecknat Release-form.

Kan du förklara "Release-form" lite närmare? Vad heter det på svenska, är det praxis att använda i Sverige och finns det färdiga mallar för det?

• 3 weeks later...
Posted

Jag registrerade mig på icreateditfirst.com och skickade ett brev till mig själv. Manuset är nu skickat till honom via e-mail. Men jag läste någonstans att det var en film som heter "Broken Flowers" som var egentligen en knyckd idé från någon som hade lagt ner 10 år på det. Copyright hjälpte honom aldrig i domstolen eftersom regissören hade ändrat ett antal sidor i manuset. Tror ni detta skulle kunna hända? Eller är det så ovanligt?

Posted

visst kan det hända... jag tror tillochmed att dom kan komma undan med det... men vem fan vill skicka ett manus till honom därefter... för om det är så så har han ju blåst sitt rykte ordentligt. Eller så inte... ;)

Posted
Jag registrerade mig på icreateditfirst.com och skickade ett brev till mig själv. Manuset är nu skickat till honom via e-mail. Men jag läste någonstans att det var en film som heter "Broken Flowers" som var egentligen en knyckd idé från någon som hade lagt ner 10 år på det. Copyright hjälpte honom aldrig i domstolen eftersom regissören hade ändrat ett antal sidor i manuset. Tror ni detta skulle kunna hända? Eller är det så ovanligt?

Har svårt att tro att kung Jarmusch skulle göra något sådant... Väldigt svårt.