Markus Dykfilm Postad 22 oktober 2007 Postad 22 oktober 2007 Jag har sök men ej funnit svaret... Jag håller på att färdigställa en kort dokumentärfilm som är filmad under väldigt stränga ljusförhålladen (mörka rum) Jag har färg och ljus korrigerat en del och i Ppro så ser det bra ut, men när jag exporterar till mpg så blir bilden mörkare, är det så at den automatiskt gör detta så det är något man måste ta in i beräkningarna vid färg/ljus korr eller är det något jag missat vid exporteringen. Jag använder den medföljande exporteringsmotorn i Ppro. För att gör några saker mer klart så tittar jag på filmen på samma datorn som jag redigerar på och det är markant mörkare efter exporteringen. Filmen kommer snart att lägga ut för allmen åskådan så om jag inte får hjälp innan så får ni då se resultatet. Hoppas att jag kan få lite input innan... 0 Citera
Max_H Postad 22 oktober 2007 Postad 22 oktober 2007 Hur tittar du på resultatet? Stationär DVD-spelare, DVD-spelare i dator, Windows Media Player etc? Har du tittat på filen i en annan dator? /Max 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 22 oktober 2007 Författare Postad 22 oktober 2007 Hur tittar du på resultatet? Stationär DVD-spelare, DVD-spelare i dator, Windows Media Player etc? Har du tittat på filen i en annan dator? /Max jag exporterar till en mpg 1 för att titta i olika mediespelare (windows media player, VLC, etc) Jag har titta dels på den datorn som jag redigerar på och en till (samt att två till personer har tittat i deras datorer med samma resultat = mörkt). Jag har tittat i olika mediespelare på samma dator och filme är mörk i begge programmen 0 Citera
Andrewskij Postad 22 oktober 2007 Postad 22 oktober 2007 Hej! När jag exporterar min musikvideo från Final Cut (5.0.1) till Quicktime Mpeg4, så ändras formatet från bredbild till kvadrat. Propotionerna förskjuts. HUr gör jag för att behålla ursprungsformatet? Hittar inte mpeg2 i min Final Cut. Hur lång tid är normalt för att exportera 3 min. HDV till internetvänligt storlek? Tack! Anders 0 Citera
beta75 Postad 22 oktober 2007 Postad 22 oktober 2007 Jag har sök men ej funnit svaret... Jag håller på att färdigställa en kort dokumentärfilm som är filmad under väldigt stränga ljusförhålladen (mörka rum) Jag har färg och ljus korrigerat en del och i Ppro så ser det bra ut, men när jag exporterar till mpg så blir bilden mörkare, är det så at den automatiskt gör detta så det är något man måste ta in i beräkningarna vid färg/ljus korr eller är det något jag missat vid exporteringen. Jag använder den medföljande exporteringsmotorn i Ppro. För att gör några saker mer klart så tittar jag på filmen på samma datorn som jag redigerar på och det är markant mörkare efter exporteringen. Filmen kommer snart att lägga ut för allmen åskådan så om jag inte får hjälp innan så får ni då se resultatet. Hoppas att jag kan få lite input innan... Jag skulle gissa att Ppro arbetar i en färgprofil som inte VLC etc läser. /KN 0 Citera
Max_H Postad 22 oktober 2007 Postad 22 oktober 2007 Om du, från samma projekt och timeline, exporterar en färgbalk som både DV Avi, okomprimerad avi och Mpeg. Ser dom lika ut alla tre? /Max 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 22 oktober 2007 Författare Postad 22 oktober 2007 Om du, från samma projekt och timeline, exporterar en färgbalk som både DV Avi, okomprimerad avi och Mpeg. Ser dom lika ut alla tre? /Max Tack Max! Jag ska kolla upp det imorgon. (filmen ligger för övrigt uppe på "kolla min film") 0 Citera
megawatti Postad 24 oktober 2007 Postad 24 oktober 2007 h.264 Ändrar också mina ljusförhållande, fast till mer gamma. Tror de är något med quicktime's codec att göra detta. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 25 oktober 2007 Författare Postad 25 oktober 2007 Jag har inte förstått hur jag exporterar en färgbalk... men när jag exporterar till mpg2 för DVD så blir det inte mörkare, bara när det är till mpg1 0 Citera
Max_H Postad 25 oktober 2007 Postad 25 oktober 2007 Bara att skapa en färgbalk via File > New > Bars and Tone och lägga den på timelinen. Anledningen är att jag undrade om ALLT blir fel, eller om det bara är DV-klipp som är fel. Men det är skumt. Kollar lite... /Max 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 25 oktober 2007 Författare Postad 25 oktober 2007 Bara att skapa en färgbalk via File > New > Bars and Tone och lägga den på timelinen. Anledningen är att jag undrade om ALLT blir fel, eller om det bara är DV-klipp som är fel. Men det är skumt. Kollar lite... /Max ok, fattar. jag gör några exponeringar och lägger upp dem. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 25 oktober 2007 Författare Postad 25 oktober 2007 Jag har nu exporterat en med samma inställningar som jag hade på "En bit på väg", en som m2v (DVD) och en som avi. jag kan inte se någon skilnad i ljusstyrka på m2v och mpg, dock så är avi ljusare, det syns på den högra nedre delen (eller det kanske bara en en kvalitéts sak).färgbalk.zip 0 Citera
16kolon9 Postad 25 oktober 2007 Postad 25 oktober 2007 Nu doppar jag tanken i PPro-vattnet en stund. Om du går mellan RGB och komponent sker en avrundning och medföljande fel. En annan orsak kan vara att du har konsumentvitt, dvs 104%, istället för broadcastvitt och det sker en nerkonvertering däremellan vid export. Om det är enbart gråskalan som ändras kan du prova att skapa en tiostegsgråskala som du kan studera i oscilloskopet (waveform) före och efter export. Det kan således bero på en sänkning av vitbalansen från 104 till 100. Men, som skrivet är, detta fel kan uppstå även på andra redigeringssystem. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 26 oktober 2007 Författare Postad 26 oktober 2007 ...En annan orsak kan vara att du har konsumentvitt, dvs 104%, istället för broadcastvitt och det sker en nerkonvertering däremellan vid export. Hur/Var ändrar jag detta? i kameran eller redigeringen? om det är i datorn... är det någon standard som Ppro har och en följdfråga då är, varför det? 0 Citera
16kolon9 Postad 26 oktober 2007 Postad 26 oktober 2007 Konsumentkameror ser vitt ljusare än proffskameror. Därav 104% vitt som på utrikiska kallas för Super White. Har du prövat att söka i hjälpfilen efter SuperWhite/ Super White? Det finns med andra ord två standarder; en för konsumenter och en för broadcast. Det finns säkert andra standarder också för film och konst. Nästa steg är avrundning mellan RGB och YUV vid konvertering. Jag kan inte ge mig in på PPro eftersom jag inte vet tillräckligt om dess manualer. Slutligen kan det skilja sig markant mellan monitor, TV och dataskärm. De kan ha olika gammavärden och färgton på vitt ljus. Min telepatiska förmåga är begränsad innan jag inmundigat dagens första tre koppar java. Men om jag får ett infall av insikt och ser vilken utrustning du har och vilka inställningar du har ska jag försöka skriva om dem - om inte insiktens starka sken bländar mig. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 26 oktober 2007 Författare Postad 26 oktober 2007 Konsumentkameror ser vitt ljusare än proffskameror. Därav 104% vitt som på utrikiska kallas för Super White. Har du prövat att söka i hjälpfilen efter SuperWhite/ Super White? Det finns med andra ord två standarder; en för konsumenter och en för broadcast. Det finns säkert andra standarder också för film och konst. Nästa steg är avrundning mellan RGB och Y/C vid konvertering. Jag kan inte ge mig in på PPro eftersom jag inte vet tillräckligt om dess manualer. Slutligen kan det skilja sig markant mellan monitor, TV och dataskärm. De kan ha olika gammavärden och färgton på vitt ljus. Min telepatiska förmåga är begränsad innan jag inmundigat dagens första tre koppar java. Men om jag får ett infall av insikt och ser vilken utrustning du har och vilka inställningar du har ska jag försöka skriva om dem - om inte insiktens starka sken bländar mig. humor... jag ska kolla närmare på detta och se vart jag kan ändra till broadcast, jag tycker det är konstigt om PPro har konsumetinställning som standard... Pro för mig betyder att man jobbar med det och således vill ha Broadcast som standard... men men.. vad vet jag, en simpel naturfotograf som är självlärd inom den digitala redigeringsvärlden... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.