Jump to content

Mörkare bild efter exportering

Markus Dykfilm

Recommended Posts

Jag har sök men ej funnit svaret...

Jag håller på att färdigställa en kort dokumentärfilm som är filmad under väldigt stränga ljusförhålladen (mörka rum) Jag har färg och ljus korrigerat en del och i Ppro så ser det bra ut, men när jag exporterar till mpg så blir bilden mörkare, är det så at den automatiskt gör detta så det är något man måste ta in i beräkningarna vid färg/ljus korr eller är det något jag missat vid exporteringen. Jag använder den medföljande exporteringsmotorn i Ppro.

För att gör några saker mer klart så tittar jag på filmen på samma datorn som jag redigerar på och det är markant mörkare efter exporteringen. Filmen kommer snart att lägga ut för allmen åskådan så om jag inte får hjälp innan så får ni då se resultatet.

Hoppas att jag kan få lite input innan...

Hur tittar du på resultatet?

Stationär DVD-spelare, DVD-spelare i dator, Windows Media Player etc?

Har du tittat på filen i en annan dator?

/Max

jag exporterar till en mpg 1 för att titta i olika mediespelare (windows media player, VLC, etc) Jag har titta dels på den datorn som jag redigerar på och en till (samt att två till personer har tittat i deras datorer med samma resultat = mörkt). Jag har tittat i olika mediespelare på samma dator och filme är mörk i begge programmen

Hej!

När jag exporterar min musikvideo från Final Cut (5.0.1) till Quicktime Mpeg4, så ändras formatet från bredbild till kvadrat. Propotionerna förskjuts. HUr gör jag för att behålla ursprungsformatet? Hittar inte mpeg2 i min Final Cut.

Hur lång tid är normalt för att exportera 3 min. HDV till internetvänligt storlek?

Tack!

Anders

Jag har sök men ej funnit svaret...

Jag håller på att färdigställa en kort dokumentärfilm som är filmad under väldigt stränga ljusförhålladen (mörka rum) Jag har färg och ljus korrigerat en del och i Ppro så ser det bra ut, men när jag exporterar till mpg så blir bilden mörkare, är det så at den automatiskt gör detta så det är något man måste ta in i beräkningarna vid färg/ljus korr eller är det något jag missat vid exporteringen. Jag använder den medföljande exporteringsmotorn i Ppro.

För att gör några saker mer klart så tittar jag på filmen på samma datorn som jag redigerar på och det är markant mörkare efter exporteringen. Filmen kommer snart att lägga ut för allmen åskådan så om jag inte får hjälp innan så får ni då se resultatet.

Hoppas att jag kan få lite input innan...

Jag skulle gissa att Ppro arbetar i en färgprofil som inte VLC etc läser.

/KN

Nu doppar jag tanken i PPro-vattnet en stund. Om du går mellan RGB och komponent sker en avrundning och medföljande fel.

En annan orsak kan vara att du har konsumentvitt, dvs 104%, istället för broadcastvitt och det sker en nerkonvertering däremellan vid export.

Om det är enbart gråskalan som ändras kan du prova att skapa en tiostegsgråskala som du kan studera i oscilloskopet (waveform) före och efter export. Det kan således bero på en sänkning av vitbalansen från 104 till 100.

Men, som skrivet är, detta fel kan uppstå även på andra redigeringssystem.

Konsumentkameror ser vitt ljusare än proffskameror. Därav 104% vitt som på utrikiska kallas för Super White. Har du prövat att söka i hjälpfilen efter SuperWhite/ Super White?

Det finns med andra ord två standarder; en för konsumenter och en för broadcast. Det finns säkert andra standarder också för film och konst.

Nästa steg är avrundning mellan RGB och YUV vid konvertering. Jag kan inte ge mig in på PPro eftersom jag inte vet tillräckligt om dess manualer.

Slutligen kan det skilja sig markant mellan monitor, TV och dataskärm. De kan ha olika gammavärden och färgton på vitt ljus. Min telepatiska förmåga är begränsad innan jag inmundigat dagens första tre koppar java. Men om jag får ett infall av insikt och ser vilken utrustning du har och vilka inställningar du har ska jag försöka skriva om dem - om inte insiktens starka sken bländar mig.

Konsumentkameror ser vitt ljusare än proffskameror. Därav 104% vitt som på utrikiska kallas för Super White. Har du prövat att söka i hjälpfilen efter SuperWhite/ Super White?

Det finns med andra ord två standarder; en för konsumenter och en för broadcast. Det finns säkert andra standarder också för film och konst.

Nästa steg är avrundning mellan RGB och Y/C vid konvertering. Jag kan inte ge mig in på PPro eftersom jag inte vet tillräckligt om dess manualer.

Slutligen kan det skilja sig markant mellan monitor, TV och dataskärm. De kan ha olika gammavärden och färgton på vitt ljus. Min telepatiska förmåga är begränsad innan jag inmundigat dagens första tre koppar java. Men om jag får ett infall av insikt och ser vilken utrustning du har och vilka inställningar du har ska jag försöka skriva om dem - om inte insiktens starka sken bländar mig.

humor... jag ska kolla närmare på detta och se vart jag kan ändra till broadcast, jag tycker det är konstigt om PPro har konsumetinställning som standard... Pro för mig betyder att man jobbar med det och således vill ha Broadcast som standard... men men.. vad vet jag, en simpel naturfotograf som är självlärd inom den digitala redigeringsvärlden...