Gå till innehåll

Köpa ny dator


Rab

Recommended Posts

Du kan lätt hitta en bra dator under 10.000:-

 

Att tänka på:

Mycket minne, gärna 2GB eller mer.

Snabb processor, helst med dubbla kärnor.

Hyfsat stor hårddisk då filmmaterial är utrymmeskrävande.

Firewire (för överföring av ditt material till datorn från kameran)

Bra (och gärna stor) skärm i widescreen (bättre då du ser mer av tidslinjen i ditt redigeringsprogram.)

DVD-brännare

 

Lycka till.

mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom "fake-quadcoren" är så billig nu så tycker jag du ska satsa på den nu, jag snackar om Intels Q6600. Extremt prisvärd.

Satsa på den och kombinera den med ett moderkort från ASUS i ex. P5K serien, som har väldigt bra moderkort och sätt in 4GB Corsair XMS2 PC6400 DDR2 minnen, också extremt billiga och prisvärda just nu.

Och välj ett kvalitets agg, exempelvis från Seasonic eller Corsair.

Kanske ett 8600GT/GTS kan vara bra som grafikkort, dock inga spelkort, men som sagt till detta duger dem hur bra som helst.

Välj en eller två hårddiskar, helst två då det kan vara bra och ha backup på sina saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, men den är alltså inte sämre på nåt sätt? Den verkar ju bli rätt billig iaf. Å en till liten fråga, varför är q6600 en "fake quadcore"?

Testade bygga lite igårkväll å såhär ser det ut nu, nåt som jag har glömt? Nåt som är onödigt?

 

BURK: Sharkoon Rebel9 Value Edition Black.

 

NÄTAGG: Corsair HX Series Modular Power Supply 520W.

 

MODERKORT: Asus P5K-E/WIFI-AP iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN WiFi-AP Firewire Socket775 ATX.

 

PROCESSOR: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775.

 

MINNE: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink. (+ ev. x2=4 gb, vill dock helst hålla mig till xp så det kanske är onödigt?)

 

HDD#1: Western Digital Caviar WD1600JS 160GB 7200rpm 8MB SATA2

HDD#2: 2x Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2 =500gb

 

KORTLÄSARE: Sharkoon Media Reader 2 30in1 Intern 3.5"/5.25"

 

GRAFIKKORT: Gainward BLISS GeForce 8600GT Silent FX 512MB DDR3 TV-out HDTV HDMI DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

 

LJUDKORT: Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

 

MUS: 219 kR

 

 

 

Pris: 10699 kr (inkls. montering+900kr)

 

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Burken ser faktiskt helt okej ut.

Och anledningen till att Q6600 är en fake quadcore är för att det egentligen är två st dualcores, det är inte fyra individuella kärnor som i t.ex. AMD's Barcelona serie. Dock är Q6600 fortfarande väldigt prisvärd och bra i videoredigeringssyfte.

8800GT kommer vara ett väldigt bra grafikkort, otroligt prisvärt och presterar likvärdigt med 8800GTS, och med klock kanske nästan som ett GTX, men detta är spelmässigt jag snackar nu. Rent videomässigt som jag sa kommer du nog inte vinna något.

Du verkar kanske fått en sak om operativsystemen om bakfoten. Sitter du med XP 32-bit kan du bara utnyttja 3 GB RAM, sitter du dock på XP 64-bit kan du utyttja en hel del mer än så.

Likaså gäller med Vista 32 bit och 64 bit, men jag tycker Vista för övrigt hanterar minnet mycket bättre än XP.

Men visst, satsar på du 2GB så går de ju bra att använda XP 32bit så länge, menar bara att med tanke på hur billigt det är med RAM idag är de värt att sätta in 4 GB, och för det måste du då ha ett 64-bit OS.

Annars ser allting bra ut på ditt datorval faktiskt. Bra kvalitéts nätagg också, har själv det fast i 620W versionen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent videomässigt som jag sa kommer du nog inte vinna något.

En del plug-ins har väldigt stor nytta av grafikkortet, tex Magic Bullet vars renderingstider kan minska från timmar per 10:e minut video ner till renderingstid som är i realtid eller tom snabbare. Så grafikkortet har väldig stor betydelse beroende på vilken/vilka plu-ins man tänker använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

En del plug-ins har väldigt stor nytta av grafikkortet, tex Magic Bullet vars renderingstider kan minska från timmar per 10:e minut video ner till renderingstid som är i realtid eller tom snabbare. Så grafikkortet har väldig stor betydelse beroende på vilken/vilka plu-ins man tänker använda.

 

Jo, jag vet, sitter själv med MB. Men enligt tester jag sett innan skulle 8800GT inte vara något speciellt på den fronten innan, men nu när jag ser tester idag/igår ser det ut och vara ett av de bästa korten för priset på ett bra tag faktiskt.

Så jag drar tillbaka mitt uttalande om att Rab kanske ska satsa på 8600GT, kanske blir de och lägga till en 7-800 kr och ta ett 8800GT istället ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Lånar tråden lite, har funderingar att köpa mig en ny dator å tänkte köra på rab´s koncept. Fast var ju drygt ett halvår sen han tänkte köpa så jag antar att det finns nya bättre komponenter att köpa nu.

 

Så nu undrar jag - vilka saker kan jag byta ut av dom han har valt? Tänkte mig en dator för samma pris och ändamål.

 

 

EDIT: Testade plocka ihop en dator:

 

 

Burk - Sharkoon Rebel9 Economy Edition Black without PSU/utan nätagg

 

Nätagg - Corsair HX Series 520W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular

 

Moderkort - Asus P5K PRO iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

 

Processor - Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

 

Minnen - Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15

 

Hårddisk #1 - Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2

 

Hårddisk #2 - Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

 

Kortläsare - Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0

 

Brännare/Läsare - Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA

 

Grafikkort - Asus Extreme GeForce 8800GT 1024MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

 

Ljudkort - Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

 

Nätverkskort - Nätverkskort PCI 10/100/1000Mbbps, RJ45

 

Tangentbord - Logitech Media Keyboard Svart/Silver PS/2, svenskt

 

Mus - Microsoft Comfort Optical Mouse 3000 PS/2&USB

 

Musmatta - SteelSeries QcK mini Mousepad

 

Skärm - ViewSonic VX2235wm 22" Wide TFT Svart/Silver Analog/DVI 5ms Widescreen

 

 

Pris: 13 026:- (Inklus. montering 895 :-)

 

 

Nåt som är overkill? Nåt som fattas? Nåt som borde bytas ut av nån annan anledning? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Scandinavian Photo säljer färdiga foto/video datorer:

http://scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6197151

 

Ett tips är väl att kolla vad för dator det rekommenderas för ditt redigerings program.

 

Ska själv köpa en ny dator för redigering och den här gången ska jag verkligen lägga ner tid på att allt ska fungera med varandra, finns inget värre än en dator som inte fungerar.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Scandinavian Photo säljer färdiga foto/video datorer:

http://scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6197151

 

Ett tips är väl att kolla vad för dator det rekommenderas för ditt redigerings program.

 

Ska själv köpa en ny dator för redigering och den här gången ska jag verkligen lägga ner tid på att allt ska fungera med varandra, finns inget värre än en dator som inte fungerar.

 

/Jesper

 

Ja kanske är säkrast att köpa en färdig dator, men då kostar det väl lite extra. Fast det kanske det är värt så slipper man som du säger att grejerna inte kommer överens.

 

Tack för tipset!

 

Nån som har något annat tips, på andra delar eller något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte ska spela spel så är ju 8800GT grafikkort overkill, men å andra sidan är det ju skoj att spela spel också förstås... Själv köpte jag 9600GT som jag tyckte var mera prisvärt (lite sämre men billigare också).

 

Q6600 är prisvärd nu men jag tycker ändå det kan vara värt att snegla lite på Q9300 eller Q9450 då dessa stödjer SSE4.1 instruktionerna som kan ge visst prestandalyft i framtida redigeringsprogram (än så länge drar nästan inga program nytta av det). Dessutom är Q9000-serien energisnålare och kräver därför inte lika mycket kylning i datorn.

 

När det gäller hårddiskar kan jag verkligen rekommendera WD6400AAKS:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=264236

Extremt tyst och extremt snabb. Jag fick 93 MB/s i average read speed i HDTach och den maxar i 120 MB/s läshastighet som bäst. Den är inte värst dyr heller tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Q6600 är prisvärd nu men jag tycker ändå det kan vara värt att snegla lite på Q9300 eller Q9450 då dessa stödjer SSE4.1 instruktionerna som kan ge visst prestandalyft i framtida redigeringsprogram (än så länge drar nästan inga program nytta av det). Dessutom är Q9000-serien energisnålare och kräver därför inte lika mycket kylning i datorn.

 

När det gäller hårddiskar kan jag verkligen rekommendera WD6400AAKS:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=264236

Extremt tyst och extremt snabb. Jag fick 93 MB/s i average read speed i HDTach och den maxar i 120 MB/s läshastighet som bäst. Den är inte värst dyr heller tycker jag.

 

PPro CS3 drar till viss del nytta av SSE4.1 :) (om man laddar ner lite extra uppdateringar).

 

Det låter sjukt snabbt... undrar vad den ger när den är runt 70-80% fylld...?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Den ligger över 100 MB/s upp till ca 300 GB (alltså ungefär 50 %) sedan sjunker den neråt 60-70 mot slutet. Snabbheten beror på att datan är packad så tätt på endast två stycken skivor på 320 Gb styck. Att den är tystgående är ju också en stor fördel tycker jag. Möjligen har den börjar låta mera på sistone för i början hördes den knappt alls tyckte jag men numera kan jag höra en del svaga sökljud från den men det kanske beror på att jag börjat fylla disken mera. Det finns andra hårdiskar som också är ungefär lika snabba och tysta såsom Samsung Spinpoint F1 men jag är i alla fall mycket nöjd med WD6400AAKS och enligt nedanstående recension verkar den ligga mycket bra till.

 

http://www.techreport.com/articles.x/14380

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föredrar att köpa ett färdigt datorpaket så jag får 2 års garanti vilket jag inte har med en själv ihopsatt dator. Tyvärr har Siba, Onoff eller Elgiganten bara vissa modeller som tex. i HP serien M9263 (Intel Quad 6600) 4GB minne, 2x500GB, nVidia GF 8600GT (9990:-). Onoff har en Acer M5100-5F7N AMD Phenom modell 9500 Quad, 4GB, 500Gb, ATI X2600PRO (6995:-). Vilken burk tycker ni är bäst ? Intel eller AMD? Eftersom Acer´s AMD Phenom är 3000:- billigare skulle man kunna lägga dessa pengar på att upprusta den. Vilken tycker ni ska man satsa på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska ha Intel eller AMD som processor beror nog på vad för program du ska använda när du ska redigera. Tror dem flesta redigeringsprogramen rekommenderar Intel.

 

Jag tycker HP serien M9263 verkar vara den datorn som är bäst av dem tre (finns säkert någon annan som har mer kuskap än mig som kan rätta om jag har fel) eftersom den har mycket ram (bra när man ska redigera HD tror jag) och den har Nvidiakort som dem flesta redigeringsprogram som ex. Premiere jobbar bra med.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Med HP m9263 följer Vista Home Premium 32 bitars system. Är det någon mening att byta till ett starkare OS (om man vill köra hela Adobes CS3 suiten) och i så fall vilken variant?

 

Skulle isåfall vara 64-bitars versionen av Vista. Dock har inga av CS3 suitens program stöd för 64-bitar så det enda anledningen till att skaffa de OSet är att du kan ha mer program öppna samtidigt (stöd för mycket mer i RAM). De finns vissa nackdelar med 64-bitars OS (kompatiblitets problem o.s.v.) men annars tycker jag det är mycket bättre, t.ex. att kunna ha PS och AE igång samtidigt med tunga projekt och ändå ha RAM över till massa annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...