Tomas film Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Hej! Kommer den populära canon XL-2 att stå sig ett bra tag till eller kommer HD-kamerorna att ta över? Mvh Tomas 0 Quote
Norbert Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Den verkar vara en ordentlig videokamera. Om den kommer att stå sig eller inte beror nog på vad du har tänkt leverera med den. Till standard definition dvd duger den ju mer än fint, men om du ska leverera HD bör du nog kika på andra kameror. 0 Quote
Blue Chip Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 För att vara lite elak mot kunnige Norbert; försök att leverera i HD till kund..... :) 0 Quote
Norbert Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Ja jo, jag uttryckte mig lite otydligt kanske. Leverera är fel ord, jag menade att så länge slutmediet är standard definition dvd så är XL2 mer än duglig. 0 Quote
Tomas film Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Tack så mycket Jag tror att jag väntar att uppgradera mig bästa hälsningar Tomas 0 Quote
yooonis Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Tack så mycket Jag tror att jag väntar att uppgradera mig bästa hälsningar Tomas Köp en XDCAM. Kommer inte ihåg vad den nya modellen heter men den finns på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6751006 och kostar ca 69 000:-. Verkar va en enormt bra kamera - spelar in på minneskort, ingen bandmekanism, inget krångel bara filma! O så kommer den nog ha en jävla upplösning o skärpa och allting - you name it! Verkar va en helt sjukt toppenkamera helt enkelt. Gå in o kolla på den. ha det 0 Quote
Norbert Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Och vill du dessutom ha möjlighet till utbytbar optik som på XL2 så kan du vänta på Sonys kommande kameror: http://www.sonybiz.net/biz/view/ShowContent.action?BIZ_SESSIONID=S2YpGvkGJNx1YpgWKhTvGSBrrNzwvq7f61VySqdpTbDVJ8scgvQY!-1933814116&contentId=1187079485470&site=biz_en_CH http://www.sonybiz.net/biz/view/ShowContent.action?contentId=1187079485406 0 Quote
Tomas film Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Tack alla hjälpsamma medlemmar. Tomas 0 Quote
video_sync Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Köp en XDCAM. Kommer inte ihåg vad den nya modellen heter men den finns på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6751006 och kostar ca 69 000:-. Verkar va en enormt bra kamera - spelar in på minneskort, ingen bandmekanism, inget krångel bara filma! O så kommer den nog ha en jävla upplösning o skärpa och allting - you name it! Verkar va en helt sjukt toppenkamera helt enkelt. Gå in o kolla på den. ha det Du menar Sony´s nya XDCAM EX som spelar in på SxS kort. SxS är Sony´s svar mot Panasonics P2 kort. I HD läge spelar XDCAM EX in en HDV ström upp 35 mbit / sek. med en 4:2:2 färgsampling. Panasonic riktar sig givetvis mot sitt eget format DVCPRO100 (mer kännt som DVCPRO HD) med en bithastighet på 100 mbit / sek. samt 4:2:2 färgsampling. SxS korten är snabbare än Panasonics P2 kort, dock rent teoretiskt behövs ej dessa hastigheter som korten maximalt klarar. P2 640 mbit / sek kontra SxS 800 mbit / sek. Personligen håller jag på P2 korten då stödet för DVCPRO HD från Panasonics serie talar mer för mitt bruk. 0 Quote
yooonis Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Du menar Sony´s nya XDCAM EX som spelar in på SxS kort. SxS är Sony´s svar mot Panasonics P2 kort. I HD läge spelar XDCAM EX in en HDV ström upp 35 mbit / sek. med en 4:2:2 färgsampling. Panasonic riktar sig givetvis mot sitt eget format DVCPRO100 (mer kännt som DVCPRO HD) med en bithastighet på 100 mbit / sek. samt 4:2:2 färgsampling. SxS korten är snabbare än Panasonics P2 kort, dock rent teoretiskt behövs ej dessa hastigheter som korten maximalt klarar. P2 640 mbit / sek kontra SxS 800 mbit / sek. Personligen håller jag på P2 korten då stödet för DVCPRO HD från Panasonics serie talar mer för mitt bruk. Hmm, förstår inte varför Panasonic ska va bättre? Är det inte i princip omöjligt att spela in någon film om den spelar in i 100mbit/sek? Dessutom är väl P2 korten mkt dyrare? Varför talar DVCPRO HD mer för ditt bruk? Ha det! 0 Quote
Recommended Posts