dreamcast116 Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Hej! Har en idé om att göra en film där djur pratar, fick inspiration om en film (min kompis abbe) där en kille fångar en fet abborre som börjar prata. Finns det någon möjlighet att få det att se ut som om en fisk, hund eller vilket djur som helst pratar, och framför allt; hur gör man? Tack på förhand! 0 Quote
Team_fagott Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Det ser ju ut som abborar pratar. Bara att lägga på ett ljudspår och försöka prata som en abbore. I övrigt den roligaste trådstarten i år. 0 Quote
dreamcast116 Posted October 9, 2007 Author Posted October 9, 2007 Det ser ju ut som abborar pratar. Bara att lägga på ett ljudspår och försöka prata som en abbore. I övrigt den roligaste trådstarten i år. Men om vi snackar andra djur än just abborrar? Ni vet, de finns ju hur många djurfilmer som helst där de pratar, typ Babe m.m.! Hur gör dem liksom? Och den abborrefilmen jag pratade om, munnen rörde sig ordentligt till meningar, det var inte som en abborre bara försökte andas! I övrigt det roligaste svaret i år! "Försöka prata som en abborre". HAHA ;D 0 Quote
mawi Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Men om vi snackar andra djur än just abborrar? Ni vet, de finns ju hur många djurfilmer som helst där de pratar, typ Babe m.m.! Hur gör dem liksom? Och den abborrefilmen jag pratade om, munnen rörde sig ordentligt till meningar, det var inte som en abborre bara försökte andas! I övrigt det roligaste svaret i år! "Försöka prata som en abborre". HAHA ;D Så här gör dom. 1. Dom anlitar en studio full av kunnig 3D och 2D personal. 2. Dom får tillbaka resultatet. Om du undrar hur alla dessa människor på studion gör, så har digital dimensions lagt upp en liten break från filmen racing stripes. http://www.digitaldimension.com/filmography/making/racingstripes.html#null 0 Quote
dreamcast116 Posted October 9, 2007 Author Posted October 9, 2007 Så här gör dom. 1. Dom anlitar en studio full av kunnig 3D och 2D personal. 2. Dom får tillbaka resultatet. Om du undrar hur alla dessa människor på studion gör, så har digital dimensions lagt upp en liten break från filmen racing stripes. http://www.digitaldimension.com/filmography/making/racingstripes.html#null suck, ja där försvann hoppet! 0 Quote
dreamcast116 Posted October 9, 2007 Author Posted October 9, 2007 Om det är någon som vet hur man kan göra det själv, berätta. Är det någon som kan göra det snyggt, ta kontakt med mig så kan vi diskutera pris! 0 Quote
Mega99 Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Ge djuret något segt att tugga på? Så har de väl gjort i de flesta reklamer har jag för mig :) 0 Quote
Eraserhead Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Man skulle kunna synka ett ljudspår och animera för hand med liquify i AE... Men det krävs att man har rätt bra material att börja med (HD-upplöst) om man inte vill att allt ska se suddigt ut. 0 Quote
Eraserhead Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Alternativt skära ut olika delar av fisken, T.ex. ögonen och underkäken för sig och animera med puppet-tool... Men det är ju som sagt låg-budget-varianten... 0 Quote
jmalmsten Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Själv har jag aldrig tyckt om pratande djur... ser ju så dumt ut när rösten säger "Men förstår du inte, dom kommer döda dig till julen babe!" medan grisens kroppsspråk sa: "Kan jag inte få den där tomaten nån gång?" Eller som dom där hästarna i Racing Stripes-klippen: känns som att alla tänker "vanu, ska jag titta dit igen? ok, hmpf, fanns ju inget gott där... vad sysslar den där med?" Värsta sorten är ju tuggummi-katterna som mest funderar på "Oh fy fan vad husse ska få klösmärken nästa gång jag ser honom!" Men det är ju bara en personlig åsikt... Silver Fang skulle ju inte ha blivit vad den är om inte hundarna börjat prata efter 4-5 avsnitt... Det lättaste sättet jag kan komma på är ju att sitta och morpha med liquify tool eller liknande i aftereffects och ha full animatörskoll på hur munnen rör sig när den uttalar ljuden. Men det blir inte lätt om nu inte djuret i fråga har vett att hålla huvudet still medan kameran rullar. Finns ju en guide för just ansiktsmorphningar på VideoCopilot förresten som beskriver hur man kan göra det på handhållet bildmaterial. http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=11 Men det finns en anledning till att det finns ett ordspråk inom filmbranchen "om du vill undvika problem, undvik ungar och djur!" 0 Quote
Recommended Posts