Jump to content

Recommended Posts

Posted

1328 framedrops på 3 minuter fångat DV-material. Nej nu måste jag göra någonting åt min dator! Jag behöver tips på vad som behöver förbättras.

Hösten 2004 var detta en bra fungerande dator, nu duger den inte riktigt för mina endamål.

Jag vill kunna spela upp 1080p material på min 1920x1200-monitor och fånga hdv-material utan framedrops. Det är inte något fel när jag fångar videon, det märks att datorn är seg på många sätt. Renderingstiderna ska vi inte tala om!

Min dator innehåller:

Operativsystem: Windows XP version 2002 (antar att det är 32-bit)

Processor: AMD Athlon 64 3400+ (Socket 754)

Moderkort: Asus K8N-E Deluxe

Minne(RAM): 2GB

Hårdisk©: Maxtor 6L250R0 NTFS 233GB (ingen anning om rpm) (125GB använt)

Grafikkort: Nvida Geforce 6800GT

Jag har en fundering på att skaffa mig en ny proccesor, men vet inte riktigt vad. Kom med förslag! En annan sak är att köpa en WD Raptor på 10000rpm och använda som C-disk, o då använda min nuvarande hårddisk till allt annat än windows och program.

Jag är inte gjord av pengar! Så jag vill behålla så mycket jag kan!

Som sagt, kom med förslag på vad jag ska lägga mina pengar på!

Posted

Om du söker på nätet kan du säkert hitta saker som du kan stänga av när du fångar film. Stäng av klockan, koppla ur internet, osv osv. Ju mindre som är igång desto mer kraft över till annat. Nu vet jag inte om klockan tar effekt, tog det bara som exempel.

Music

Posted

Med tanke på att jag kör HDV på en 4 år gammal bärbar mac med 1,5 ghz och 1.25 Gb minne så borde vanlig DV flyta fint på din dator. Importerar lätt DV på en 400mhz med 384 meg minne...

Har du kollat efter virus, spyware, junk, rensat och installerat om?

Det kan göra underverk. Prova att göra en ny installation av XP med bara det du behöver så borde du klara DV i alla fall.

Stäng av ALLT du inte använder.

Vad redigerar du i?

Kanske kan importera i något enkelt program.

Lycka till och hör av dig hur det går.

/KN

Posted

det är främst vid redigering och renderingen man kan önska mer prestanda.

men som kn sa, kolla efter virus och skit, formatera om det inte blir bättre. ha allt som bara går avsängt när du sen ska hålla på. farmförallt antivirusprogram kan ta mycket presetanda vid regigeringn. men vid infångning från dv band ska det funka fint.

Posted

Att vässa datorer är kanske inte mitt starkaste kort, men när jag är kamratkonsult brukar jag leta efter små program som ringer hem, visar reklam eller spårar vad du håller på med. Dessa kan ensamt dra mycket krut av datorn så den upplevs seg.

Ett modernt operativsystem skall själv fördela resurserna så datorns prestanda alltid nyttjas till det bästa. Men, har nån funderat på varför datorn känns seg som sirap, gör micropauser, och av och till fryser upp till nån minut, och tittar man i taskmanagern så går cpu:n på max 50% och minnesmängden knappt 20%? Vad är det då för fel?

Att avinstallera program man inte använder, tömma temp och internetcasch och rensa på hårddisken (om det inte är fullt) gör inte ett smack för prestandan på en modern dator.

Att avinstallera spionprogram, hemliga agenter och virusar gör mycket mer på prestandan tycker jag. Avinstallera alla knepiga toolbars ur webbbrowsern som google toolbar, sökmotorer och tusen lister från browsern. Det skall bara synas adressfältet och standard snabbknappar. Inget mer. Chat-programmens alla finesser kan man också trolla bort (msn toolbar, msn live, eller vad man nu envisas med att använda, särkillt de som tipsar om onödiga produkter man inte behöver från utlandet).

Sen kan man reducera ner antalet bakgrundagenter som brukar synas nere vid klockan, tex Sonys picture package som hoppar igång varje gång man ansluter nån mediagrej i datorn, eller brännarprogrammet som vaknar om man råkar sätta i en tom skiva. Sen defragmenterar man hårddisken om det behövs. Till sist kan man defragmentera registerfilerna och pagefilen. Eventuelllt avinstallera virusprogrammet och installera det igen.

Det är inga märkvärdiga åtgärder men jag tycker det trollar bort de värsta bromsklossarna i datorn.

Kom i håg att datorn går exakt lika fort som när du köpte den. Den är inte segare nu än då, så man måste köpa en ny idag. Går den långsammare så är det nått fel. Det gäller bara att hitta felet.

Posted

Tack för alla bra tips. Jag kör visseligen Norton antivirus 06 på datorn, det segar ju ner en hel del. Syftet när jag installerade det var att skydda min dator från virus, spyware och allt annat skit som förstör min dator och segar ner den :) Jag ska kolla igenom allt som jag inte behöver och ta bort det och göra som munthe sa. Det är ju en gammal dator så vi får se hur mycket det gör.