Bonecrusher Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Tre butiker i butikskedjan Videomix syd AB är sen 13 September uttagna i blockad av Handelsanställdas förbund. Inklusive Falkenbergsbutiken där jag jobbar. Facket vill att företaget ska teckna kollektivavtal och betala ut OB till sina anställda. Företaget vägrar att skriva under och har öppet sina butiker som vanligt fastän det är blockad och de som är medlemmar i handels är uttagna i strejk. Vad tycker ni? Är det rätt av facket att ta till stridsåtgärder för att tvinga företaget att skriva på? Är det rätt av Företaget att vägra skriva under och köra på som vanligt? Är det rätt av de anställda i varje butik som inte är medlemmar i facket att jobba på som vanligt när de som strejkar slåss för deras rätt till OB? Lite information om konflikten finns här. http://www.konflikt.videomix.se http://www.handels.se 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Jag jobbar på ÖoB, och är medlem i Handels. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det är skillnad från fall till fall. Till exempel tycker jag att det var otroligt trista översittarfasoner när facket tryckte till den där lilla stackars salladsbaren till konkurs. Det var en liten sketen bar, och de trummade på stora trumman och gapade om kollektivavtal. Futtigt. En butikskedja tycker jag dock borde ha en mer "seriös" hållning gentemot sina anställda, dvs skriva på kollektivavtal. De som inte är anslutna till facket har ingen anledning att lägga ner sitt arbete bara för att kollegor strejkar. Såvida de inte också vill ha högre lön (tex 100% OB på söndagar sitter fint ;)). 0 Citera
beta75 Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Den stora skillnaden är att i salladsbarens fall så var de anställda nöjda med sina löner och de fick ersättning motsvarande kollektivavtal utan att det var påskrivet. I detta fallet så vill arbetsgivaren inte betala OB. Jag kan tycka att det kvittar om avtalet är underskrivet eller inte så länge "rätt" lön betalas ut. Fast risken finns ju alltid för lönedumpning... /KN 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Den stora skillnaden är att i salladsbarens fall så var de anställda nöjda med sina löner och de fick ersättning motsvarande kollektivavtal utan att det var påskrivet. Ja, dessa två stora detaljer glömde jag här och nu. Facket är lite väl enkelspåriga ibland. Hmpf. 0 Citera
Bleckert Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Tycker att facket ska ge fan i att ta till stridsåtgärder mot butiker och företag där de inte har några medlemmar. Om det finns medlemmar som jobbar i företaget som dessutom inte är nöjda (innom rimmliga gränser) med sin situation utan kollektivavtal så kan det som en absolut sista utväg vara befogat men knappast de maffiametoder som facken i sverige använder sig av titt som tätt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.