Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har endast filmat med dv-band tidigare så jag blev lite tagen på sängen när jag skulle hjälpa en kompis med sin hd-kamera.

Hur gör man lättast om man vill överföra filerna på hårddisken i kameran till en spelbar dvd-skiva utan att använda några stora program. Han har nog bara moviemaker just nu.

Tack

Postad

Lättast? Kanske inte rumsren lösning, men HD-kameran har väl analogutgång. Jacka in den på en DVD-recorder och bränn ned inspelningen på en DVD. Klart enklast! :-)

Postad

Är det en band baserad HDV kamera han använder ?

I dessa fall tankas videon över till datorn i en högupplöst MPEG-2 ström.

Videon måste sedan nedkonverteras till standard-definition för kompabilitet med en vanlig DVD-spelare.

Finns enkla lösningar i till exempel Sony Vegas för detta.

Postad

Det är en hårddiskbaseradkamera med usbutgång. När jag kopplar in den agerar den som en extern hårddisk där filmerna är i typ mdv format.Minns inte exakt men ett ovanligt format iallafalll. Jag kan sen ta de en och en och formatera i SUPER till mpg2 och sen lägga in de i ett dvd-film-brännar-program. Men jag tycker detta är så omständigt.

Med band går det ju att spela upp filmen - fånga med moviemaker - lägga in dvd-programmet men detta verkar inte gå med hårddiskbaserad kamera.

Postad

Stämmer som du säger. Dock behöver även HDV video från en band-baserad kamera precis som med en HDD-baserad kamera nedkonverteras till SD innan bränning till standard DVD sker.

En HDD-baserad kamera agerar annorlunda än en band-baserad.

I korta drag, det är såhär du får gå till väga med kameran!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...