Humlan Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Har endast filmat med dv-band tidigare så jag blev lite tagen på sängen när jag skulle hjälpa en kompis med sin hd-kamera. Hur gör man lättast om man vill överföra filerna på hårddisken i kameran till en spelbar dvd-skiva utan att använda några stora program. Han har nog bara moviemaker just nu. Tack 0 Quote
plf66 Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Lättast? Kanske inte rumsren lösning, men HD-kameran har väl analogutgång. Jacka in den på en DVD-recorder och bränn ned inspelningen på en DVD. Klart enklast! :-) 0 Quote
video_sync Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Är det en band baserad HDV kamera han använder ? I dessa fall tankas videon över till datorn i en högupplöst MPEG-2 ström. Videon måste sedan nedkonverteras till standard-definition för kompabilitet med en vanlig DVD-spelare. Finns enkla lösningar i till exempel Sony Vegas för detta. 0 Quote
Humlan Posted October 2, 2007 Author Posted October 2, 2007 Det är en hårddiskbaseradkamera med usbutgång. När jag kopplar in den agerar den som en extern hårddisk där filmerna är i typ mdv format.Minns inte exakt men ett ovanligt format iallafalll. Jag kan sen ta de en och en och formatera i SUPER till mpg2 och sen lägga in de i ett dvd-film-brännar-program. Men jag tycker detta är så omständigt. Med band går det ju att spela upp filmen - fånga med moviemaker - lägga in dvd-programmet men detta verkar inte gå med hårddiskbaserad kamera. 0 Quote
video_sync Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 Stämmer som du säger. Dock behöver även HDV video från en band-baserad kamera precis som med en HDD-baserad kamera nedkonverteras till SD innan bränning till standard DVD sker. En HDD-baserad kamera agerar annorlunda än en band-baserad. I korta drag, det är såhär du får gå till väga med kameran! 0 Quote
Recommended Posts