Ubbe Postad 27 september 2007 Postad 27 september 2007 Hej, min videofilm har bra och jämna ljudnivåer när de spelas upp som videoklipp på datorn, men när det blir dvd av det så inträder en AGC (automatic gain control) i dvd-spelaren. (ej vid uppspelning på datordvd-spelare) Sånt suger. Har era dvd-spelare också inbyggd AGC? 0 Citera
plf66 Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Brukar finnas för DD-ljud på alla DVD-spelare. Avaktivera det för att bibehålla dynamiken på DD-ljud så brukar allt bli bra. 0 Citera
video_sync Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Det du beskriver är Dolby´s inbyggda funktion som kallas Dynamic Range Compression. Är du en lite mer erfaren person inom DD samt att du renderar ditt ljudspår separat och inte låter ditt DVD-A program komprimera ljudet till DD, så kan du få detta åtgärdat genom att sätta DRC profilen på "None". De flesta "stand-alone" DD encoders har lite mer advancerade funktioner än de konsumentriktade DVD-A programen. Genom att svara på denna fråga antar jag att du låter ditt DVD-A program komprimera ljudet till formatet Dolby Digital AC-3 ? 0 Citera
Ubbe Postad 3 oktober 2007 Författare Postad 3 oktober 2007 DD - Dolby Digital. Intressant fakta där. Tack. Om jag förstår dig rätt så byggs funktionen för /möjligheten till DRC in redan i kodningen. Jag har sett att min spelare har en DRC på/av och jag har för mig att denna i av-läge inte tog bort "AGC:n" men jag ska dubbelkolla detta. Ja, jag kodade ljudet i programmet till DD AC3. 0 Citera
video_sync Postad 5 oktober 2007 Postad 5 oktober 2007 Ett vanligt problem för den vanliga konsumenten.. DRC funktionen är något de flesta vanliga personer ej uppmärksammas om, som i sin tur kan förstöra hela upplevelsen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.