Jump to content

AGC i dvd-spelare?

Ubbe

Recommended Posts

Hej, min videofilm har bra och jämna ljudnivåer när de spelas upp som videoklipp på datorn, men när det blir dvd av det så inträder en AGC (automatic gain control) i dvd-spelaren. (ej vid uppspelning på datordvd-spelare) Sånt suger. Har era dvd-spelare också inbyggd AGC?

Det du beskriver är Dolby´s inbyggda funktion som kallas Dynamic Range Compression.

Är du en lite mer erfaren person inom DD samt att du renderar ditt ljudspår separat och inte låter ditt DVD-A program komprimera ljudet till DD, så kan du få detta åtgärdat genom att sätta DRC profilen på "None".

De flesta "stand-alone" DD encoders har lite mer advancerade funktioner än de konsumentriktade DVD-A programen.

Genom att svara på denna fråga antar jag att du låter ditt DVD-A program komprimera ljudet till formatet Dolby Digital AC-3 ?

DD - Dolby Digital.

Intressant fakta där. Tack. Om jag förstår dig rätt så byggs funktionen för /möjligheten till DRC in redan i kodningen. Jag har sett att min spelare har en DRC på/av och jag har för mig att denna i av-läge inte tog bort "AGC:n" men jag ska dubbelkolla detta.

Ja, jag kodade ljudet i programmet till DD AC3.