Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är mitt uppe i förberedeserna inför en kortfilm som vi ska spela in

på skolan där jag går (Kalix folkhögskola) där jag ska vara A-foto.

Budgeten är så klart väldigt låg så vi kommer inte ha möjlighet att hyra

vare sig trådlös fokus eller ens en monitor till b-fotot. Detta i kombination med att

vi ska ha mycket rörlig handkamera, ibland kommer jag även springa med handkameran,

gör att det blir väldigt svårt för en b-foto att dra fokusen.

Är det någon som har varit med om någon liknande situation eller bara allmänt har något

tips på hur man kan lösa detta på smidigaste sätt? Jag börjar fundera på om jag ska dra fokusen själv istället. Vad tycker ni?

Posted

Det är en SONY 500 DVCAM med zoom-objektiv.

Skärpa går att få från 0,4 meter. Ett långt skärpedjup får vi ju på

köpet vilket ju förenklar saker och ting. Filmen ska vara en mokumentär

och det kommer inproviseras en hel del. I stort sett hela filmen ska spelas in med handkamera. Men när det går undan med kameran så är det ju som sagt svårt

att hänga med och dra skärpa som B-foto och det var det jag undrar om någon har

någon lösning eller förslag på hur man kan lösa rent praktiskt.

Eller om jag förenklar frågan: tycker ni att jag ska dra skärpan själv?

Posted

Blända ner, ställ skärpan på 1,5m och zooma ut till vidvinkel. Rörelse och stillbildsskärpa går ej att få samtidigt. Eftersom du inte kan justera skärpan på objektiver under tagning med handkamera får du istället justera genom att anpassa ditt avstånd till motivet så att motivet befinner sig inom skärpedjupet.

Med andra ord får du anpassa dina kamerarörelser till motivet för att kompensera den brist på utrustning ni får leva med under inspelning. Så svårt är det inte trots allt. Krångla int' till 'e.

• 4 months later...
Posted

Jag tycker kör bara på! Jag o fotografen jag jobbar mest med, han o jag jobbar så. I den mån jag kan dra skärpan gör jag det. Upptäcker han att det är oskärpa eller vi hamnar i en situation där jag inte riktigt kan dra skärpan gör han det. O han älskar handkamera... o då kör vi med stora kameror. Sen är frågan vilken optik ni kör med. J11? Ska du ligga på mycket vida bilder?!

Hur som helst, som föregående inlägg... Krångla inte till det... :)

Posted

Spring med handkameran så mycket du orkar. Jag antar att det ska synas att du springer. Vill du ha det en smula stadigare så häng på ett stativ med hopfällda ben. De klipp du vill ha skärpa på tar du med en kamera på stativ på avstånd. Klipp sedan lite snyggt mellan dem EFTER.

• 2 weeks later...
Posted
Blända ner, ställ skärpan på 1,5m och zooma ut till vidvinkel. Rörelse och stillbildsskärpa går ej att få samtidigt. Eftersom du inte kan justera skärpan på objektiver under tagning med handkamera får du istället justera genom att anpassa ditt avstånd till motivet så att motivet befinner sig inom skärpedjupet.

Med andra ord får du anpassa dina kamerarörelser till motivet för att kompensera den brist på utrustning ni får leva med under inspelning. Så svårt är det inte trots allt. Krångla int' till 'e.

Så hade jag också gjort, har man fullt utzoomat kan man ju nästan ställa skärpan på vilken nivå man vill och det kommer ändå vara skarpt, jag brukar ställa skärpan på oändlighet. Långt skärpedjup i en kamera med framåtrörelse kräver ju som sagt en b-fotograf annars blir det ruggigt knepigt.