Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte att folk kunde diskutera Josef Fares nya film "Leo" här.

Vet själv inte så mycket om filmen, mer än att det är en dramathriller, men eftersom man är stort Fares-fan är jag otroligt pepp på filmen.

Är det någon som vet något mer om filmen? Vad tror ni om den?

Postad

Det är en thrillerbetonad film som handlar om oprovocerat våld.

Leo firar sin 30-ärsdag med släkt och vänner. När han och flickvännen sedan går hem händer något. Förmodligen råkar de väl ut för oprovocerat våld =) Detta kommer att förändra deras liv på något sätt.

I huvudrollerna ser vi Leonard Terfelt, Shahab Salehi och Josef Fares själv.

Första svenska filmen någonsin som inviger Stockholms filmfestival och har sedan svensk biopremiär den 30 november.

Ska bli intressant att se hur Fares klarar att göra en sån här film.

Postad

Han borde göra en actionfilm. Han är nog den enda etablerade regisören i sverige som jag vet skulle kunna göra en actionfilm som inte bara skulle vara bra för att vara svensk.

Postad

Trampade filmen och kan väl mest säga att jag gillade den skarpt. Var oerhört otäck stundtals och man får se en ny sida av Fares enligt mig, som är överaskande bra. Han spelar även en av de bärande rollerna medans Leo är helt fenomenal. Ska bli kul att se den färdiga filmen.

Postad

Åhh! Spännande. Det du nämde är typ det enda man fått reda på ju. Stod i tidningen mm. Luzer, vet du vad den är filmad på? Vad jag har fått för mig har Fares finansierat filmen mycket själv? Kul o veta hur han lyckats få ihop allt. Vad låg budgeten på? Såg något reportage om det på SVT. Att det hela hade börjat som något skämt som sedan vuxit sig stort.

Postad

Tyvärr har jag ingen koll alls på vad de filmat med etc, hade hoppats att de skulle mixa den här i Trollhättan så man kunde tjöta lite med Josef också angående projektet i allmänhet men nu blev det inte riktigt så.

Och faktum är att jag vågar inte berätta så mycket mer om filmen för det har varit och är fortfarande så attans hemligt med allt.

• 1 månad senare...
Postad

Filmen hade ju Galapremiär igår på öppningen av novemberfestivalen. Jag kunde tyävvr inte vara där, men någon annan kanske var där och såg filmen. Något utlåtande?

• 1 månad senare...
Postad

Dåså, nu har man sett "milstolpen i svensk filmhistoria", "mästerverket" och allt vad den kallats av olika kritiker.

Om jag skulle vara riktigt snäll så skulle jag säga att den känns som en helt OK independentrulle.

Manuset är inte alls särskilt bra. Det skulle behövts gåtts igenom både 1 och 12 ggr till. Vart är karaktärsfördjupningarna? Vilka är alla dessa personer? Vad fan har de för förhållande till varandra egentligen?

Leo och hans tjej. Var de ens gifta? Hur länge hade de varit tillsammans? Vad hade de gått igenom? Har Leo haft psykiska besvär tidigare?

Leo vet inte ens vad hans kompis har för jobb? Kan han fixa pistoler helt plötsligt? Vad bra.

Hela filmen kändes krystad med saker inlagda som för handlingen framåt på ett väldigt förutsägbart sätt.

Jag kände inte med någon av dom, pga att jag inte fick lära känna någon ordentligt. Det räcker liksom inte att filma karaktärerna i närbild nästan hela tiden för att "komma dom nära".

Skådespeleriet är väl sisådär. De flesta är riktigt bra, speciellt Leo. Sen kan man diskutera många andra, som t.ex Fares pappa. Enligt mig förstörde han mycket genom sitt medverkande. Scenen där han blir förbannad i slutet och börjar slåss med folk lämnade mycket att önska och jag satt hela tiden och väntade på att han skulle dunka bort dom med sin mage som i Jalla jalla.

Psykologen...Var han en karikaktyr?

Jaja, nu börjar det bli osammanhängande.

Filmen börjar så jävla bra, fram tills efter misshandeln.

Postad

Håller helt med. Väldigt stark och obehaglig öppning. Resten svagt.

Konstig titel också. Huvudkaraktärens namn. Men namnet har ingen särskild betydelse i filmen mer än som identifikation av karaktären. John Rambo eller Rocky Balboa har signifikans (på olika sätt). "Arn" har någon form av signifikans eftersom det är en karaktär många läsare direkt identifierar.

15 000 besök var det senaste jag hörde. Hur många hade "Jalla Jalla"? 800 000?

Hade jag producerat "Leo" hade jag sett till att Fares hade tagit av sig sina "little goody two shoes" och gjort en all out hämnarrulle med flera bottnar (som att våld inte löser någonting). Jag hade tvingat bort det biega videofotot och sett till att historien provocerade tittarna lite. En film som "Leo" skulle vara bra om den fungerande som vattendelare. 50/50 hat och kärlek.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...