Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon här som har erfarenhet av redigering av Xdcam HD? Arbetsflöde, datorkrav etc, eller tips på länkar på nätet där det går att läsa mer.

Jag är främst intresserad av nya Xdcam EX, som ju skiljer sig något i bild 1920x1080 mot 1440x1080 tidigare på Xdcam hd, men frågan är om det gör så stor skillnad.

Jag har hängt kvar och redigerat med Premiere 6.5 på PC, som jag gillar, men Encore är ingen höjdare för dvd. Därför funderar jag lite på att efter 10 år åter gå till Mac och börja redigera med Final Cut/Dvd studio pro i samband med uppbyte till Xdcam. Det är ju även kostsamt att uppgradera Adobe-programmet så ett eventuellt maskin/programbyte kostar ju mer i nedlagd arbetstid/utbildning än rena investeringspengar.

Det talas ju ofta om hur knöligt det är att redigera HDV med lämpliga codec etc, och Xdcam är ju e variant av det med ännu lite högre dataflöde så det gör mig lite fundersam.

Erfarenheter/tips?

• 2 månader senare...
Postad

Provade en SONY PMW-EX1 idag och XDCAM transfer programvaran. Funkade grymt bra på en macbook. Man fick upp filerna i en browser och klickade på import så tankades en .mov in färdig för Final Cut eller liknande. Överföring med vanlig USB 2.0 Lika enkelt oavsett format. 1080p, 1080i, 720p.

Kameran var för övrigt mycket trevlig. Kan nog bli ett köp...

/KN

• 2 veckor senare...
Postad

Sen jag skrev inlägget har jag testat med klipp från Ex1 i Vegas 8, och det är bara att tuta och köra. Inga jättekrav på maskin heller. Jag har redigerat en del på en ny bärbar PC med Vistas och Vegas 8. EX 25 mbit i kombination med HDV-klipp går finfint verkar det som. Ex 35 mbit har jag inte testat då mycket, men inget som tyder på att det går dåligt på det lilla jag kört än då länge.

Så för min del lutar det åt inköp av två st Ex1 under kommande år. Minneskortpriserna är dock lite avgörande. Z7 är ju lockande också.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...