Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vill ha video i flera lager.

T.ex att kameran står i en fast position på stativ, varav jag filmar två sekvenser med mig själv, där jag befinner mig på två olika ställen i bilden. Sedan när jag lägger ihop dessa vill jag få det att se ut som att två personer befinner sig i bild samtidigt. Ungefär.

När jag försöker 'dra ihop' klippen i Premiere ser bakgrunden densamme ut men personerna (jag) blir genomskinliga, ungefär som spöken. Hur detta går till har jag aldrig riktigt fattat, varför blir det så?

Kräver detta bluescreen? Eller hur gör proffsen? (tänker på scenen i The Island t.ex.)

Postad
Jag vill ha video i flera lager.

T.ex att kameran står i en fast position på stativ, varav jag filmar två sekvenser med mig själv, där jag befinner mig på två olika ställen i bilden. Sedan när jag lägger ihop dessa vill jag få det att se ut som att två personer befinner sig i bild samtidigt. Ungefär.

När jag försöker 'dra ihop' klippen i Premiere ser bakgrunden densamme ut men personerna (jag) blir genomskinliga, ungefär som spöken. Hur detta går till har jag aldrig riktigt fattat, varför blir det så?

Kräver detta bluescreen? Eller hur gör proffsen? (tänker på scenen i The Island t.ex.)

Nej de behövs ingen bluescreen, men du måste "cropa" bilden Beskära den vet inte hur detta stället sig i premiere pro var ett tag sen när jag satt med de men i avid är det inga problem och det ska inte vara det i Premire pro heller. Så lägg ena klipper i v2 språet och andra i v1 spåret sen får du välja "crop" på video 2 spåret och sen cropa de som du vill ha det. Det du har gjort innan är o dra ner opacity då blir de så, men använd bara crop så lyckas du :)

Hoppas du lyckas

Postad
Nej de behövs ingen bluescreen, men du måste "cropa" bilden Beskära den vet inte hur detta stället sig i premiere pro var ett tag sen när jag satt med de men i avid är det inga problem och det ska inte vara det i Premire pro heller. Så lägg ena klipper i v2 språet och andra i v1 spåret sen får du välja "crop" på video 2 spåret och sen cropa de som du vill ha det. Det du har gjort innan är o dra ner opacity då blir de så, men använd bara crop så lyckas du :)

Hoppas du lyckas

Crop fins under "Effects" > "Video effects" > "Transform" (i Ppro 1,5... förmodar att den finns på samma plats i övriga utgåvor).

Postad

Är i princip helt färsk när det gäller det här med videoredigering och jag antar att ni får den här typen av frågor hela tiden. Jag sökte dock bland de tidigare trådarna och hittade inte riktigt det jag sökte efter. Hur som helst:

Jag är ute efter ett videoredigeringsprogram där man kan lägga på flera videolayers på varandra så att man exempelvis kan få det att se ut som om man står och pratar med sig själv. Vet i och för sig inte om man kallar det för just "layers" i videovärlden, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Grymt tacksam för all hjälp jag kan få. Och ju billigare mjukvaror ni kan tipsa om med den här funktionen, desto gladare blir jag. ;) Har exempelvis Adobe Premiere en sådan funktion?

Postad

I adobe premire så bygger du i en "Timeline" Som ser ut så här ungefär. Ja du förstår ju själv prinsipen.

http://www.mediacollege.com/adobe/premiere/pro/images/timeline-690x320.gif

Aldrig jobbat med andra program så kan bara rekomendera detta. Men har sätt att Vegas ska vara väldigt likt, lika så avid express och imovie / final cut pro.

Postad

Tack för svaret! Ser på bilden som du bifogade att man kan arbeta med något som liknar lager iallafall, vilket är positivt. Har du själv testat funktionen jag försöker beskriva, d.v.s. att lägga filmer delvis på varandra. I så fall: Är funktionen smidig att använda? Och vad heter den egentligen?!

Postad

ja de är de du ser. Du kan fälla in dem så ser de ennu smidigare ut. Det heter nog layers. De du ser längst upp är Video 1 och Video 2. Under ser du de 2 ljud lagrerna.

Bara att slänga in och arbeta med dem över varandra. Ifall jag inte minns fel så stödjer de upp till 64 lager eller liknande (kan lika gärna vara obägrensat) I ett vanligt projekt så brukar jag ha max ca 8 lager. Mer behövs direkt inte :). Ja de är sjukt smidigt och de är runt timelinen som Premiere fungerar och arbetar ifrån.

Postad

Jag har så in i h*l*e*e dåligt redigering program, skulle var oerhört tacksam om någon skulle kunna skicka in ett tips på ett bra redigerings program, liksom så att det ser ut som det regnar, explosioner , blixtar M.M...

Postad
Jag har så in i h*l*e*e dåligt redigering program, skulle var oerhört tacksam om någon skulle kunna skicka in ett tips på ett bra redigerings program, liksom så att det ser ut som det regnar, explosioner , blixtar M.M...

Det du söker är inte ett redigeringsprogram utan ett effektprogram, dvs där man lägger till de effekter som du nämner. Kort sagt tillfogar eller tar bort någonting från orginalfilmen som inte fanns från början. Det finns säkert många olika på marknaden, men jag kan rekommendera adobe after effects (vanligen omnämnt som AE här på forumet), tyvärr kostar det några kronor, men om du har effekter och film som intresse så är det mycket väl investerade pengar. (PS själv köpte jag nyligen den senaste versionen CS3)

Lycka till

Mvh

Joel.N

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...