nykvist Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 Jag skall snart införskaffa mig en ny dv-kamera. Programmet jag kommer använda är troligtvis Premiere Pro. För att fräscha upp min dator innan min lilla bebis är införskaffad, har jag tänkt att formatera om datorn. Vad jag undrar är: 1. Vilket operativsystem är stabilast för videoredigering? Vilket är resurssnålast? (Redigering kommer bli PC:ns huvuduppgift framöver) 2. Behöver jag uppgradera datorns hårdvara? Jag har en gammal Pentium 4, 1.4GHz, 256 Mb RAM. Klarar man sig på såpass ramminne eller blir det tjorvigt? /MVH Lorten Fis 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twizz Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 Premier pro är en version för XP om jag inte är helt ute och cyklar iallafall. Xp har funkat kanon för min del när jag suttit och redigerat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 Jupp.. Premiere pro är winXP och p4 hyperthreaded optimerat. Skulle rekomendera att du skaffade dig lite mer ram.. 256 är det rekomenderade för själva winXP.. o det dom rekomenderar är oftast dubbelt så mkt typ. Så 512mb om du vill köra premiere problem fritt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufosxm Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 WinXP är bäst till allting när det gäller PC, helt enkelt. Bäst är det till USB-saker då det bara är att koppla in. Äntligen har Microsoft löst Plug'nPlay-systemet. Efter 6 år. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
metsaen Posted June 14, 2004 Share Posted June 14, 2004 Jag har också samma fråga. Jag har en 1896mhz pentium 4 med 74Gb Hårddisk och 1024 mb RDram. Skall snart formatera den. Det duger va? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
collo Posted June 14, 2004 Share Posted June 14, 2004 skulle rekomendera minst: processor: 2,0 ram: 512, helst 1024 hdd: beroende på va du ska redigera, men 200 gb sitter inte fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted June 14, 2004 Share Posted June 14, 2004 74 gb är i minsta laget när man redigerar film. Min senaste film (22 min) tog ca 125 GB... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
collo Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 orange -> precis. speciellt om man gör massa olika versioner av klipp oxå. alltså en grundversion, en där man gjort nått i ae, en där man gjort det till filmstrip och lekt i photoshop.. så 200gb är nog rätt lagom för å göra lite kort-/novellfilmer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Jag är Megabyte galen :P 800gig.. snart 1 terabyte muahaha...(förlåt, ville bara skryta lite) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufosxm Posted June 19, 2004 Share Posted June 19, 2004 [citat=ProZ]Jag är Megabyte galen :P 800gig.. snart 1 terabyte muahaha...(förlåt, ville bara skryta lite)[/citat] Men det behövs ju verkligen när man redigerar film. Bra att du är så rik så att du har 800 Gb, och då menar jag inte glassen. Men om det är glassen så får du gärna dela med dig.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 19, 2004 Share Posted June 19, 2004 mhhh.. gräddglass. jag är bara lite rik, men inte mycket. Bara det att jag har andra prioreteringar :P köper hällre en liten hårddisk än 600 kr snask i månaden (vilket typ alla mina kompisar gör) köper massa små saker på cafe o sånt så vet man inte hur mkt man slösar igentligen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts