Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet nån vart man får tag på sånna "muffar"?? metsaen, vet du? Har testat med strumpor o skit men det bliv inte den mest lyckade effekten hehe

Posted

En sak som är det bästa till mirofon "puff" enligt mig är ett driverskydd som man vanligtvis har på golfklubbor, det fungerar utmärkt!

Posted

det finns muffar på jam ju.

Förövrig tycker jag du, bra_jonatan, ta reda på lite mer om vad som är bra och prisvärda mikrofoner. Jag tänkte också köpa en sådan som du tänker köpa bara för att den var avsedd för filminspelning. Visst, den kanske fungerar, men jag tycker ändå du ska be någon som kan mycket om mickar för att få det bästa, om det nu är det du vill ha.

http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=778

Den tråden kanske inte hjälper dig, men tänkte att den kunde vara intressant ändå. Själv har jag inte köpt nån mick ännu för jag vet inte vad som är bra. Vill bara tipsa dig om att det finns fler alternativ och att man inte behöver välja just den micen som är avsedd för film utan att det går precis lika bra med en vanlig.

Ändrar du dig och köper någon annan mick så kan du väl berätta vilken du valde.

Posted

Tänk också på att xm-2an inte har någon xlr-ingång, så du måste köpa en adapter för det också. (Fast med tanke på hur mycket det har snackats om den saken här på sistone så visste du säkert det.)

Förresten, Bra_Jonatan, så förstår jag inte varför du behöver "ett par" mikrofoner. En räcker väl?

/Jakob

• 3 weeks later...
Posted

Hej!

Jag har en annan fråga angående ljud till Canon Xm:2. Jag har canons mikrofonadapter ma-300 (tror jag den heter) till den har jag kopplat en k6+me66 via en xlr kabel då, problemet är att då hamnar ljudet på endast en kanal. Vad göra åt detta, tips eller idéer?

• 2 months later...
Posted

[citat=V-Bo]...problemet är att då hamnar ljudet på endast en kanal. Vad göra åt detta, tips eller idéer?[/citat]

Varför vill du ha ljudet från 1 mick (mono) på mer en 1 kanal?

Eller är det jag som fattar trögt? :/

Posted

Tjena!

jo jag fick alltså in ljud på bandet på tex endast höger kanalen så istället för att jämna ut det i redigeringen vill jag ha det på både höger och vänster direkt på bandet. Hur som helst så har jag redan löst det, köpte en Y, xlr kabel som fördelar ljudet.

Posted

Jo, jag kom på vad du menade efter en stunds tankeverksamhet ;)

Det vore väldigt givande om du har lust att lägga upp ett litet ljudtest med din ME66, om det inte är för besvärligt. Jag är själv i köptankar för en sådan. Vore trevligt att få ett hum om brusnivå, ljudstyrka, karaktär, riktverkan etc..

Vad är "k6" för någe?

• 1 month later...
Posted

K6 är själva mikadaptern som du skruvar på olika membran på. Me-66 är en ganska riktat (supernjuer) medans Me-64 är mer vanlig njure.

Och enda anledningen till att du vill ha ett monoljud (dvs från en mik) in på två kanaler är om du vill säkra på den ena kanalen. Dvs du lägger nivån ganska ok på tex vänster, och på höger lägger du nivån kanske 12dB lägre, för om det slår över på vänstra så har du en distsäker på högra.

Men sedan väljer du endas EN av ljudkällorna som du panorerar till mitten (så det låter lika högt ur båda högtalarna). Splittar du signalen vid inspelning endast för att få ljudet "rakt framifrån" vid redigering känns meningslöst, du förlorar bara kvalite (om du använt en Y kabel) och du får en höjning med 6dB, plus att om kameran varit halvbra och inte har synkat båda kanalerna exakt så kan du få skumma fasfel. Har du en xlr box kan du splitta signalen i denna, välj bara att det som går in på kanal ett ska gå in på kanal 1 och 2 på kameran och ställ olika nivåer, är mitt tips. Måste du någontång köra med 2 mikar så får du safea på båda och köra ställa om så du kör mik 1 -> kanal 1 och mik 2 -> kanal 2.

För övrigt låter Me66án och 64´an värdelöst...köp hellre en begangnad 416 och lägg på någon eller ett par tusen.