Danell Postad 3 september 2007 Postad 3 september 2007 Jag har en idé till ett manus som jag haft i huvudet i flera år nu. Men det fattas fortfarande en massa för att jag ska kunna sätta mig ner o börja skriva. För så som jag erfarat det blir det ofta dåligt att sätta sig ner o börja skriva på något man inte VET vart det ska sträva emot. Så därför vill jag ha de stora dragen klart innan jag börjar på allvar. Jag känner karaktärerna väl, vet deras mål och konflikter emellan dem. Det är en familj som har konflikter med en kille sedan tidigare. När han kommer tillbaka för att hämnas sätts äventyret igång. (väldigt luddig beskrivning) Hur ska jag gå tillväga för att få ut storyn, som känns som om den ligger på tungspetsen men inte vill ramla ur munnen. Vad ska jag göra för att få inspirationen och kunskapen om hur jag ska börja mitt arbete med storyn? Finns det något vettigt tips? Någon som varit i samma situation? Eller är det bara att sitta ner och helt enkelt vänta tills myntet ramlar ner av sig själv? 0 Citera
16kolon9 Postad 3 september 2007 Postad 3 september 2007 Till att börja med skriver du och sedan skriver du om. Den skrivkramp som bromsar dig kanske kommer ur förhoppningen att du skall kunna skriva manuset rätt på en gång. Du kanske ställer ett omöjligt krav på dig själv att vilja ha hela manuset klart innan du börjar skriva manuset. Räkna istället med att skriva om flera gånger tills allt faller på plats. ManusARBETE är både givande och reviderande. Viktigast att komma ihåg är att det är först när du har manuset nedskrivet som det kan förädlas via omskrivningar. Din beskrivning är för lång för att sammanfatta historiern och för luddig för att beskriva historien i detalj. Du kan helt hoppa över bakgrunden i inledningen av filmen - men det kan vara bra att skriva bakgrunden för att kunna inkludera den i subtext. Akt ETT, Killen kommer till familjen. Akt TVÅ Killen hämnas på famlijen. Akt TRE Familjens reaktioner leder till ett slut på hämnandet. Slutpunkt. Konskekvenser av hämnden och reaktionerna visas. 0 Citera
gorse Postad 3 september 2007 Postad 3 september 2007 Jag får aldrig nått ur händerna. Min vardag ockuperar tiden för mina intressen. Men, jag tror jag kommit på ett trick som passar mig. Jag skriver berättelsen ungefär som jag berättar den för den som frågar vad det handlar om. Exempel: Jag beskriver berättelsen i ganska grova drag utan dialoger och detaljer. Typ, jag beskriver "bovarna tjaftas om bytet" eller "indianerna intar fortet" istället för att fördjupa mig i dialogerna. Hela berättelsen blir kanske 10 sidor när det är hyggligt utvecklat. Då ser man om historien håller, om det är hål i berättelsen, etc. Pluss det jag tycker är värdefullast: Man drar sig inte för att ta bort det som inte blev bra. När alla pusselbitarna faller på plats, så skriver jag de stycken jag känner för just för ögonblicket. Men jag är noga med att berättelsen är klar innan jag gör detaljerna. Ofta har jag inte ett dugg lust att skriva när jag gör det, utan det är ett jobb. Ideerna kommer oftast däremellan. Min erfarenhet är att en ide sällan räcker till för att berätta en hel historia. Den lilla ideen kanske går att utveckla till nån sida kanske. Men många ideer duger att stoppa in i min befintliga berättelse. När berättelsen är klar, då bör jag fundera i termer av manus, dialoger, och till sist formatering. 0 Citera
Danell Postad 3 september 2007 Författare Postad 3 september 2007 Jo det är ju väldigt sant. Jag tror bara jag är för rädd för att börja skriva. Vill liksom att jag ska få den där klockrena idéen dimpa ner i huvet på mig och bara skriva ner den. kanske en tankekart aär något att börja med? Skriva ner de idéer man redan har. Se vad det kan leda till. Men hur skriver man en tanktekarta till en film? 0 Citera
16kolon9 Postad 3 september 2007 Postad 3 september 2007 Jo det är ju väldigt sant. Jag tror bara jag är för rädd för att börja skriva. Vill liksom att jag ska få den där klockrena idéen dimpa ner i huvet på mig och bara skriva ner den. kanske en tankekart aär något att börja med? Skriva ner de idéer man redan har. Se vad det kan leda till. Men hur skriver man en tanktekarta till en film? Om detta är ditt första filmmanus är det viktigare att du som föregående talare skriver först skriver ner din berättelse ett ark i taget. När du har skrivit hela berättelsen en gång med stavfel och brister är du på rätt väg. Jag vill inte på något sätt få dig att misströsta men den första miljonen ord grundträningen. Tusen ord om dagen i tre år. Ju fortare du börjar att skriva dina tusen ord om dagen desto fortare kommer du att bli klar. Mitt enkla förslag är att börja nu och lägg dig och sov efter tusen ord. Sluta mitt i en mening om det är det tusende ordet. Fortsätt i morgon -i övermorgon gör du på samma sätt. Idéer är flyktiga och måste sättas på pränt. De kommer till dig som sniglar och sticker som falkar när du ser dem... 0 Citera
Danell Postad 4 september 2007 Författare Postad 4 september 2007 Det är ju en cool idé. Nej det är inte mitt första manus. Inte alls. Men jag känner att jag inte skrivit på rätt sätt förut. I alla fall inte från början. Min manus blir lätt förvirrande och får väldigt konstig struktur på sig. Jag tycker det är svårt att kontrollera. Därför tänkte jag börja grundligt och lista ut vad man kan göra innan man börjar och hur. 0 Citera
Zarakow Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Något som har fungerat för mig är att börja med slutet - vad ska berättelsen leda fram till? Hur ser upplösningen ut? Vad har huvudkaraktären uppnått i slutet? När du väl har forumulerat slutet har du ju inriktningen och du vet hela tiden var du är på väg. Därför blir det också lättare att selektera bort de scener som inte leder fram mot upplösningen. Det blir också lättare att visa karaktärens "resa" när man vet slutet. Vem vill du att han/hon ska vara i slutet? Har han/hon kommit till någon insikt om något kanske? Något som är viktigt för upplösningen? I så fall är det ju smidigt om han/hon har en helt annan inställning i början av filmen. Förändringen blir därigenom tydligare. /H 0 Citera
gorse Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Zarakov är på rätt spår. Men jag skulle nog till och med vilja formulera mig ännu striktare. Hitta på konflikten först, sen hur konflikten skall lösas upp (vinna eller förlora). Typ, Bomb kommer explodera på en viss tid och målet är att desarmera den innan den smäller. Sen lägger man lite hinder på vägen. Film är inte mer komplicerat än så. 0 Citera
Danell Postad 5 september 2007 Författare Postad 5 september 2007 Det är faktiskt ett väldigt smart tips! Tack så mycket. Får börja tänka i den änden då, för det är det jag har menat känts konstigt förut, förvirrande. Man har haft i tankarna vad som ska hända. Men medan man skriver glider man lätt ifrån det målet. Därför blir det väldigt svårt att få ihop det när man närmar sig slutet. Ibland blir det ett helt annat slut. (Vilket i vissa fall kan bli även bättre, men ändå) 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Du skriver ju en synopsis - håller den? Då skriver du en treatment - håller den? Så kan du pitcha idén för dina kompisar - vad tycker de? Få in de dramaturgiska bitarna efter du har åtminstone början, mitten och slutet på din berättelse, annars har dessa punkter en tendens att bli onaturliga. Det absolut första stadiet av att få idén ner på papper är att helt enkelt skriva ner den utan att tänka, blyertspenna och A3-papper. Inte löpande text utan; meningar, ord, cirklar och pilar. Det ger en bra överblick, har du nån annan (någorlunda dramaturgisk) person att brainstorma med brukar det bli mycket lättre att se om idén har potential och utveckla den. Din vän kan också hjälpa dig att döda dina darlings som du då inser faktiskt inte skulle vara med från början. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.