Gå till innehåll

Utkast: Ankomst (8 sidor)


greenlighted

Recommended Posts

Titel: Ankomst

Voodoversion: 1

 

När besättningen på rymdskeppet Cassandra upptäcker ett kollisionshål i skrovet förvandlas ett rutinuppdrag till en desperat kamp för överlevnad.

 

 

Inspirerad av Voodoo-medlemmar som lägger upp scifi-manus och sina gamla hellre-än-bra-filmer (sorry) så tänkte även jag dela med mig av något gammalt och inte fullt så polerat och genomtänkt som senare alster.

 

Manuset Ankomst (benämnt här enligt Voodooreglerna som utkast då jag inte lägger upp hela) är ett av mina första manus om besättningen på rymdskeppet Cassandra. Det har ganska många år på nacken och har dessutom inte genomgått de "förädlingsrutiner" som senare års manus genomgår så se det lite som en teaser med bjussa-på-sig-själv-ambitioner.

 

Om det finns några scifi-fans därute som har lust att ge en synpunkt eller två så skulle det vara kul.

Ankomst_1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, sju visningar och inte en endaste liten kommentar. Är det bra eller dåligt?

 

(Noterar för övrigt att jag inte direkt gjort en fantastisk införsäljning av manusutdraget. Det är sant att manuset har några år på nacken och att det inte genomgått stora manusprocessen, men det är ändå inte pissdåligt. Åtminstone inte om ni frågar mig. Någon annan med en åsikt? Någon...? Någon...? Bueller...? Bueller...?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Apropå ingenting, är inte Alpha Centaur ett dataspel?

 

Hmm… det är en sån där sak som jag brukar störa mig på i film, att döda/skadade människor på något mystiskt sätt klarar av att stå upp.

 

Petigt kanske men ” Jill plockar ut en påse blod ur skåpet” det borde väl finnas i en kyl eller liknade, har fått för mig att blod är en kylvara men det kanske det inte är, eller så är det här rymdblod. Och så är det ganska petigt att kommentera på men men…

 

Det är ett mystiskt hål i skeppet, som ingen tycks veta vad det beror på enbart det borde vara anledning till panik, eller? Men som om det inte vore nog så har kaptenen ett ordentligt hål genom kroppen och det finns inget i närheten som ens ger oss en idé vad som skulle kunna vara anledningen till detta och sen säckar hon ihop och dör, ”JOHN(Sammanbitet)Fan också!” Känns inte som en helt naturlig reaktion.

 

Om hålet är i den nedre delen av kaptenens högra lugna så blir det en ordentligt lång arm man måste sträcka in för att ge hjärtmassage för hand. Och om man kan det så vet jag inte om hjärtmassage hjälper så väldans mycket. Hela delen med ”läkarhjälpen” känns… inte trovädrig alls, men jag fattar, hon är illa skadad och det ska vara dramatiskt men det hela bör skrivas om. Ett tips är att vara mindre tydlig, det är ett hål i kroppen så kör ett tryckförband och invänta läkare som fifflar med sprutor och bandage, det köper jag.

 

Jag är inget fan och sci-fi och jag tror inte att jag hade orkat läsa om det hade varit längre men det beror på genrer. Det luktar ”Alien” om detta, och just den filmen och om man kan kalla ”Red Dwarf” för sci-fi är nog det enda jag pallar inom sci-fi. Annars så tycker jag inte att det finns så mycket att klaga på. Men detta är ju bara en inledning, nu måste du knyta ihop det med en mitt och ett slut också.

 

Karaktärerna hittills känns helt okay, Mikeal verkar vara lite av ett/en wiseass och jag gillar att skeppet har ett smeknamn, hon känns som en karaktär hon också. Johan och Jill behöver mera men som sagt detta är ju inte hela ”filmen” så vi hinner nog lära känna dem också innan filmen är slut (eller tills det att de blir uppätna av rymdmonster).

Länk till kommentar
Share on other sites

Yay, kommentarer! Excellent...

 

Apropå ingenting, är inte Alpha Centaur ett dataspel?

Är det? Möjligt. Men det är i alla fall en stjärna också så...

 

Hmm… det är en sån där sak som jag brukar störa mig på i film, att döda/skadade människor på något mystiskt sätt klarar av att stå upp.

Jag också faktiskt så det verkar ju lite korkat att jag faktiskt har en sådan sekvens. Jag tror att jag när jag skrev det här rationaliserade det hela med att det faktiskt är fysiskt möjligt och att det ser bättre ut i bild, men så här i efterhand känner även jag mig lite skeptisk...

 

Petigt kanske men ” Jill plockar ut en påse blod ur skåpet” det borde väl finnas i en kyl eller liknade, har fått för mig att blod är en kylvara men det kanske det inte är, eller så är det här rymdblod. Och så är det ganska petigt att kommentera på men men…

 

Helt rätt. Det är beskrivningen "skåp" som är otillräcklig/felaktig.

 

Det är ett mystiskt hål i skeppet, som ingen tycks veta vad det beror på enbart det borde vara anledning till panik, eller?

Normalt så är det ingen anledning till panik för dem, det är inte första gången de får ett hål i skrovet, men jag förstår att det kan kännas lite märkligt. Ska ta mig en liten funderare.

 

Men som om det inte vore nog så har kaptenen ett ordentligt hål genom kroppen och det finns inget i närheten som ens ger oss en idé vad som skulle kunna vara anledningen till detta och sen säckar hon ihop och dör, ”JOHN(Sammanbitet)Fan också!” Känns inte som en helt naturlig reaktion.

För John är det faktiskt en helt naturlig reaktion. Allt eftersom historien fortskrider så framgår det också varför det är så. Förhoppningsvis så köper man det i efterhand, så att säga, när man har mer fakta.

 

Om hålet är i den nedre delen av kaptenens högra lugna så blir det en ordentligt lång arm man måste sträcka in för att ge hjärtmassage för hand. Och om man kan det så vet jag inte om hjärtmassage hjälper så väldans mycket. Hela delen med ”läkarhjälpen” känns… inte trovädrig alls, men jag fattar, hon är illa skadad och det ska vara dramatiskt men det hela bör skrivas om. Ett tips är att vara mindre tydlig, det är ett hål i kroppen så kör ett tryckförband och invänta läkare som fifflar med sprutor och bandage, det köper jag.

Noterat. Och jag är benägen att hålla med om detta också. John är inte på något sätt en man som bara sitter still och inväntar hjälp, men hjärtmassagen kanske är lite overkill.

 

Jag är inget fan och sci-fi och jag tror inte att jag hade orkat läsa om det hade varit längre men det beror på genrer. Det luktar ”Alien” om detta, och just den filmen och om man kan kalla ”Red Dwarf” för sci-fi är nog det enda jag pallar inom sci-fi. Annars så tycker jag inte att det finns så mycket att klaga på. Men detta är ju bara en inledning, nu måste du knyta ihop det med en mitt och ett slut också.

Om du inte gillar sci-fi så är det extra roligt att du tog dig tid att läsa och kommentera. Uppskattas.

 

Ha! Doften av Alien har jag inte ens tänkt på, inte ens igår när jag läste manuset flera år senare. Borde vara uppenbart, kanske, med tanke på att hon faktiskt har ett hål i bröstet... (Det finns ingen direkt signifikans i vart hålet/skadan är så länge som den är dödlig, så jag har helt enkelt inte reflekterat över det.)

 

Karaktärerna hittills känns helt okay, Mikeal verkar vara lite av ett/en wiseass och jag gillar att skeppet har ett smeknamn, hon känns som en karaktär hon också. Johan och Jill behöver mera men som sagt detta är ju inte hela ”filmen” så vi hinner nog lära känna dem också innan filmen är slut (eller tills det att de blir uppätna av rymdmonster).

 

Kul att du tycker karaktärerna funkar och framför allt att du ser Cassandra som en karaktär. Eftersom det här manuset bara är en av flera berättelser som utspelar sig på och runt Cassandra så ser jag själv onekligen henne som en karaktär.

 

Uppätna av rymdmonster... Tsk, tsk. Vad ger dig sådana märkliga idéer... ;)

 

Tack för din tid och dina kommentarer. Mycket uppskattat. :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste dock säga att det är en skön början. Påminner mig lite om filmen Serenity eller Firefly som serien heter. De talar ungefär sådär som du skriver i början. Jag hängde inte riktigt med vad som hände på bryggan men det kanske klanar framåt. Jag tycker om hur du försöker beskriva karaktärerna. Alltså tex, att han är samanbiten av en anledning, Så han inte är en jävla cold turkey liksom. Smart med namnet på skeppet, Skulle vara intressant ifall någon har varit med skeppet mycket så det känns som han eller hon vet mycket om henne. Att hon är inte en av de nyare skeppen men hon håller ihop, Att de har varit med på många äventyr. Keep up

 

En fråga ska de vara på svenska eller engelska? Jag skulle tycka mycket om ifall de var på svenska. Jag menar, sådan här serier/film finns så mycket på engelska. vi måste våga utmana lite, att köra med vårat språk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, jag är glad att du gillar det. (Med 13 visningar och bara en kommentar började jag undra om alla avskydde det...)

 

Firefly, ja, där är jag lite kluven. Det finns gott om likheter mellan Cassandra-historierna och Firefly-serien, men jag skrev min första *innan* Firely kom till och majoriteten av dem innan jag visste att Firely existerade så det var lite trist att upptäcka att det fanns något som var så pass likt. Det roliga med Firefly-serien är att jag tycker den är riktigt, riktigt bra.

 

Roligt att du gillar karaktärerna. Jag brukar vara väldigt sparsam i mina karaktärsbeskrivningar så det är kul att du ändå lyckats få en bild av dem som du gillar.

 

Cassandra är ofta en central del av historierna och hon har varit med länge. Lite drygt hälften av besättningen har varit så pass länge på henne att de ser henne som mer än bara ett skepp, även om alla inte skulle erkänna det. (För några år sedan blev jag tillfrågad av en producent om jag kunde anpassa en av Cassandra-historierna till non-sci-fi men jag kom liksom aldrig runt tanken att ha med besättningen utan Cassie. Det kändes bara fel...)

 

Det har alltid varit min avsikt att berätta Cassandra-historierna på svenska, främst för att jag, precis som du, tycker att vi måste våga utmana lite och visa att inte alla svenska filmer är gjorda enligt samma tre mallar...

 

Faktum är att det inte alls är omöjligt att nästa projekt blir en Cassandra-historia. Det kan vara på tiden att de får lämna papperet och bli filmade. _Ankomst_ är en av de kortare, så den kan kanske vara en bra start. Kanske ska blåsa liv i manuset, göra en revision av det och ge det en chans. Vad säger ni 13 som läst det? Finns det hopp?

 

Tack för dina kommentarer, Tomtebo. Kul att du tog dig tid. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dialogen i början är jättebra. Sen tycker jag det blir konstigt eftersom alla verkar så blasé, ungefär som att kaptenen får ett hål genom kroppen är något som händer flera gånger i veckan. Är det meningen att det ska vara så? Det är en inledning som skapar nyfikenhet i så fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Umm, det är meningen att karaktärerna ska reagera som de gör, och att de gör så utan någon förklaring än så länge, men det är inte meningen att ni ska uppfatta dem som lugna eller, gud förbjude, blasé. Dåligt skrivet, helt enkelt. Får fixa till det.

 

Kul att du gillar dialogen och att nyfikenheten väcks.

 

Nu när jag fått lite feedback och intresse visats blir jag frestad att återbesöka det här gamla manuset och fixa till det lite. Kanske lägga upp ytterligare några sidor. (Om intresse finns?)

 

Och jag är ju grymt sugen på att göra sci-fi som nästa projekt och det här är en av de kortare Cassandra-historierna så kanske...

 

Tack för din tid och din feedback, Vilcans. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...