Gå till innehåll

Bra filmkamera för skräckfilm...


johangustav

Recommended Posts

Ordet filmkamera används (slarvigt uttryckt) av många idag när man syftar på videokamera. Och ja, jag antog att johangustav inte syftade på filmkamera eftersom få hobbyister (speciellt nybörjare som johangustav verkar vara) idag använder filmkameror...

 

filmkamera videokamera?! spelar väll ingen roll vad man säger :O

 

Filmkameror spelar in rörliga bilder på film (som tex 35mm vid hollywoodfilmer), dessa måste därefter framkallas, scannas in osv.

Videokameror spelar in på digitala lagringmedium såsom dv-band, hårddiskar, dvd-skivor eller minneskort. Sen är det bara att lägga över det i datorn för redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du letar efter en kamera som klarar av att exponera i mörker ska du leta efter kameror som hanterar IR-ljus och det med bildförstärkning. Du kanske har sett gröna bilder tagna på natten. Sony hade en komsumentkamera i slutet på 1999 som hade en IR-funktion för naturfilmer.

 

Men eftersom IR-ljuset även fungerade dagtid så blev kameran känd för att avbilda folk genom de kläder de bar. Främst kvinnor kände sig avklädda på video. Jag läste aldrig om att män klagade på att de blev avbildade in på bara kroppen. Sony slutade snabbt att tillverka den kameran. Jag har glömt bort vilken beteckning den har men du kan alltid googla efter den.

 

Den andra metoden attfilma i mörker är att belysa med IR och spela in med ett Wratten 87/87c eller 89 monterat på kameran. För filmkameran krävs en särskild film och för videokameran får du läsa mer tech-spec för respektive modell. Det blir fort komplicerat och kräver manualer som inte ryms i detta stycke.

 

Den tredje metoden att spela in så att det ser ut som mörker är att applicera Neutral Denstitet filter ND3 eller mer på dagtid. ND är grå filter som reducerar ljuset in till objektivet, eller om de sitter mellan objektiv och kamerahus, eller CCD/film. För att ta bort det röda spekrat coh lämna kvar det blå nattljuset applicerar du ett Kodak Wratten 85 och ett 81F så blir dagsljus nattljus. Färgkorrigera i post.

 

Eller spela in på kvällen med konstljusbalansering på video eller konstljusfilm i kameran. Ljussätt enligt behag och spela in.

 

Eller använd bildförstärkning med valfri decibel. Vissa kameror klarar av att exponera färger rätt med 48dB förstärkning där ett vanligt öga bara uppfattar mörker. Men då kanske inte kameran spelar in 25 fps eller 50fps utan hälften eller mindre och då lämpar det sig inte för agerande skådisar.

 

Det finns mycket mer att skriva om detta men de ordvalen kan någon annan utföra.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

(speciellt nybörjare som johangustav verkar vara)...

 

jag använder videokamera och är ingen nybörjare :O

 

Okej, berom ursäkt om jag missförstod... (menade inget illa heller genom att skriva nybörjare) :)

Men som sagt, kom ihåg nästa gång att videokamera och filmkamera är två helt olika saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...