Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har haft en del kontakt med mina lokala filmkonsulenter, och i grannlänet. Trots att dom verkar imponerade av ens projekt och intresserade så har jag inte lyckats få loss en enda krona i hårdvaluta.

Det dom kan hjälpa mig med är visning, utrustning osv.

Går det att få loss riktiga pengar från landstingena och filmpoolerna, hur gör man, måste man sova med filmkonsulenterna?

Ska man ens bemöda sig med att försöka få hjälp av dem när det enda det kan resultera i är en visning? Något som man kan ordna ändå om man bara anstränger sig lite. (Då slipper man ju deras logga i filmen).

Om det är någon här som har fått in en summa pengar på sitt bankgirokonto så berätta gärna hur det gick till!

Postad

Om du jobbar hårt på MacDonalds samma tid som du investerar i lokala filmkonsulenter får du mer över till din film - och du släpper inte ifrån dig producentskap till en kulturadministratör.

Varje timme du jobbar på MacDonalds (eller motsvarande) kan du matcha med en timme på manusarbete och inspelningsplanering.

Sedan repeterar du med skådisar runt ett bord där de läser upp manuset i sina rolltolkningar.

När det är dags för inspelning har du råd att hyra ljud och ljus.

Redigering gör du på din egen burk.

Smyg-Premiär på en lokal skola - finlir med redigeringen och iväg till en filmfestival.

Postad

Om du gör en relistisk budget så brukar det inte vara några större problem att få fram en mindre summa. Det handlar som sagt att vara precis ,tala om vad deras pengar går till.

Jag lade ner ganska mycket tid på projektplan och budget. Jag var noga med att få med alla delar. Hur vi skulle gå tillväga tekniskt, berättar teknik, villken stämmning vi ville få fram, planering och tidsplan m.m.

Postad

Hej!

Tekniken är inte problemet (längre), den har jag eller kan låna... det jag mest av allt vill ha är tiden eller skådisar (för framtida projekt). Tid köper man för pengar nuförtiden :) Skådis kan man säkert få att jobba gratis men det känns som några tusenlappar vill man ju ge för någon som har någosålunda erfarenhet. Jag har jobb och jobbar för fullt, kommer läsa sista terminen på min examen nu i höst, kommer feta på med studielån samtidigt som jag jobbar. Visst man kommer vara halvdöd lagom till jul men då har man en del slantar också.

När jag gick till filmkonsulenten så hade jag ingen tidigare film att visa upp. Men synopsis och budget hade jag med mig, med en budget på ca 90000 + 10% oförutsedda utgifter (Det landade på ca 100000:- innan jag var hemma så det satt väl som ett smäck med den budgeten).

Okej jag förstår att dom kanske inte vågar satsa på helt oprövade kort, men när materialet väl är inspelat och jag själv har pungat upp ungefär 100000:- så tycker man väl att man borde förstå att jag ändå menar lite allvar? och vad är egentligen poängen med växhusprojekt... skulle man itne växa med dem.

Sedemera gör jag en liten snabb trailer på 90 sekunder (För att peppa mig själv och visa att materialet finns för andra) för att visa på den lokala biografen, en av dessa filmkonsulenter är där... han blir eld och lågor och börjar prata om ung film framåt. Bra tänkte jag... jag skickar in en stödansökan igen och försöker få loss lite pengar till teknik så jag kan få bort en del av flaskhalsen i redigeringen. Men har inte hört något från det och det var månader sedan.

Är deras stöd på upp till 10000 för växhusprojekt stöd för saker man kan få låna eller som dom hyr åt en? Kan det vara i rena cash? Det är inte så att det är summan pengar som känns som det viktiga... mer att när dom ser att någon satsar så borde dom väl kunna satsa litegrann också. Jag menar är tvåtusen pix för en extern hårddisk helt utanför rimlighetens gränser. jag menar jag har ju startat företag skaffat bankgiro... det borde väl se lite legitimt ut!

Är det möjligt att söka växhusstöd i efterhand när allting är klart... jag menar visst, är den klar så är den finansierad på något sätt också och då kan man tänka sig att dom inte bryr sig. Men om man ska kunna komma igång med nästa projekt så skulle ju lite ekonomisk sanering som plåster på såren för ett föregående projekt inte skada.

Ursäkta om man låter bitter men man undrar vem det är som får några pengar... någon som gör en film om färg som torkar, eller personer man kan se ute på vägen utanför sitt köksfönster... tja saker man helt enkelt kan se utan att titta på film :)

------------------------------------------------

Över till nästa delfråga, kan man få stöd för att betala ut en lön? (är det ens möjligt?)

Jag sitter och kladdar lite på ett kortfilmsmanus och en storyboard. Teknik, prylar, mat, transporter och husrum, sånt står man ju för själv... men låt säga att man vill flyga in en halvprofessionell skådis från London för att kunna göra den på lite mer proffsig engelska. Man skjuter på en weekend, flyg med ryan air, hämtar personen på flygplatsen, tunnelbanor i London tur och retur hela kittet och några tusen för besväret. Visst det blir inte jättestora pengar, men alla möjligheter måste ju utforskas. Kan man få pengar för arvoden helt enkelt? Eller måste pengarna användas för att hyra en kamera som man har 0 användning för. :)

Nu är jag lugn igen.

Postad

Det viktigaste är att du kan motivera att filmen kommer kosta det du begär, dom olika posterna är bara för att visa hur du tänkt. Filmstöd behöver man sällan redovisa i kvitton. Filmen du visar upp är kvittot, det viktigaste är att du ger valuta för pengarna.

Om du köper extra redhead lampor istället för budgeterade frallor till dina skådisar saknar det ju relevans fullständigt för konsulenten.

Om du t.ex har lagt 40 tusen i lön till klippare i budgeten, och du sedan klipper själv och bor och äter hemma så finns det ju ingen som hellst anldening att du skulle låta bli att lägga dom pengarna på andra delar i projektet istället, eller betala ut en del av pengarna i lön till dig själv.

Postad
Hm, finns det krav på att det måste blir nått för filmpengarna? Annars ser jag här en ny möjlighet till att försörja sig.

Har man otur så kan man bli återbetalnigsskyldig om projektet havererar. Dock vet jag personer som aldrig lyckats få klart sina filmer som endast har en "Du får inga nya pengar föränn vi får en film" över sig. Jag tror det handlar delvis om hur bra man är på att smöra och komma med bortförklaringar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...