Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok nu fattar jag inget

Har gjort en PAL film (ut ur encore). Den har några testladdat ner och kollat. Funkar fine i Grekland, englad, tysklad, sverige. Men så skulle de testa den i Egypten (också ett pal land) men där funkade den inte. Hur kommer det sig.

1. finns det olika PAL????

2. Finns det bara 1 NTSC, och funkar den i hela världen? (fick för mig att även alla PAL-spelare kan spela NTSC skivor?)

Skit

Peter

Postad

Ok, kollade in Wikipedia också.

Men han som testade där nere sa att han brukar kunna se PAL filmer på den dvd-spelaren. Är det så att encore begränsar till regioner också.

Nåväl, filmen skall mest visas i Europa. De som vill se får komma hit ;)

Men Frankrike har också secam. Kan de inte kolla på en PAL film då heller. Hua

Peter

Postad

DVD Regioner har nog inte med saken att göra.

I Encore kan du själv välja vilka regioner din DVD skall vara begränsad till, om några alls.

PAL och SECAM arbetar på samma hz / framerate (50hz/25b/s). Endast färgavläsningen som skiljer dem åt. SECAM är en "kombinerad" signal av NTSC / PAL men som dock endast sänder en färgsignal åt gången och är därför namnget Sequential Color with Memory.

Problemet kan även ligga i den DVD spelare som användaren i Egypten testade med.

Även, Nej det finns inte olika PAL system, endast ett, precis som med NTSC

PAL: 625 linjer / 25 bildrutor i sekunden / 50hz

NTSC: 525 linjer / 29.97 bildrutor i sekunden / 60hz.

Försök att ge mer information om vad som händer när denna DVD spelas upp på ett SECAM system, i ditt fall Egypten.

Postad

NTSC japan och NTSC usa är också olika. Gamecube har olika elektronik för de olika marknaderna... Går att modda så man byter med en knapp.

PAL är också olika. Man lägger ljudet lite annolunda, men skall inte skapa nått problem. (Mitt minne sviktar lite, det var länge sen jag grottforskade om tevesystem). England har lite annolunda PAL än sverige, men nuförtiden spelar det ingen roll. Förr i tiden funkade inte engelska videobandspelare i sverige om man inte hade en engelsk teve.

Nått som kan förvirra är PAL 60. Det är inte PAL utan NTSC med PAL färginformation och kan ses på de flesta nya teveapparter. Brukar vara signalen ut ur videospelare som kan spela upp NTCS-band.

Postad

Jepp som folk säger finns de olika NTSC och PAL.

NTSC-J som Japan har, har en mörkare svart än den "vanliga" NTSC.

Sen finns de t.ex. PAL-M som endast används i Brasilien och kör i 30fps och använder, som NTSC, 525 linjer men använder PAL's färgpalett.

Iallafall, bara en "side-note" där. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...