Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en bra (enligt mig) idé på en film, som jag vill skriva ett manus på. Men hur går jag till väga? Jag vet hur man skriver ett manus, men jag menar mer hur jag lägger upp arbetet.

Dvs ska man börja med att göra ngn tankekarta (som i skolan), vad bör man ha klart innan man börjar skriva. Jag har lite tragiska händelser som ska övervinnas osv, har en del scener i mitt huvud som jag tror kan bli bra och användbara. Ska jag skriva ner dom först så jag har dem? Bör man kanske börja med nyckelscenerna så bygger man på dom efterhand så att det tillslut blir ett komplett manus. Hur gör ni när ni skriver, vad säger "expertisen", ni som är utbildade, eller läst ngn bra bok, vad sägs det där?

PS: Ngt bra boktips på en manusskrivar bok mottages också gärna.

Postad

Ser lite ut som när jag skriver en låt. Man har en eller flera ideer eller i mitt fall rader. Skriver ner dom och bygger på verser(scener) efer hand. Men för det första skriv ner det du redan har i vilken form som helst. Glömska är det största hotet mot all kreativitet.

Postad

Kan börja att skriva en synopsis. När du sedan känner att du kommer på något nytt så gör du en ny synopsis. Efter typ 5 omgångar så kollar du på dina 5 synopsisar. Alla 5 är i princip samma story, men ändå är det 5 olika manus. Sedan tar du ihop dem till ett och skriver manuset. Synopsis är bästa sättet att börja på för då skriver man ner sin idé.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...