Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Utrustning:

Kamera:

Sony HVR-Z1E

Bandare:

Sony GV-D300E

Akut kris , Sony GV-D300E bandaren har börjat att käka upp allt man sätter i den. Är det någon vänlig själ som kan svara på vad det är för fel på den?

Om inte, vilken skall jag köpa i stället?. Den nya Sony GV-HD700E är alldeles för dyr(ca 14 595,00 kr, filmar inte i hdv ,ändå), och jag har letat överallt efter en ny Sony GV-D300E, men den finns ingenstans att köpa.

Eller är det möjligt att köpa en av Sony billigare minidv kameror och använda som bandare? Lite osäker om det går att loga in 16/9 filmat material i från en sådan billig minidv kamera.

Tack på förhand!

Postad

Du kan uteslutande använda i princip vilken MiniDV kamera

som helst för att överföra ditt DV material med.

Både 16:9 samt 4:3.

Aspect ration som ditt videomaterial varit filmat i,

är oberoende på vad du för över det med.

MiniDV kameror ner i 3000 kr -klassen har stöd för 16:9 (Dock ej med native 16:9 CCD)

Jag rekommenderar varmt Sony DSR-25 som bandare!

Postad

Tack för svaren!

Video_sync

Så med andra ord kan jag köpa vilken kamera som helst som tar minidv, utan att kvaliten påverkas vid "logningen"? Signalen påverkas alltså inte av chipsetet i billigare kameror? Varför skall man då lägga ut en förmögenhet på en schyst bandare?

Octavianus

Precis , kameran används i stort sett dagligen. Så jag är beroende av en fungerande bandare.

SÅ vart kan man köpa en Sony DSR-25? VAd kostar den? Jag har googlat som en tok men hittar inget. Modelen kanske är utfasad.

Postad

Har dålig koll numera men ev är DSR11/DSR25 utfasad och ersatt av M15 resp M25 (DV/DVCAM/HDV bandare). Dom ligger i trakterna av 17 resp 27K.

Det du KAN få problem med är om klippen "flaggas" fel (datorn "tror" att det är 4:3 - har sett det med JVC kameror) och ev. om du filmar i DVCAM läge. Vet inte om nyare Sony-kameror i konsument divisionen kan läsa DVCAM (det var i alla fall snack om att det skulle plockas bort).

/Max

Postad

Sony DSR-25 är dock ej helt utfasad.

Få kvar på hyllorna hos leverantörerna.

Gav 24,300 kr ink moms för DSR-25 för cirkus ett år sedan.

Bandare underlättar överföringen / loggningen något enormt.

Postad

Har använt min GV-300E enormt mycket i 5 - 10 år. Har haft den på service två gånger för bandtrassel. Var gång har det kostat ca 1000 att få den reparerad. Den fungerar fortfarande fint för mig. Har du kollat vad det kostar att reparera maskinen?

Men jag kommer också att skaffa en ny maskin för att klara HDV också - troligen HD700E.

Postad

Hej igen!

Max_H

Tack för infon,glömde att tilllägga att allt material filmas i dv-cam. , skall kolla upp vilka som klarar av formatet av dom billiga kamerorna.

Pehrbau

Den åker in på reparation imorgon för 4 gången, men det är dock första gången den käkar dvband. SÅ fort man sätter i bandet är det kört, bandet trasslar sig och sedan börjar det att pipa. Nåja, hoppas att det inte är allt för dyrt att laga den. Det kommer säkert att bli en ny investering i framtiden. Men just nu hoppas jag att den går att laga överhuvudtaget. Tack för alla svaren!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...