Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Och? Om man gör ett ziparkiv behöver varken winrar eller winzip. Varför är ett rar-arkiv bättre än ett zip-arkiv? (Inte vilket program...).

Jag skrev ingenstans vad som var bäst. Däremot de användare som använder winrar har ju även möjlighet att öppna zip-filer.

Postad

Jag ger upp. Jag ville veta varför ett rar-arkiv är bättre än ett zip-arkiv och ni svarar att programmen som tillverkar arkiven har olika knappar och den ena kan öppna den andra.

Därmed drar jag slutsatsen att zip är lika bra som rar tills någon påstår nått annat och kan motivera det.

Postad

En fil på 200 megabyte komprimeras i större utsträckning av RAR än ZIP, vilket gör den förstnämnda mer effektiv. RAR är dock långsammare, proprietär och kräver tredjepartsprogram. ZIP har funnits sedan "tidernas begynnelse" och är numer inbyggd i alla moderna operativsystem.

I det här fallet rör det sig om en fil på några byte, kanske kilobyte i värsta fall, och enda anledningen till att komprimera är att undgå filtrering. Därför är ZIP ett solklart alternativ eftersom storleken inte har någon betydelse (;)). Här är användarvänligheten viktigare. Det är inte värt mödan, varken för kreatören eller användaren, att installera ett program för att lösa en uppgift som kan lösas utan program. Det är som att gå över ån för att hämta vatten.

Det finns inget format som är bäst. I så fall skulle alla använda det. Alla format har näst intill olika användningsområden och licensformer.

Klart nog, gorse?

Postad

Om jag skulle lägga upp filer på min hemsida så skulle jag också lagt in dem i en zip-fil, just p.g.a att alla (i alla fall nästan) redan har program för att öppna filen. Men ändå tycker jag att RAR är bättre.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...