Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Skulle vilja veta var jag hittar mer info eller hur jag går till väga för att visa en flash film på min hemsida? när jag exporterar en swf från AE och visar på hemsidan så finns det ingen play/paus knapp eller volym reglage. det är det jag vill göra. typ som youtube fungerar fast jag vill hosta filmen själv i högre kvalitet m.m.

Peter

Postad

Du måste koda det själv i Flash. Flash (programmet alltså) har färdiga mallar för playern så där är det simpelt att göra det. Är faktiskt osäker på om det går utan flash - men det kan ju finnas ngn "färdig" lösning att ladda ner.

/Max

Postad

Du kan ju göra allt detta som Max H säger med playern i flash. Lite mek, men simpelt om man gjort det en gång.

Jag lägger ut mina filmer i flash 400x300 på hemsidan utan playern som syns. Folk vet oftast hur man högerklickar och ställer in kvalite, spolar tillbaka mm.

Det är ju filmen som ska fokusera tittaren, inget annat grejs. Onödigt.

/nils

Postad

Men den blir så jäkla stor, filen alltså (swf). Trodde de var små? denna blev 12 mb. typ 30 sekunder. I slutet kommer det bli 2 minuter film. 40 mb är ganska mycket?!?!

kolla http://www.peterfilm.se/MI.htm (obs, test. ingen layout eller design bakom något)

Helst hade jag velat ha så att man kan starta filmen med play/stop/volym m.m. Skall man då exportera som .flv ?

Postad
Men den blir så jäkla stor, filen alltså (swf). Trodde de var små? denna blev 12 mb. typ 30 sekunder. I slutet kommer det bli 2 minuter film. 40 mb är ganska mycket?!?!

kolla http://www.peterfilm.se/MI.htm (obs, test. ingen layout eller design bakom något)

Helst hade jag velat ha så att man kan starta filmen med play/stop/volym m.m. Skall man då exportera som .flv ?

Du får la öka komprimeringen om filen blir stor.

Ja, man ska exportera som .flv.

Postad

http://www.jernby.se/prozac.htm

Denna fil är i orginal avi-fil 120mb 40 sekunder 720x576 pix

inlagd i flash komprimerad, 400x300 pix. där blir den 1,2mb

Komprimering i flash..räkna med att dom flesta har bredband, ADSL.

folk med 56k-modem får vänta ett tag. Bl.a jag just nu gett upp för att se din film från landet.

flv är knepigt format, tycker jag. Dom flesta måste ladda ner nytt program på internet, vilket de inte gör.

/nils

Postad

Jernby:

Men min är ju 10 mb för 30 sekunder. Känns stort?

Laddas swf medans det spelas. Alltså de med modem behöver inte vänta till allt är klart. om spelningen kommer ifatt laddningen vad händer då?

Postad

Kör du ut den som SWF blir filen STOR. Alla animationer och annat måste rastreras och hamnar "vid sidan av" (fast fortfarande i SWF: en) som animationer (dvs hela idén med Flash går åt skogen).

För att göra en Flash-sida som blir "liten" av det där slaget är det bästa att göra det i Flash-mjukvaran (grafik och annat blir skarpt och snyggt osv). Då ligger filmen som en FLV (laddas progressivt) och grafiken körs som en SWF-fil "ovanpå". After Effects kan i dagsläget inte göra detta.

Eller så får du köra ut den som en FLV med On2VP6-codec som i dagsläget är den bästa FLV-codecen (You Tube kör Sorenson Spark).

Åtminstone tills imorgon... ;)

/Max

Postad

Peterfilm

När du gör comp i AE sparas väl dina filer i något format. Utgå från dom filerna som sparas i t.ex avi-format. Exportera inget från AE som Max säger.

Sedan vet jag ju inte vilka program du har?

Adobe flash, premiere?

Din film 10mb tar ungefär 30 minuter för mej att ladda upp på min dator. Men jag sitter i mitt hus långt ut i skogen 56k modem, just nu. Bra kanske att veta för andra som tror att hela världen sitter uppkopplad bredband.

Din fil swf ska vara ca 1mb.

/nils

Postad

Nämen, liten fil, bra kvalitet. Håll dej till flash. Hänvisar Max H, dagens inlägg av nya flash. Mina avifiler 100mb blir 1mb swf med komprimering i mellannivå. Spelas medans den laddas kan du inte begära av 56k modem-användare. QT ska du väl inte ge dej in på när det gäller filmer på din webplats. Gammalt. Din länk ovan begär att man ska ladda ner nya QT 7. Sånt hoppar 56k-användare av på och går vidare till annat. Vill du envisas att ha en flashspelare på din sida fixar du till den lätt i flashprogrammet. Det bästa är ju om du har Dreamwiever och flash-programmen från Adobe när du gör hemsidor.

/nils

Postad

Vi måste bara skilja på FLV och SWF.

FLV = Flash Video. Är egentligen precis som en AVI men stöder "endast" 3 codecs: Soresson Spark, On2VP6 och från och med idag h.264. De två förstnämnda har stöd för alpha-kanal. Premiere Pro, After Effects och Flash kan importera ex AVI och QT och sedan exportera dom som FLV-filer. Kvaliteten är densamma eftersom samma kodare används.

SWF = Small Web File/Format. Information om vektorgrafik, knappar och funktioner via scriptspråket Action Script. Genererar du en SWF i Flash kan den alltså innehålla både vektorgrafik, ljud och video. Ibland inbakat och ibland i en separat mapp som sedan SWF-filen "hämtar". Flash playern i tittarens dator "läser" och "dekodar" SWF: en. After Effects kan genrera en SWF men exporten är mycket begränsad och AE måste ofta rastrera alla vektorer till bitmaps - därav att AE's SWF är mycket större än Flash-producerade SWF's.

Mao - vill du ha en interaktiv sida, med grafik, knappar och sådant i, är Flash smart (men du MÅSTE i princip kunna en del actionscript vilket alla (inkl jag själv...;) inte tycker är helt lätt)). Grafiken hanteras ju också separat från video vilket gör att grafiken blir väldig skarp och snygg. Du kan givetvis göra samma grafik och i AE och exportera ut det som en QT, Wmv eller AVI men då blir allt ihopsatt till en enda fil.

/Max

Postad

Ok, tack för en mycket bra genomgång. (pace, göra till förstasidestoff)

Det viktiga var att få reda på att en swf från AE blir större filstorlek än samma swf från Flash. Det visste jag inte. Skall tanka ner RIVA flv encoder och testa.

Jag är som sagt inte ute efter en interaktiv hemsida, uatn en helt vanlig html sida, där en film/media skall visas en en bestämd

-storlek.
Postad

Om jag skaffar Flash 8, kan man importera avi filer och exportera som flash då?

Jag har Macromedia, numera Adobe, Studio MX ,en box. Flash 8 är väl den nya, där du kan importera stora avi-filer och exportera till små swf-filer med god kvalitet.

Kolla boxarna med flera program från Adobe, kan löna sej.

/nils

Postad

Jo, det får bli en mega adobe box snart. Enbart den nya slowmotion i PPro verkar löna sig i timmar räknat. Blir det samma goda kvalitet i PPros egna "nya" slowmotion som med twixtor (om man nu de-interlacar materialet)?

Jagvillhaflash.nu

:)

• 5 veckor senare...
Postad

Hej igen

Alltså jag måste bara få hjälp med en sak.

Jag har en vanlig HTML sida. mitt på den sidan vill jag visa en video (500x400px) filmen är gjord i AE. Det viktiga är att det är en liten fil. Dessutom anser jag att det är snygggt med play/stop/volym kontroll.

Vilket är det bästa alternativet???

Jag har AE/Flash/Dreamweaver.

Jag fattar inte hur jag skall göra i Flash. Kan någon ge mig steg-för-steg. Vore himla schyst. jobbet måste vara klart imorgon.

Postad

hej

om du har gjort en stor filmfil avi i premiere från compfil AE. Exportera inte från AE.

Importera filen i flashprogrammet. Här kan du välja pixelstorlek. sedan exportera som movie, swf-fil. välj komprimering, jag brukar köra mellanläget. Denna fil lägger du ut på nätet ftp, eller vad har.

Dreamviewer-lägg in filen såsom flash. Lägg ut html-filen på nätet.

/nils

ps, så gör jag, du kan ju skicka pm om du behöver mer hjälp

Postad

Okej nils

1 Jag kör ut AE comp 3 minuter som DV AVI (600x400)

2 Sedan använder jag Flash Video encoder (som följde med flash 8) där kör in DV AVI och ut som .flv 600x400 (300 kb/s, 15 frames/sekund audio= 32 kb/s mono då det är en instrumental låt).

Storlek: 9 mb, hyffsad kvalitet

3. Sedan startar jag Dreamweaver och börjar en ny tom HTML och importarar Flsh-video. Här kan jag ställa in storlek (samma: 600x400) samt ett lämligt skins.

Resultat: Som jag vill ha det

Tack. MEN anser du att filen blev stor (som jag tycker att den blev)? Jag kommer testa 200 kb/s och kolla kvaliteten.

1. kan man åstadkomma samma med swf (alltså med skins reglage play/paus/volym) och få en mindre fil? Gör jag i så fall det genom flash huvudprogram och inte video encoder?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...