Wilhelm_Fink Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Jag har en ovana att göra väldigt långa produktioner som i slutändan hamnar på DVD. Det är mest beställningsjobb och dokumenteringar av olika evenemang. Ett problem har alltid varit att kvalitén blir lidande i DVD-komprimeringen. Längden är ofta närmare 3 timmar. Så min tanke är då, hur är det med dual layer? Visst, det går in dubbelt så mycke data och det blir således en mindre komprimering. Men hur är det när den vanliga användaren sätter i den i sin DVD-spelare? Är det några problem att spela upp Dual-layer dvder i en vanlig, inte helt ny, dvdspelare? 0 Citera
00Bengtsson Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Det kan hända att det blir störningar i filmen då den byter lager, men inget jag har märkt av. Det brukar stå ett varningsmeddelande på hyrfilmer i dual-layer på att sådant kan inträffa. 0 Citera
Wilhelm_Fink Postad 20 augusti 2007 Författare Postad 20 augusti 2007 Okej! Men har äldre DVD-spelare problem med att läsa brända dual-DVD:er? 0 Citera
arvid Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Det borde inte vara nåt problem med nån spelare alls. Men varför gör du så låååånga filmer? Finns det nån som orkar se dom? 0 Citera
Wilhelm_Fink Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Det är beställningsjobb så det är väl kunden som orkar se dom antar jag... =) Jag får köpa dual-layer skivor och testa lite då! 0 Citera
video_sync Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Pressning har sedan ett bra tag tillbaka alltid varit på DVD-9. Använder du sedan dig utav ett bra DVD-A program med bra debugger (till ex. Sonic Scenarist) så lär du garanterat att få en till stor del fläckri DVD. 0 Citera
ronnylov Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Brända dual layer skivor kan vara problematiska, särkilt när det gäller läsning av det andra lagret. Se till att du använder skivor av god kvalitet (Verbatim brukar göra bra skivor t.ex.). Måste filmen ligga på en skiva förresten? Går den att dela upp på två skivor så kan du använda singel layer istället. 0 Citera
Wilhelm_Fink Postad 25 augusti 2007 Författare Postad 25 augusti 2007 Jag har kikat på dessa skivor http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=414 Sen är det klart att det går att dela upp filmen men det blir lite -90 när man skriver "sätt i skiva 2". =) Jag har gjort så på en del produktioner men tycker det är proffsigare om det ligger på en skiva. Men då gäller det ju att folk ska kunna kolla på den hemma på vanliga DVD-spelare. Annars är det inte proffsigt alls! Sen är jag inte intresserad av pressade skivor då det är en annan teknik, det gäller brända dual-layer skivor och dess kompabilitet med vanliga DVDspelare. Jag använder encore cs3 till dvdproduktionen. 0 Citera
ronnylov Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 När speltiden börjar gå uppemot 3 timmar och det nödvändigtvis måste ligga på en enda DVD-skiva kan man överväga att köra med lägre DVD-upplösning på en single-layer skiva. Visserligen är lägre upplösning sämre men å andra sidan minskar komprimeringsstörningarna i bilden. Alltså det jag då menar är att man komprimerar till 352x576 istället för 720x576 och då kan man klämma in uppemot 4 timmar på en single-layer skiva med skaplig kvalitet. 352x576 är alltså en upplösning som är tillåten enligt DVD-standarden. Nu är förstås låg upplösning också lite oproffsigt men om dina filmer inte är alltför detaljrika så kanske man inte märker skillnaden så mycket, särskilt då bitraten går neråt 3 mbit/s så som det gör med single layer DVD och en speltid på 3 timmar. Detta tricket brukar en del TV-distibutörer använda för att få in fler kanaler inom samma bandbredd. Exempelvis filmerna på pay-per-view från Comhem kör 352x576 upplösning (eller har i alla fall gjort detta tidigare) och en bitrate på ca 3 Mbit/s. Ett annat trick är att köra letterbox istället för anamorfisk widescreen eftersom det blir färre pixlar i bilden med aktivt innehåll (det behövs inte så mycket data för att återskapa svarta fält i bilden och därmed blir det mera över till själva film-pixlarna). Detta ger åtierigen lägre upplösning men vid långa speltider är detta en kompromiss som kan vara värd at testa för att kompensera för den lägre bitraten i komprimeringen. 0 Citera
Ubbe Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 Jag har också en fråga : behövs speciella brännare till dual layer eller klarar alla standard-dvd-brännare detta? 0 Citera
video_sync Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 Jag har också en fråga : behövs speciella brännare till dual layer eller klarar alla standard-dvd-brännare detta? Det kräver att du har en DL+/- brännare, dagens moderna brännare klarar att bränna DL skivor. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.