Rasty Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Har funderat ett tag och kommit fram till att prova på att skriva ett manus. Den handlar om en helt vanlig man i 34-årsåldern som lever ett singelliv. Han har jobbat som taxichaufför i över fem år och det är ett väldigt tröttsamt jobb för honom. En kall blåsig morgon reser han sig ur sängen, fixar till sig lite och går till jobbet. Vad han inte inser är att han snart kommer bli inblandad i ett rån och allt som tänkas kan bryta mot lagen. Och som om det inte var nog med det så är rånare och brottslingar ute efter honom och han gör allt som krävs för att klara sig undan med skinnet. Har tänkt ut början några dagar nu. Funderar på att ha det som följande: Man får se en biljakt med den här taxichauffören som blir jagad av rånare. Han lyckas komma undkomma de efter en kort biljakt. Han slinker in på en bakväg och kör mot järnvägsspår. Ställer bilen mitt på järnvägsspåret och väntar in tåget. Därefter kommer en text med "tre dagar tidigare" så att man förstår varför han blir så desperat att han försöker ta livet av sig. Jag lyckas inte komma på ett bra sätt för honom att bli inblandad i ett rån. Kanske att han plockar upp en person bärandes på en sportbag. Personen är helt lugn och man kan inte tro att han har begått ett brott. Kanske inte det bästa men ni har säkert några förslag på hur han blir inblandad i olycka och elände? 0 Citera
Team_fagott Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Kul att du hittade hit! Vi är till för att hjälpa dig! Kolla gärna i filmskolan också (flikarna längst upp på sidan) 0 Citera
gorse Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Allteftersom jag läst om manusskrivande och berättelser i allmänhet och berättelser för film har jag kommit fram till att: *Hitta på kärnkonflikten först. Typ; hitta bomben innan den smäller. *Sy upp grundhandlingen i enkel röd tråd. En början, mitt, och ett slut. *Disponera grundhandlingen så att rätt saker fördelar sig på rätt ställen i filmen. *Försäkra dig att figurerna i berättelsen har tydliga roller, typ "den gode, den onde (och den fule)" *Nu kan man skissa på formen av filmen. Sätt igång och skriv. Det du skriver i inlägget är en massa fräcka inspirationstankar som man kvickt får skriva ner så man inte glömmer dem, men det duger inte till en hel film. Om man först skriver manus av de ideer man har i huvudet och sen försöker pressa in en handling på detta, så brukar det bli ganska trist film i slutändan. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.