Gå till innehåll

Skillnaden mellan Premiere Elements och Premiere Pro?


carbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har både Adobe Premiere Elements och Adobe Premiere Pro. Elements har jag haft i några år och Pro är ganska nyinskaffat. Dock blir jag väldigt besviken när jag startar Premiere Pro eftersom att allt nästan är likadant förutom att knapparna sitter på lite olika ställen. Dessutom kan man inte bränna DVD i programmet, för då måste man skaffa sig Adobe Encore. Premiere Elements kostade knappt 1000 SEK och Pro kostade drygt 7000 SEK (om jag minns rätt) och skillnaden är knapp.

 

Vad är egentligen den stora förbättringen mellan Premiere Elements och Premiere Pro?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan visst bränna DVD direkt i Premiere Pro. Tror det blev möjligt först i Premiere 2.0

Har bara testat elements någon gång, och det jag märkte var att man kände sig mer "låst" efter att suttit i pro.

Tex hade jag en psd-fil med flera lager. Elements kunde inte öppna lagrerna för sig. Så jag fick spara varje lager som en egen psd-fil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock blir jag väldigt besviken när jag startar Premiere Pro eftersom att allt nästan är likadant förutom att knapparna sitter på lite olika ställen.

Prova innan köp istället för att köpa först och testa sedan. :)

 

Dessutom kan man inte bränna DVD i programmet, för då måste man skaffa sig Adobe Encore.

Vilken version har du? Att bränna DVD utan att ha Encore går i Premiere Pro 1.0/1.5/1.5.1 samt 2.0.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker inte uttala mig angående fildelning, men jag har faktiskt inte skrivit någonstans att jag har köpt programmet. ;)

O.k, men meningarna "Jag har både Adobe Premiere Elements och Adobe Premiere Pro." samt "Premiere Elements kostade knappt 1000 SEK och Pro kostade drygt 7000 SEK (om jag minns rätt)...", speciellt ordet kostade istället för kostar tyckte iaf jag var ganska glasklara. Kostade brukar användas när man köpt något och kostar innan man köper men kan givetvis användas på det sätt du skriver utan att det är fel.

 

Men din låga ålder samt priserna fick mig att tro annorlunda, och du verkade tolka min förra post alldeles korrekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

För många för att hålla reda på ;) . Men dom här kommer jag på nu:

 

PPro har stöd för fler filformat.

PPro har source och program view.

PPro (CS3) kan ha flera bins öppna samtidigt.

PPro har stöd för flera timelines i samma projekt.

PPro (CS3) har variabel slow motion.

PPro har många fler effekter och filter för bla bättre färgkorr.

PPro stöder en massa olika hårdvaror för SDI, HDSDI mfl.

PPro har 8/10 bitars stöd med effektberäkningen i 32 bit.

PPro kan skicka timelines till After Effects (och tvärtom om du har Production Studio).

PPro har ljud som mono, stereo eller 5.1.

PPro har project trimmer.

 

Finns säkert ännu fler saker som jag inte kommer på nu. Att det blir bättre filmer i PPro är därmed inte sagt - Elements räcker långt. Och sen kan iofs Elements öppna VOB-filer vilket inte PPro kan :).

 

Och så har "min" Elements en annan mycket användbar grej som inte PPro har... ;) :(

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Och så har "min" Elements en annan mycket användbar grej som inte PPro har... ;) :(

/Max

Nu blir man nyfiken. Ny version på G?

Har själv "bara" elements, tycker PPro är lite dyr för mina hobbyfilmer. Men jag saknar några funktioner PPro har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Jag tänker inte uttala mig angående fildelning, men jag har faktiskt inte skrivit någonstans att jag har köpt programmet. ;)

om du inte har köpt programmet men ändå har det så måste väl den enda anledningen att du har det vara att du har Piratkopierat premiere pro.

 

(sorry att det tog två månader att jag skrev det men jag var tvungen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...