Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nja... tänkte för att spara diskutrymme. Fast HDV & DV intankat via firewire ger ju ändå samma diskåtgång så på det sättet borde man väl "bara" spara resurserna vid filter etc. Fast det är ju i och för sig alltid något...

Postad

sålänge du har samma tidskod är det lugnt. om du kan ställa ner kvaliteten på det du tankar in i ppro vet jag dock inte.

har själv gjort tidigare att ja haft master på digibeta men kört över till dv för att kunna sitta hemma o klippa. sen tar man med projektet till annat ställe med digibandare o batchar om allt.

Postad

Nope, det går inte annat än om du har ett capturekort som stöder ngn annan kompressionsmetod.

Å andra sidan... en 400Gb S-ATA disk för nästan 30 timmar kostar 850:- på Komplett (bara ett exempel). Jag skulle aldrig orka hålla på med ombatchning i det läget...

/Max

Postad

ja ny hd helt klart. då det gäller film så rekommenderar jag extern för det är skönt o kunna ta med sig överallt eftersom det kan va bökigt med så stora filer o projekt.

Postad
ja ny hd helt klart. då det gäller film så rekommenderar jag extern för det är skönt o kunna ta med sig överallt eftersom det kan va bökigt med så stora filer o projekt.

ja och nej, mycket segare att läsa och skriva ifrån. Men Bärbar för lager och intern för rdigering och program.

En 500gb kostar 1000kr, 2kr gb. Det är billigare med extärna nu en vad de är med vanliga, eller samma pris typ.

Postad

mm jag valde extern för att kunna hantera stora filer och projekt smidigt om jag skulle flytta mellan olika datorer eller program. Sitter oftast hemma o klipper hemma sen sticker jag nån annanstans där det finns ordentlig monitor och fcp och färgkorrigerar.

största nackdelen med bärbar är att dom är hyffsat känsliga för stötar och så. man får verkligen se till att den står bra och inte på nån kant och att inte kablar hänger nånstans så folk kan snubbla eller man kan råka dra ner disken på foten. en ordentlig väska är att rekommendera (typ, kameraväska från expert eller nåt funkar finfint).

• 1 månad senare...
Postad

Jaha, jag tror jag omformulerar frågan. Problemet (som jag har det nu) är inte diskåtgången utan mer att datorn börjar "lagga" när jag lägger på filter och liknande på det klippta materialet. Finns det någon bättre lösning än att helt enkelt vara tvungen att rendera ut klippen för att ersätta den nya sekvensen med de andra när filterna ska på (och i slutet ersätta tillbaka med de det var från början...)?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...