JoeyJRP Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Hej, har lite frågor ang, nattfilmning. Vi ska spela in en musikvideo på natten, eller tja, den skall vara mrk och dyster med mörka hemska träd. Är det någon som har tips ang detta? Kan man spela in på dagen och efterredigera så det blir "mörkt" eller på nattetid, vilket ljus bör man tänka på? Tacksam för svar. 0 Citera
MovieMaker Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Bäst resultat blir det att filma på dagen och i postproduction redigera det till "natt". Har själv ingen erfarenhet av att göra detta men det blir i slutändan lätt bäst. Enligt vad jag hört, inte alltför svårt att göra med After Effects om man hanterar det programmet bra... 0 Citera
Delta one Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Det är nog inte så svårt vad man än har för program, det är ju bara att sänka ljuskontrasten så blir ju bilden mörkare. 0 Citera
JoeyJRP Postad 6 augusti 2007 Författare Postad 6 augusti 2007 Tanken var att det ska vara mörka "skuggor" bland träden som skapas med strålkastare el dyligt. det kanske blir svårt att göra det på dagtid även om man säker kontrasten eller ljus styrkan efteråt? 0 Citera
louis cyphre Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 För skuggor finns det inte på dagen? Fundera vad du tycker passar bäst till filmen. Är det mitt ute i skogen och ska vara upplyst av månen tycker jag personligen att "dag för natt" ser bäst ut. Ljussatt på natten, om du inte har råd att hyra några större lampor, fungerar bäst med practicals. 0 Citera
16kolon9 Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Det är nog inte så svårt vad man än har för program, det är ju bara att sänka ljuskontrasten så blir ju bilden mörkare. Kontrast är skillnad mellan högdager och slagskugga. Kontrast han uppnås på två sätt; antingen via belysning eller via reflektion. Med belysningskontrast kan högdager få en faktor mer ljus än slagskugga. Med reflektionskontrast reflekterar en blank spegel mer än svart sammet. Motivets kontrast är en funktion av belysningskontrast multiplicerar med reflektionskontrast. Vad menar du med ljuskontrast? En del tankar på vägen om du menar motivets kontrast. Om du vill behålla slagskuggan men kapa högdagrar kan du alltid underexponera. Du förskjuter då exponering så att större partier hamnar i slagskugga där du inte ser något och tar bort högdager. Det andra sättet är att belysa slagskuggan för att minska motivets kontrastomfång. Du kan alltid sätta på softfilter vid inspelning för att minska motivets kontrastomfång. Du kan minska exponeringen med neutrala gråfilter ND1 eller annan styrka. På det sättet kan du öppna bländaren och minska objektivets inneboende kontrast. Kvar har du problemet med färgtonen och skarpa skuggor. Nattens lilla ljus från himmel eller måne saknar det mesta i röda spektrat. Bilderna blir blågrå. Sedan får du endast kraftiga skuggor när månen är på fyllan och reflekterar för fullt. Annars är ljuset då dunkelt och mörkt. Sitt ute i natt och studera skymmning och kväll så att du ser hur ting ändrar sig. Kollegerna innan har nog mest rätt, att du spelar in på dagen, en molning dag, och sedan jobbar i post för att hitta stilen. 0 Citera
JoeyJRP Postad 7 augusti 2007 Författare Postad 7 augusti 2007 Har provat en kort sekvens inatt med väldigt simpel belysning. Tanken är inte att vi ska skapa skuggor bland träden utan att strålkastarna skall rikta sig på karaktärerna i filmen till och från så att de liksom försvinner in i mörkret lite då och då. Det tror jag kanske kan bli svårt att få till på dagen. (OBS, jag har väldigt lite kunskap om after effects så den sortens efterbehandling är inte aktuell i nuläget) Dessutom skall jag remova alla färger utom rött från filmen så att den går i grånyans men allt rött förblir rött. + ett mörkare filter så den ser lite grumlig ut och "sleten". Har med kvällens filmning lyckas åstakomma liknande effekter, fast dock med kasst resultat då jag hade en starkare ficklampa och en vanlig hemma dv kamera. Men Det lutar ju åt nattfilmning för jag har inte fått något liknande resultat dagtid. Klurigt det här.. .. måste vara en budgetfråga.. 0 Citera
Arclight Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Andrew Kramer har en väldigt bra tutorial för detta ändamål och förklarar även om vad du ska tänka på när du filmar för "Day To Night" scener: http://www.videocopilot.net/tutorials.html Tutorial nr. 44 0 Citera
megawatti Postad 22 augusti 2007 Postad 22 augusti 2007 Bästa är, de nämer han även i den där tutornalen. Att filma då de är, eller börjar bli mörkt, hels ska solen inte synas, alltså en molning dag. Då faller skuggerna percis som de ska, och de är bara att sänka ljuset lite 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.