joliam Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 Hejsan voodoofolk! (dockor med nålar i, går att hitta i indien och sånt) Jag sitter här och kollar på tradera, blocket etc. och letar efter objektiv till adaptorer som letus35. Under beskrivningen av en letus står det "..Choose between 58mm and 72mm thead size - No charge..." och jag antar att det har med storleken på objektivet att göra? Jag vet en snubbe som skaffade sig en letus35 flip (58mm and 72mm) men använde canon FD 50mm 1.4. Hur kommer detta sig? är dessa mm torleken på ett objektiv? Jag såg ett teleobjektiv som var på 200mm så det känns troligt att det har med längden att göra och inte ringen, om i så fall, hur vet man vad man ska köpa till sin adapter om man vill plocka hem ett objektiv? Tack Jonas 0 Citera
jbergman Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 Under beskrivningen av en letus står det "..Choose between 58mm and 72mm thead size - No charge..." och jag antar att det har med storleken på objektivet att göra? Nej, det har med filtergängan på kameran att göra. Jag vet en snubbe som skaffade sig en letus35 flip (58mm and 72mm) men använde canon FD 50mm 1.4. Hur kommer detta sig? Olika mått. Att objektivet är på 50 mm betyder att brännvidden är 50 mm, och har inget med fattningen att göra. hur vet man vad man ska köpa till sin adapter om man vill plocka hem ett objektiv? Det finns säkerligen angivet någonstans. Exempelvis som Canon FD, Nikon Blabla etc. /Jakob 0 Citera
joliam Postad 30 juli 2007 Författare Postad 30 juli 2007 Nej, det har med filtergängan på kameran att göra. Ja precis, storleken för att objektivet ska kunna passa. Annars måste man väl ha "step down ring"? eller up för den delen. tack ska du ha dock! 0 Citera
jbergman Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 Ja precis, storleken för att objektivet ska kunna passa. Nej, storleken för att adaptern skall passa på kameran. Det har inget med objektivet att göra. /Jakob 0 Citera
joliam Postad 30 juli 2007 Författare Postad 30 juli 2007 Nej, storleken för att adaptern skall passa på kameran. Det har inget med objektivet att göra. /Jakob alright alright (ny världöppnas) tack du! 0 Citera
joliam Postad 31 juli 2007 Författare Postad 31 juli 2007 Vilken kamera använder du? inte en enda änsålänge. jag läser på som fan för att snart kunna börja "bygga" något att filma med. Kollar bland kameror, adaptorer och objektiv. 0 Citera
Tomtebo Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 okej, Men som sagt. Letus har ju två olika "threads" Ju större kamera du har dessuto större treads ska du ha, Om du hade en hv20 eller liknande så skulle du kört med den minsta "treaden" och sedan skaffa några stepdown ringar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.