Jump to content

Rättigheter för medverkande i radio- och TV-reportage

Pace

Recommended Posts

Vi har fått in en fråga till Frågepanelen för ett tag sedan som jag verkligen inte hittar svar på. Jag har försökt att prata med SVTs juridiska avdelning men de vägrar ge svar åt andra än sina egna redaktioner. Lite dåligt tycker jag.

Till frågan:

Personen som ställde frågan har gjort ett video- och ett radioreportage på sin filmutbildning. De medverkande fick veta att det var i studiesyfte, men nu vill personen sända det till TV och radio och frågan är om detta är tillåtet utan att fråga de medverkande?

Jag vet hur det ligger till med spelfilm, men inte reportage som detta. Någon som sitter inne med lite information om detta?

Observera att jag inte vet... men det borde inte vara några problem tycker jag. Tänk t.ex. på repotage filmade med dold kamera och t.ex. det här crap-programmet på 4:an där de drev med Robinsson Emma. Även att hon och andra inte ville att det skulle sändas, så sändes programmet. De medverkande hade alltså inte något att säga till om.

På allmän plats får man ju filma/fota vem man vill och visa i tv/tidningar eller vad man önskar, så länge de inte handlar om reklam. Det känns som det är lite samma sak med nyhetsrepotage och repotage i allmänhet.

Men som sagt... jag vet inte :).

• 2 months later...