Pace Posted November 2, 2002 Share Posted November 2, 2002 Vi har fått in en fråga till Frågepanelen för ett tag sedan som jag verkligen inte hittar svar på. Jag har försökt att prata med SVTs juridiska avdelning men de vägrar ge svar åt andra än sina egna redaktioner. Lite dåligt tycker jag. Till frågan: Personen som ställde frågan har gjort ett video- och ett radioreportage på sin filmutbildning. De medverkande fick veta att det var i studiesyfte, men nu vill personen sända det till TV och radio och frågan är om detta är tillåtet utan att fråga de medverkande? Jag vet hur det ligger till med spelfilm, men inte reportage som detta. Någon som sitter inne med lite information om detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik sandén Posted November 5, 2002 Share Posted November 5, 2002 Observera att jag inte vet... men det borde inte vara några problem tycker jag. Tänk t.ex. på repotage filmade med dold kamera och t.ex. det här crap-programmet på 4:an där de drev med Robinsson Emma. Även att hon och andra inte ville att det skulle sändas, så sändes programmet. De medverkande hade alltså inte något att säga till om. På allmän plats får man ju filma/fota vem man vill och visa i tv/tidningar eller vad man önskar, så länge de inte handlar om reklam. Det känns som det är lite samma sak med nyhetsrepotage och repotage i allmänhet. Men som sagt... jag vet inte :). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted February 5, 2003 Share Posted February 5, 2003 "Ursäkta röran vi bygger om" hette det och det fick ju v'äldigt mycket kritik efter det programmet.....men det kanske är bra när det står om det i tidningen och sånt....jag menar då borde det ju vara fler som tittar på det!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted February 5, 2003 Share Posted February 5, 2003 Ursäkta röran var inget bra för varken mänskilgheten eller Sverige. Synd att så stor kritik i media leder till höga tittarsiffror. Pace: Vad gäller för film? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 jo...det var ju desamma med Blair witch project som sa att hela berättelsen var verklighetsbaserad.....så det blev ju helt plötsligt så intressant, men sen kom det ju fram att det inte var en san berättelse, då var det väll inte så kul längre kanske 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 Var det inte BWP:s föregångare som hade sådana rykten runt sig? Att det till och med var det riktiga bildmaterialet som hade använts? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 vilken är föregångaren då?... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 Bläsch... kommer inte ihåg. Någon som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 jo men iallafall det där med att det var samma bildmaterial och det har jag också hört talas om... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluten_cell_nr13 Posted February 7, 2003 Share Posted February 7, 2003 För att komma tillbaka till utgångsämnet: Pace, du sa att du visste hur det låg till för spelfilm. Berätta är du snäll! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted February 7, 2003 Author Share Posted February 7, 2003 sluten_cell_nr13: Det gäller en privat film, vilket jag inte har en aning om vad det kan vara. När det gäller spelfilm så krävs det tillåtelse för att den ska visas någon annanstans än avtalat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts