Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hade farmor på besök på landstället för ett par dagar sedan. Filmade en del med min HV20 (i 1080i). Det totala råmaterialet blev ca 60 min, vilket efter lite klippande i Premiere reducerades ner till ca 42 min. Det kanske handlar om 20-25 klipp som ligger på timelinen. De flesta färgkorrigerade med "fast color corrector" och några av dem har även en "brightness & contrast". Samtliga har "fieldskit deinterlacing". Ingen av ljudklippen innehåller några effekter.

Sedan skulle jag exportera filmen och det var här problemen uppstod; jag började med att försöka exportera till "movie". Sorenson Video 3 med begränsad birate till 1000kbps. Pixelaspekt 1.0 med upplösningen 1280x720. Men vid 0,62 % stannar renderingen. Det kommer inte upp något felmeddelande - tvärtom, renderingsrutan är fortfarande kvar och skulle det inte vara för att %-antalet är oförändrat skulle man kunna tro att den fortfarande jobbade. Att den har stannat går (även) att bekräfta i utforskaren där man ser att "senast ändrad"-tiden är oförändrad sen procentantalet stannade.

Jag testar andra inställningar; högre bitrate, obegränsad bitrate, H.264-komprimering istället, olika inställningar där. Men samma sak händer igen. Exporteringen stannar vid ca 0,10-1,50 %

Jag testar att öppna PPro-projektet i After Effects och exportera där istället. Samma sak händer nu också; under 2 % så stannar exporteringen upp. Vidare testar jag att skapa en helt ny sequence, i Premiere, och lägga den första sequencen (med alla klipp) på den andra sequencens timeline, utan framgång. Slutligen testar jag att ta bort deinterlacingen från alla klipp i den första sequencen och istället lägga på det på hela klippet i den andra sequencen. Till en början såg det ut att funka, men efter 6,59 % stannade det upp igen.

En teori skulle kunna vara att datorn helt enkelt inte är tillräckligt kraftfull - även om jag inte tror så är fallet. Processor Pentium 3.20 GHz, 3.50 GB RAM. Grafikkortet vet jag tyvärr inte, men det borde nog inte spela någon roll i det här sammanhanget. Inget annat program igång samtidigt samt hyfsat stort utrymme kvar på hårddisken.

Väldigt tacksam för hjälp,

Postad

umm.. har inte testat det.. Menar du som okomprimerat då? I så fall kommer det ta otroligt stort diskutrymme, och om man inte kör som okomprimerat så försämras ju kvalitén. :(

Postad

Generellt kan man säga att datorer stannar vid minnesproblem. Det fungerar i princip så här.

1. CPU skriver till en minnesadress, i register, primärminne, sekundärminne, RAM, eller hårddisk.

2. CPU söker upp samma minnesadress för att läsa minnet. Det finns inget att läsa på minnesadressen.

3. CPU envisas med att vänta på att det finns läsvärt på utpekade minnesadress.

4. Användaren väntar och väntar, väntar, väntar... och väntar... och skriver inlägg på....

5. Användaren installerar om till tidigast kända stabila version.

6. Användaren stänger av automatisk uppdatering av OS och program.

Du kan även få problem vid programmering när du inte har ECC-minnen vid kompilering. Minneschippet lämnar helt enkelt tillbaka fel bit och det uppträder slumpmässigt och visar tydliga tecken på att vara månfasberoende. Eftersom vi nyligen hade fullmåne kan ditt problem kanske härledas till månfasen....

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...