Cedea Postad 3 juni 2004 Postad 3 juni 2004 Skrev ett 30-sidigt filmmanus baserat på George Lucas' "Star Wars" universum. Läs det och säg vad ni tycker om det. Orsaken till att det aldrig blev filmat, var att min sw-älskande digital video-lärare slutade under sommarlovet (vi skulle börja filma på hösten). ps. om ni undrar varför jediriddarnas dialog är på svenska, är det för att det ska fungera som ett slags alien-språk som bara de två kan prata.Manusskript.doc 0 Citera
Cedea Postad 5 juni 2004 Författare Postad 5 juni 2004 Hur kommer dig sig att andra inlägg har fått massor av svar, och jag har inte fått ett enda. Hittar ni inte manuset eller`eller är ni för jävla lata för attorka läsa igen om mitt manus, som faktiskt bara en tredjedel ett riktigt manus. Läs och bedöm! //En smått besviken Anton 0 Citera
orange Postad 6 juni 2004 Postad 6 juni 2004 Jag har inte tid att läsa allt, men vad jag kan säga såhär långt är att jag tycker inte den svenska konversionen passar, den borde vara på engelska också. Annars är det en bra story :) 0 Citera
Wallin Postad 6 juni 2004 Postad 6 juni 2004 För att inte behöva låta dig vänta på min kommentar så inleder jag med: mycket bra! Du har verkligen lyckats fånga den äkta Lucas-känslan i dialogerna! På tal om Jedi-språket så kan det ju iochförsig vara roligt att få vårat fina språk representerat i en sådan storfilm, och då har du ju redan alla parametrarna klara för att skriva dialoger och behöver inte tänka ut logiska system för sammanhängande konversationer. Det finns nog svenska skådespelare som skulle ställa upp på att spela Nym-Gor och Aieleen. Peace// Jakob 0 Citera
Wallin Postad 11 juni 2004 Postad 11 juni 2004 Bra skrivet, du gör få stavfel och historien flyter på som den brukar i Lucas filmer. Slutet är nog det bästa ;) 0 Citera
Wallin Postad 11 juni 2004 Postad 11 juni 2004 Det kan tyckas att mitt svar är väldigt blygsamt med tanke på hur långt manuset är, men om du vill ha en djupare analys så får du kontakta mig senare. Auf wiedersehen// Jakob 0 Citera
e93mw Postad 12 juni 2004 Postad 12 juni 2004 Först och främst vill jag gratulera till ett välskrivet manus. Jag ska försöka ge lite feedback på det utifrån en 30-årig Star Wars-freaks sätt att se på det hela! :-) Du lyckas få till en bra Star Wars-atmosfär bl a genom slänga-käft-dialog, Rice som comic relief och den typiska Star Wars-svulstigheten. Det finns dock ett par detaljer som jag tycker drar ner litegrann: - karaktärerna uppträder ibland på gränsen till blodtörstigt. Speciellt Rice som vid ett tillfälle skjuter en för tillfället obeväpnad officer som säkert kunnat passiviseras på ett mera fredligt sätt. Även Aieleen verkar flörta med kraftens mörka sida genom repliken "Deal with them" när han beordrar Nym-gon att ta kål på tre vakter. - dialogen är snabb och fyndig men ibland används ord som inte känns så Star Wars:iga, t ex "cool" som används flitigt av Rice. I början av manuskriptet anger någon tiden med "1200 hours" vilket känns lite för militäriskt. - manuskriptet känns lite för pratigt ibland. En del av dialogen kan du säkert förmedla till publiken rent visuellt. T ex så skulle Aieleen kunna få Rice att sluta trumma med händerna (sid 12) bara genom att ge honom en blick. Av ren nyfikenhet: kommer manuset att bli film i framtiden? Hur många kommer att arbeta med filmen? Det känns som ett rätt mastigt projekt men det går säkert att dra iland med en skopa envishet. Lycka till! 0 Citera
Cedea Postad 12 juni 2004 Författare Postad 12 juni 2004 Till e93mw: Tack för det fina berömmet. Blev faktiskt riktigt nöjd med manuset, förutom de saker du nämde faktiskt. Detaljer som jag tänkt på själv väldigt mycket sedan jag skrev det. De skulle inte vara blodtörstiga, förutom Maleia, som självklart vill hämnas sin fängslare, och glömt vissa delar av Jedi-koden angående hämnd och aggressivt beteende. Gillar inte att Rice säger "cool" hela tiden, men jag känner att det inte finns nåt riktigt Star Wars-aktigt ord som passar, och som ger samma känsla av at han är ung och utseendefixerad. Ja, du skulle ha blivit producerat. Men min lärare (på en media och filmskola) slutade under sommarlovet (han var sw-freak), och nya läraren var riktigt hatiskt till det och slöade ner allt. Skulle varit kul att arbeta med det även idag, men känner att det skulle varit för tungt eftersom jag inte är lika sw-biten i dagens läge. Koncentrerar mig på ett annat filmmanus, som är mer svenskt och komediskt, och samhällskritisk. Och min pjäs "Post-IT" förstås. Anton Nilsson Manusregissör 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.