mzreklam Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Jag filmar med en Sony Z1 kamera som duger till det mesta men när jag filmar greenscreen är det si och så tycker jag även att jag har bra program till red. Vilken kamera och format är egentligen bästa att filma med för att göra dessa greenscreensscener. HDV kör jag nu , är det bättre om jag har en kamera hdv som sparar på hårdisk istället för band, blir det mindre komprimering då eller? Måste jag hyra annan kamera för att få bra bilder som går att plocka bort det gröna på? Vilket format (ej för dyrt som hdcam etc. 0 Citera
Team_fagott Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 band= okomprimetat Hårdisk=komprimerat =Kör på band. 0 Citera
mzreklam Postad 24 juli 2007 Författare Postad 24 juli 2007 band= okomprimetat Hårdisk=komprimerat =Kör på band. Jag kan ju inte filma okomprimerat med Sony Z1 vad jag vet 0 Citera
megawatti Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Hårdisk har en långsamare förmåga att fånga upp data. Tex ett dvband får in 13gb data på 60minuter. Medans en hdd måste komprimera ner osv osv, de är byggda på de sättet. Sen komprimera dv-formatet minst på den gröna skalan, därför är just greenscreen bäst. De fagott menar är att de är större förloring via HDD en vad de är via band. Sen ifall hdd kameran har bättre delar i sig det är ju en annan sak, men de har du inte nämt något om. 0 Citera
16kolon9 Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Jag filmar med en Sony Z1 kamera som duger till det mesta men när jag filmar greenscreen är det si och så .... Din fråga består av två delar. Del ett handlar om vad du skickar till lagringsmedia. Med HDV på Sony Z1 spelar du in en form av interlaced-video som snickras ihop till något som liknar 25 bilder per sekund i cine-mode. Jag har inte algoritmen kristallklar för mig eftersom jag valt att inte spela in på HDV redan för några år sedan. Det finns med andra ord risk för att du inte får 25 rena bilder att jobba med. Du kanske har ställt in "Detail" för att få skarpare bilder... stäng av det. I nästa steg komprimeras bilden till MPEG2 i långa Groups Of Pictures (GOP) jag tror att det är en referensruta och 12 intermediate-rutor. Detta gör att du istället för 25 bilder per sekund har två (2) bilder per sekund. När du tankar in MPEG2-strömmen från kameran kan du tex välja att konvertera upp den till DVCPRO100 i FCP direkt och redigera i det uppkonverterade formatet. Eftersom HDV-formatet från början är gjort för nyheter och bröllopsfilmer har det fördelar med sig - och nackdelar. HDV-formatet passar för många tillfällen men Chromakey mot grön bakgrund är nog inte ett av dessa tillfällen. Du kan göra det lättare för dig med att använda ett filter från Formatt http://formatt.co.uk/glass-filters/procomp-blue-or-green-screen/glass-filters.aspx Men filtret passar inte på asiatiska hudfärger. Det är möjligt att det har skett en ändring av färgton de senaste åren så att asiater inte missfärgas. Men för bleka nordbor fungerar det genom att separera motiv från bakgrund med bättre kantteckning som resultat. Den andra delen av frågan berör bandbredd på olika format och vilka medier som klarar av dem. Normalt klarar band 8-bitar upplösning för till exempel digiBeta-band, och de är komrimerade. Datorer kan spara 8 och 10 bitars upplösning på okomprimerad videosignal. Med DV-codec på några MB per sekund är det inga problem ens med flera parallella strömmar i en dator. Läs mer om bandbredd här http://www.merging.com/vcube/Pages/Help/Video_Basis.html Slutligen klarar hårddiskar mer än väl att hantera videoformaten som finns omkomprimerade. Jag har spelat in 8-bitars okomprimerad SD-signal på vanlig Firewire400. Felet ligger med andra ord inte i hårddisk eller redigering utan det format du matar redigeringen med... 0 Citera
mzreklam Postad 25 juli 2007 Författare Postad 25 juli 2007 Din fråga består av två delar. Del ett handlar om vad du skickar till lagringsmedia. Med HDV på Sony Z1 spelar du in en form av interlaced-video som snickras ihop till något som liknar 25 bilder per sekund i cine-mode. Jag har inte algoritmen kristallklar för mig eftersom jag valt att inte spela in på HDV redan för några år sedan. Det finns med andra ord risk för att du inte får 25 rena bilder att jobba med. Du kanske har ställt in "Detail" för att få skarpare bilder... stäng av det. I nästa steg komprimeras bilden till MPEG2 i långa Groups Of Pictures (GOP) jag tror att det är en referensruta och 12 intermediate-rutor. Detta gör att du istället för 25 bilder per sekund har två (2) bilder per sekund. När du tankar in MPEG2-strömmen från kameran kan du tex välja att konvertera upp den till DVCPRO100 i FCP direkt och redigera i det uppkonverterade formatet. Eftersom HDV-formatet från början är gjort för nyheter och bröllopsfilmer har det fördelar med sig - och nackdelar. HDV-formatet passar för många tillfällen men Chromakey mot grön bakgrund är nog inte ett av dessa tillfällen. Du kan göra det lättare för dig med att använda ett filter från Formatt http://formatt.co.uk/glass-filters/procomp-blue-or-green-screen/glass-filters.aspx Men filtret passar inte på asiatiska hudfärger. Det är möjligt att det har skett en ändring av färgton de senaste åren så att asiater inte missfärgas. Men för bleka nordbor fungerar det genom att separera motiv från bakgrund med bättre kantteckning som resultat. Den andra delen av frågan berör bandbredd på olika format och vilka medier som klarar av dem. Normalt klarar band 8-bitar upplösning för till exempel digiBeta-band, och de är komrimerade. Datorer kan spara 8 och 10 bitars upplösning på okomprimerad videosignal. Med DV-codec på några MB per sekund är det inga problem ens med flera parallella strömmar i en dator. Läs mer om bandbredd här http://www.merging.com/vcube/Pages/Help/Video_Basis.html Slutligen klarar hårddiskar mer än väl att hantera videoformaten som finns omkomprimerade. Jag har spelat in 8-bitars okomprimerad SD-signal på vanlig Firewire400. Felet ligger med andra ord inte i hårddisk eller redigering utan det format du matar redigeringen med... Menar du med att mata redigeringen vilken seq jag anv i FC när jag tankar in min ex HDV, blir det då bättre att ha en seq DVCPRO HD istället för HDV seq och sen redigera i denna seq, innan slutexport. 0 Citera
16kolon9 Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Om du ska redigera HDV kan du göra det genom att när du tankar in material för redigering samtidigt konvertera det till DVCPRO100 i FCP. Men det är inte säkert att din chroma-key lyckas ändå på grund av brister i MPEG2 med långa GOP. Sampling och komprimering ger förluster i materialet med avrundningsfel som du inte kan få tillbaka. Istället får du göra så gott du kan eller göra en Luma-key med avseende på vitt. Där har du mer information och så länge motivet inte blänker av högdager kanske luma-key passar bättre för HDV. Som sagt jag har inte prövat Chroma-key med HDV eftersom jag inte tyckte förutsättningarna fanns där då... eller nu. 0 Citera
mzreklam Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 Om du ska redigera HDV kan du göra det genom att när du tankar in material för redigering samtidigt konvertera det till DVCPRO100 i FCP. Men det är inte säkert att din chroma-key lyckas ändå på grund av brister i MPEG2 med långa GOP. Sampling och komprimering ger förluster i materialet med avrundningsfel som du inte kan få tillbaka. Istället får du göra så gott du kan eller göra en Luma-key med avseende på vitt. Där har du mer information och så länge motivet inte blänker av högdager kanske luma-key passar bättre för HDV. Som sagt jag har inte prövat Chroma-key med HDV eftersom jag inte tyckte förutsättningarna fanns där då... eller nu. Om jag samtidigt konverterar som jag tankar in hur ställer jag in FC, du menar öppnar en seq med DVCPRO100 men tankar in hdv sen när jag drar in videon på seq så säger FC att det inte är rätt seq, men dedt blir DVCPRO då när jag går förbi detta,, förklara är du snäll 0 Citera
16kolon9 Postad 28 juli 2007 Postad 28 juli 2007 Skälet till att gå från HDV till DVCPRO100 är att så långt som det är möjligt återställa bildesekvensen innan redigering. HDV har long-GOP och DVCPRO100 samplar och visar varje field/frame. Det finns två sätt att konvertera upp. Det ena sättet är via en hårdvaru-CODEC vid intankning av material. Du skapar då en DVCPRO-sekvens i anamorfiskt läge och sedan tankar in det uppkonverterade materialet direkt till sekvensen. Du har då en sekvens som är klar att redigera i DVCPRO100. Läs i Apples manual för FCP. Det andra sättet är att först skapa en DVCPRO-sekvens i anamorfiskt läge och sedan klistrar in en HDV-sekvens. FCP kan du välja mellan att realtidsrendera via tilläggskort eller i mån av CPU-kraft direkt för visning i fönstret. Men för att få en DVCPRO100-sekvens att redigera bör du rendera sekvensen och spara den. Läs manualen... Du har då din DVCPRO100 sekvens med varje field och du kör interlaced eller frame om du kör progressivt klar att börja redigera. Det finns mycket erfarenhetsgodis här http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?1,93024 0 Citera
mzreklam Postad 28 juli 2007 Författare Postad 28 juli 2007 Skälet till att gå från HDV till DVCPRO100 är att så långt som det är möjligt återställa bildesekvensen innan redigering. HDV har long-GOP och DVCPRO100 samplar och visar varje field/frame. Det finns två sätt att konvertera upp. Det ena sättet är via en hårdvaru-CODEC vid intankning av material. Du skapar då en DVCPRO-sekvens i anamorfiskt läge och sedan tankar in det uppkonverterade materialet direkt till sekvensen. Du har då en sekvens som är klar att redigera i DVCPRO100. Läs i Apples manual för FCP. Det andra sättet är att först skapa en DVCPRO-sekvens i anamorfiskt läge och sedan klistrar in en HDV-sekvens. FCP kan du välja mellan att realtidsrendera via tilläggskort eller i mån av CPU-kraft direkt för visning i fönstret. Men för att få en DVCPRO100-sekvens att redigera bör du rendera sekvensen och spara den. Läs manualen... Du har då din DVCPRO100 sekvens med varje field och du kör interlaced eller frame om du kör progressivt klar att börja redigera. Det finns mycket erfarenhetsgodis här http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?1,93024 Jag hittar inte DVCPRO100 i FC när jag ska välja seq, Hur? 0 Citera
Max_H Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Skaffa ex. ett Decklink Xtreme kort och kör analog komponent från Z1 till kortet (om du har en stationär dator). Detta är okomprimerat och blir MYCKET bättre än DV/HDV. /Max 0 Citera
16kolon9 Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Jag hittar inte DVCPRO100 i FC när jag ska välja seq, Hur? Final Cut Pro (FCP) visar de format din rigg klarar av att importera direkt. Med import-kort som Black Magic et al, kommer hårdvaru-CODEC vilka klarar av att omvandla signaler i realtid. Korten stöder även realtidseffekter. Om effekt eller CODEC stöds syns de som valbara alternativ. Om din redigeringsrigg har för lite kapacitet så visas inte det som riggen inte klarar av. (Vad skulle det vara för mening med det i alla fall.) Har du en giltig version av FCP med tillhörande manualer eller har du lånat en utbildningsversion från nätet? Det mesta som du frågar om står tydligt beskrivet i manualerna. Men din ursprungliga fråga berör green-screen för chroma-key-separation av den gröna bakgrunden från motivet. HDV är inte tänkt som green-screen-format utan är ett prosumer-format för bröllopsvideo, familjevideo och snabba billiga reportage med talande huvuden i närbild. Använd HDV till det som det är avsett för. Talande skådespelare i närbild. Undvik snabba kamerarörelser eftersom rörelsen; tilt, pan, zoom, åkning och skakning; påverkar alla pixlar och MPEG-2-formatet inte komprimerar bra då... Undvik även lysande rött i bild. Undvik högdager; dvs stark luma. Undvik vita linjer mot blå bakgrund; dvs luma mot framräknad ljuskomponent. Jag hoppar över diskussionen om MP3-formatet för ljudupptagning denna gång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.